zaterdag 22 september 2012

Zie de voordelen!

Vanochtend een gratis krant gehad bij het boodschappen doen. Mooi meegenomen. Binnen mijn (verkleinde) budget gebleven deze week, vooral door iedere keer me af te vragen of zaken echt NU moeten worden gekocht. Vaak bleek dat niet zo te zijn en de dag erna was de aankoop niet echt nodig.

Fijn ook dat zoonlief niet naar H aren is gegaan. Had hem nog even gewhatsappt, maar hij gaf aan dat hij geen behoefte heeft aan gearresteerd te worden. Hij en zijn maten staken een beetje de draak op F acebook met het hele gebeuren, dus van daar mijn appje. Maar wat is dat uit de klauwen gelopen. Bij D WDD leek het allemaal nog gezellig, studentikoos (vandaar de interesse van zoonlief en ach...hij heeft goeie herinneringen aan het durp, goede Chinees ook!) en ludiek. Waar komt toch die agressie vandaan?

Anyways...gisteren mijn projectje wat ik bij Ikea had gekocht opgehangen. Een doe-het-zelf project met pluggen en schroeven en dus boren en daarvoor alles goed afmeten. En soms is dat onhandig in je uppie, maar ik had als mantra "maak het helemaal af!"en dat is gelukt. En wat is het leuk geworden. Helemaal hoe ik het in mijn hoofd had! Met SDS-boortjes en al. En een blaar op mijn hand van schroeven met een eigenlijk te kleine schroevendraaier en een te lange schroef. Maar had me ook voorgenomen dat ik eerst maar eens ging kijken wat ik nog in mijn voorraad had aan pluggen en schroeven en niet als een kip zonder kop naar de bouwmarkt zou gaan en daar het zoveelste setje schroeven ging halen. En gelukkig had ik nog genoeg in huis.


Met een penseel van mijn aquareldoosje de gaten afgetekend, met waterpas checken of het echt recht was en daarna na het boren (grrr....moeilijk om op een onregelmatige muur recht te boren en te beginnen op de aangetekende plek) nogmaals checken. Dan mis je een extra arm :) Of twee.

Dat helemaal afmaken, dat heeft veel te maken met hoe mijn vader altijd klusde. Altijd onvoorbereid, haastig en al vloekend en heel ongeduldig, want hij was niet echt een begaafde klusser, maar hij moest wel, want zijn huis was een constant verbouwingsproject. Altijd en eeuwig een klusmannetje over de vloer voor alweer een project (vloer, plafond, balkon, electriciteit, deuren, muren etc etc).

Toen hij me hielp bij mijn verhuizing naar dit huis, heeft hij alle lampen met maar één schroef opgehangen (waar er 4 nodig zijn), onder het motto van..'t hangt toch? Ja, het hangt, maar of het solide is. Dus klussen heb ik niet echt van hem geleerd. Mijn toenmalige echtgenoot was totaal geen klusser; hij kende altijd mannetjes die voor hem klussen deden, zoals iets ophangen. Veel werd er niet geklust (in huis althans) en ik herinner me nog dat buurtgenoten voor hem een tuinhek hebben gemonteerd, want hij 'zag' gewoon niet dat met kleine kinderen dit toch wel handig was. En ik was toen kennelijk te truttig om dit zelf te doen. Maar goed...dat was toen en nu wil ik juist het allemaal zelf kunnen.
Van mijn Finse schoonzus hoor ik juist dat dit klussen kennelijk heel Nederlands is. Als ze in F inland moeten schilderen, dan huren ze iemand in. Behalve mijn broer..die doet ook alles zelf en is, in tegenstelling tot mijn vader, heel erg nauwkeurig. Ik neig toch een beetje naar mijn vader. Het hangt toch?? :)


Vanochtend stonden vrijwilligers van de voedselbank bij de Supermarkt in te zamelen. Heb ook wat extra zaken gekocht wat men aangaf wat nodig was en vroeg me af hoe dat zou zijn; als je zo weinig geld hebt dat je zelfs je boodschappen niet meer kunt betalen. Als ik hier alle initatieven lees van mensen die hun eigen moestuintjes zijn begonnen, vraag ik me af of het ook niet handig is om daar voorlichting over te geven. Het lijkt mij vreselijk om zo afhankelijk van anderen te zijn en niets meer kunnen verzinnen om dit toch zelf te kunnen regelen. Ik denk ook niet dat iemand van mijn ex-schoonfamilie in Afrika snapt dat er in Nederland voedsel banken zijn.

Kortom; een leerzame ochtend alweer en een ochtend waarin ik alweer moest concluderen dat ik veel zaken heb en meemaak om dankbaar over te zijn.

Nu de gratis krant lezen!







1 opmerking:

Maria zei

Zo, dat is lekker mijmeren. :) Geen foto van je klus? Ook ik klus me rot, nog steeds in dochters huis. Maar bijna klaar. Van de week zat ze op de stoel, kijken hoe ik en klusvriend van alles deden.. verwonderd en vragend "Hoe weten jullie hoe je dat allemaal moet doen?" "Nou, gewoon geen klusvader, moeder, man, broer of zus in de beurt. Alles zelluf doen, zei ik haar". Ze keek aandachtig verder, misschien herinnert ze het zich later ooit. :)