Dus hoe moet dat nou op het kantoor waar ik werk. Op het intranet zag ik al leuke discussies. Zoals: Op alle afdelingen een afwasmachine en gewoon weer kopjes en/of mokken neerzetten? Direct kwam ook de discussie op gang wie dan in de ochtend altijd de afwasmachine mocht legen? Of wie dat ging afwassen met de hand. Uhm...ieder voor zichzelf lijkt me! En dan die oproepen in de kitchenettes: Wie heeft mijn Dreft gestolen? Wie gebruikt mijn mok? Waar is mijn mok? Altijd gezeik. Clean desk policy? Sommige collega's hebben een hele collectie drinkflessen, bordjes en crackers op hun bureau staan.
Nu heb ik op diverse kantoren gewerkt en waar er gewone kopjes waren, moest er dus ook worden afgewassen. Een kantoor met een keukentje zo klein , geen ruimte voor afwasmachine, dat de secretaresse (ik dus) met de hand de hele boel afwast. En droogt en opruimt. Geen plek voor een afwasmachine. Lekker, ben je klaar met werken, staat de afwasboel er nog. De mannen deden dat niet. Ze konden wel hele moeilijke dingen programmeren, maar afwassen? Hoe werkt dat?
Of altijd een collega die dingen nooit 'zag'. Oh...vieze vaat? Gut!
Nu zijn er op mijn kantoor nog kartonnen bekertjes met een plastic coating, voor ieder rondje koffie of thee nieuwe. In sommige koffiemachines komt er een bekertje uit. Andere luxere uitvoeringen moet je zelf een bekertje onder plaatsen. Bij de normale machines past er ook geen mok onder of in. En koud water komt ook in die bekertjes. Tientallen voor onze afdeling per dag. Weggooien is ook een ding. Goh...moet dat weg? In die speciale bekerprullenbak? Oh...hoe werkt dat dan?
Maar moet ik dan dus ook nog een thermosflesje/kannetje meenemen, naast mijn broodtrommel. En ik sjouw al zoveel mee. Zie mijn kantoor ervoor aan dat er ''opeens" geen bekertjes meer zijn. Nergens.
Miniproblemen. Kantoorproblemen vooral. Klein leed.
Hoe gaan jullie om met koffiebekers/mokken/kopje etc op kantoor/werkplek? Of thuis? Al neem ik aan dat thuis er gewoon servies wordt gebruikt, geen wegwerpbekers.
11 opmerkingen:
Ik werk alleen op een afdeling boven.
Beneden is het kantoor en magazijn.
Voor de meiden in kantoor niets anders dan lof ze proberen
alles schoon te houden , maar ik vindt de koelkast , magnetron etc
te vies .
Dus idd ik neem alles mee van huis.
Heb een waterkoker neergezet .
en neem mijn vaat mee naar huis.
lunch idem dito koelelement voor als ik salade heb en speciale isolerende lunchbeker voor soep.
Ik erger me niet aan de jongens en zijn niet aan mij ;).
en ja wij gebruiken op het bedrijf inmiddels mokken en bekers.
Al 30 jr geleden organiseerde ik met een collega een "milieu-actie"Stenen kopjes. Bijna iedereen enthousiast. Maar de bedenkers draaiden op voor de afwas.
Ik kan alleen spreken voor wat betreft mijn twee vrijwilligersklussen. Op de ene locatie is een afwasmachine en ik heb nooit problemen gezien voor wat betreft in- en uitladen. Wie ziet dat het vol is zet hem aan en wie ziet dat het schoon is haalt hem leeg. Het zal best zo zijn dat sommige mensen het meerdere keren doen, maar ik denk niet dat het vaak zo is. Op de andere plek wordt met de hand afgewassen. Iemand van de ochtendploeg doet dat voor hij naar huis gaat en iemand van de middagploeg doet dat ook. Geen probleem. Maar ja, ik snap dat het heel anders is op een kantoor.
Op de school waar ik werkte was het ook nooit een probleem. Nergens waren plastic of papieren bekertjes
Ik werk vanuit huis dus ik heb dit probleem niet. Maar het verbod op plastic vind ik verder wel goed.
Ik werk op een klein kantoor en wij gebruiken al jaren gewoon bestek, borden, mokken etc. Na gebruik zelf in de afwasmachine plaatsen. En ja, meestal zijn het de secrearesses die de machine uitruimen......
Ik zie het probleem al: 'Lekker, ben je klaar met werken, staat de afwasboel er nog'. Neeeee, je houdt 15 minuten eerder op met je werk, want je laatste taak van de dag is die afwas. Of niet voor jou specifiek, maar voor de aangewezen collega, die dat dan misschien ook wel in zijn of haar contract zou moeten hebben staan. En anders overuren schrijven....
Mijn laatste taak van de dag is alle kasten sluiten, de afwas naar de keuken en de post naar de postkamer (beide 3 verdiepingen lager) brengen; ik stop mijn computer om 15.50 en doe dan die taken op weg naar buiten.
Bij ons op kantoor gewoon stenen bekers en kopjes. Sinds kort een afwasmachine, en daarvoor hoorde de afwas bij mij taak, onder werktijd dus....
IK maak schoon op een grote kantoren locatie, toen ik daar jaren geleden begon had iedereen een eigen kopje en of mok en stond er op elke afdeling een vaatwasser in de pantry. Na een reorganisatie kwamen er op alle afdelingen koffiemachines met bekertjes. Nu wil men weer terug naar eigen bekers en kopjes, maar is er na verbouwingen geen ruimte meer voor vaatwassers of plekken waar de bekers en kopjes kunnen staan en er nog niet echt overnagedacht is wat er voor eventueel bezoek gedaan moet worden . Bovendien is de locatie opgedeeld en zijn er meerdere huurders, maar de bedoeling is dat er een systeem komt waarbij op alle bedrijven hetzelfde doen en de cateraar van het bedrijfsrestaurant verantwoordelijk word voor het afwassen per 1 januari 2024. Alleen een afdeling van de 5 afdelingen die mijn opdrachtgever huurt is er een pilot van een maand gedaan met herbruikbare bekers en de bevindingen daarvan moeten nog bekeken worden.Als je bedenkt dat alleen mijn werkgever op die 5 afdelingen zon 400 werknemers heeft en er nog 26 afdelingen zijn die van meerdere huurders zijn waar ook nog honderden mensen werken lijkt het plan mij gedoemd om te mislukken want alle bekers zullen opgehaald en teruggebracht moeten worden nadat ze afgewassen zijn.Denk niet dat de cateraar daar personeel en materiaal qua karren voor heeft .
Ik neem dagelijks een goed afsluitbare Mepal kom met salade mee naar school. Die was ik op school af en gaat mee terug naar huis. Ook heb ik een thermosflesje voor mijn koffie. Die past in mijn postvak (post krijg ik voornamelijk digitaal, dus zo'n postvak is overbodig geworden maar ze zijn er nog wel). Mijn theebeker en mijn koffiebeker was ik af en gaan ook in mijn postvak. De vaatwasser wordt door anderen gebruikt, en zijn verwachten dat de kaboutertjes hem wel legen. Net als het aanrecht, staat ook altijd vol. Een van de dames van de administratie is dus het kaboutertje. Ik was ooit secretaresse en ken de mores van mensen en keukens op het werk. Ik zorg uitsluitend nog voor numero uno, me, mijzelf, I!!
Koffie uit een kopje. En we wassen aan het einde van een werkdag gezamenlijk af, ook de huisartsen.
Thee doe ik in een thermosbeker die ik mee naar huis neem en daar in de vaatwasser gooi. Na 3 werkdagen. Ik doe thuis ook rustig een week met een theemok.
Ik werk niet, maar als we ergens heen gaan, dan gaat er een lunchbox en fles drinken met mok (ken) mee. Afwassen doen we thuis.
Ik geloof dat ik mooi zou bedanken voor de afwastaak. De meeste mensen hebben handen. Hoe moeilijk is het om je eigen mok na gebruik even om te spoelen of thuis in de vaatwasser te doen…
Een reactie posten