woensdag 31 januari 2024

Hij doet het niet!

Wat ik de afgelopen weken voor ervaringen had met de software op mijn werk. Raakte daar aardig van door de leg.

Het is op maat gemaakte CRM software, alleen voor ons bedrijf dus geschreven en ontwikkeld en al onze dossiers zijn derhalve digitaal. Dus alles moet dan digitaal worden opgeslagen in de cliĆ«nten-dossiers. Deed de software raar. Voerde alle handelingen correct uit, kreeg ook een OK te zien, maar niets in het dossier te zien. Kreeg klachten van collega's dat ze een leeg dossier hadden, werkte op mijn vrije dag nog een uurtje extra om toch een goed dossier af te kunnen leveren, maar het lukte mij niet. Ging aan mijn eigen verstandelijke en ict-begrijpende vermogens twijfelen. 

Oude Boomer, je snapt er de ballen van! 

Haal de typemachine met bolletje er maar weer bij. Die snapte je nog! 

Plus viel me op dat ik als enige van mijn bedrijf de online training van een nieuwe element braaf zat te volgen. Zeer belangrijke info. Wilde graag alles weten hierover. 

Oh.

Was het commentaar van de leidinggevende die juist dat element veel meer wilde doorvoeren. En dan doet hij niet eens mee!

Eind die week melden meer collega's dat er zaken niet werden opgeslagen. Dus maakten we er een melding van naar de helpdesk (nu werd mijn klacht kennelijk wel serieus genomen). Oh ja, altijd na een software-upgrade, dan werken dingen niet meer of geheel anders. 
En ja hoor; ook nu weer melding dat er fouten waren ontdekt. 

Ook mijn digitale telefoonsysteem werkte niet meer. Zat ik niet met mijn headset te bellen, maar via de laptop kwam het geluid binnen en ging eruit. Niets anders gedaan dan anders, niets aan de settings veranderd en toch dit rukresultaat!

Dan moet ik ruim een half uur zelf zitten klooien, naar de settings kijken, herstarten, settings ok, maar output dus niet. GEKmakend! Gelukkig kan ik dan wel systematisch doorgaan met proberen tot het me lukt, maar het feit dat er nul ondersteuning is, nogal eenzaam. En al die tijd die ik kwijt ben daarmee!!

En ook op de werkplek van de opdrachtgever waar ik elke ochtend verblijf deed ''opeens" mijn scherm het niet. Staat hij aan? Zitten alle kabels erin? En dan toch niets. Een groot zwart scherm. 
Heb dit echt wel nodig om afspraken op te roepen en erin te zetten. Dus dan maar weer de ICT bellen, kan niet online, want ik ben officieel een externe partij. Geen koffiemok en ook geen eigen tegel op intranet.

En dan ging mijn leidinggevende ook nog even wat aan de settings op mijn laptop doen, terwijl hij wat uitlegde waardoor ik vanochtend ook niet meer overal bij kon. Dus met Google als mijn beste vriend uitgezocht hoe ik dit kon fixen en gelukkig back to normal.

Maar GEK word ik hiervan. En twijfel aan mijn kundigheid door al dit gedoe.  Het gevoel dat ik opeens ontzettend dom ben geworden. 
Oh ja, ging mijn leidinggevende een mail sturen over iets waar we het over hadden aan een externe partij en dan na de komma - na Beste HendrikJandetuinman - met een kleine letter de volgende alinea en zin beginnen.

Ja, dat moet hoor na een komma!!

Nou nee, dan behoor je die zin met een hoofdletter te beginnen.

Oh.

Alsof ik een dumbo was. Nou nee hoor, dit soort dingen twijfel ik niet aan en weet ik ook dat ik die goed beheers - Ooit mijn Directie-Secretaresse diploma bij Schoevers ontvangen in het Stenen Tijdperk. 

Zucht.

Ik wil gewoon in de ochtend mijn laptop openklappen en gaan!!!! Geen geneuzel en gedoe en dus vertragende zaken meer.



Snap deze man helemaal!







6 opmerkingen:

Bertiebo zei

Wat errug!

izerina zei

Dit bij alle andere dingen op het werk is inderdaad om gek van te worden. Twijfel niet aan jezelf hoor.

liesjedeventer zei

Ik zou de neiging krijgen om gewoon mijn laptop dicht te klappen en naar huis te gaan, vanwege 'niet werkend systeem'. Want jij bent daar toch niet aangenomen als ICT-er, neem ik aan?

Susan zei

ik snap je helemaal, en nee je bent geen dombo. Dit gebeurt op heeeel veeeel werkplekken. Heeft ICT n update van t systeem gemaakt, moet er n heleboel weer gereset worden of zoiets. Ik begon altijd heel vroeg en was dus vaak de klos en dacht ook dat het aan mij lag. Maar al gauw bleek van niet, ook de jongere garde loopt hier tegenaan. Ik bel gerust ICT, zij bestaan van ons soort vragen opmerkingen en problemen. Dankzij de vooruitgang hebben zij een baan. Ik heb me wel ns afgevraagd of al deze frustratie, oponthoud nou vooruitgang heet.
Sterkte en gewoon ICT blijven bellen, dat heeft vaak meer zin dan n leidinggevende.

KnutzEls zei

Alweer zo herkenbaar. Werk al bijna 20 jaar niet meer, maar het verhaal is dus nog steeds actueel. Om giftig over te worden, maar rust is beter voor bloeddruk en gezondheid. Sterkte.

Petra zei

Oef ja. Bij ons zit er een (gevaarlijke) fout in het systeem waarbij de leverancier zegt, dat ze niet snappen waar het mis gaat. Dus doen ze er ook niks aan. Pfff. Heel af en toe duikt 'ie op en dan heb je problemen. Maar hij is er te weinig om het gemakkelijk te kunnen onderzoeken voor de leverancier. Pff.

En dinsdagavond ben ik een hele avond bezig geweest om een smartwatch aan de praat te krijgen. Niet gelukt. "U zou nu een verzoek tot pairing moeten krijgen". Niet dus. En dan staat er op mijn telefoon "Krijgt u geen popup? Ga dan naar de notificaties". Vervolgens staat er bij de notificaties helemaal niets nuttigs. Argh. Daar moet ik dus binnenkort maar eens mee naar de helpdesk.