zaterdag 22 februari 2014

Uitgekakt - Zwijmelen/Zitten op Zaterdag

Mijn oude directeur van die grote Nederlandse bank was altijd nuchter hierover. Hij begon de dag altijd met een forse kop zwarte koffie en een sigaret en hoppa....dan was het klusje zo geklaard.

Toen hij dan ook een keer zijn stukken vlak voor een belangrijke vergadering kwijt was, verwees ik hem naar de laatste ruimte waar hij was geweest en ja hoor, de stukken lagen in het Directie-toilet.

Maar wat is dat toch?  Iets waar je weinig bij nadenkt als het goed gaat en veel zorgen over hebt als je niet kan wanneer je moet.

Ooit zei een arts me dat het ideaal is: Zitten, Poepen en wegwezen. Toch halen de meeste mensen dit ideaal niet en pakken er een sigaretje, boekje, Donald Duck bij om de periode tussen zitten en uitwerpen te veraangenamen.



Er zijn mensen die het niet bij anderen durven of erger, kunnen. Die gaan knijpen om de boel vervolgens thuis te kunnen lozen. In alle rust. Zonder de schande of schaamte van geur en remspoor.

Vond een leuke opmerking van Drs. P.

Drs. P., rijmkundige, gelauwerd met de Tollensprijs, windt zich in De Groene Amsterdammer op over de teloorgang van het Nederlands. Welbeschouwd is het een wonder dat het Nederlands nog bestaat, want de degeneratie begon volgens P. bij de Tachtigers. De 81-jarige drs. doet de nieuwe spelling verder af als een 'puinhoop' en 'debilisering.' En P. mijmert over het woord 'poep'. ,,Dat was in mijn studententijd een tussenwerpsel. Dat betekende niet meer uitwerpsel, maar... Poep! Je had poepoud, dat waren mensen die in corpsleeftijd ouder waren dan vijf jaar. In de Almanak stond achter hun naam P.O.'

En tegenwoordig is het helemaal hot om in plaats van 'shit' het nogal aanstellerige 'kak'' te gebruiken, wat hetzelfde betekent, maar in mijn oren toch anders klinkt.

Ome Willem was helemaal de man toen hij het over Het broodje Poep had. Wat stout.....rakkers... In sommige kringen werd/wordt er nog steeds niet over dit soort zaken gepraat zonder besmuikt te kijken en te doen alsof niet iedereen poept. Of zoals mijn ouders zeiden: Drukken. Of nog omzichtiger; Naar de wc gaan. Wat je daar deed dat rook je later wel..

Drukken? Moet je juist niet doen!



Wat is gebruikelijk bij jullie thuis?




5 opmerkingen:

Petr@ zei

Bij dit onderwerp ga ik niet echt zwijmelen hoor :-)
Ik zal hier maar niet schrijven wat Man en zoons er voor namen aan geven, dat kun je wel raden. (1 nette dan: Ik ga een bruine trui breien)
Gewoon ''drukken'' lijkt me een goed woord.

Fijn weekend!

Lot zei

Voor de honden gebruiken we meestal poepen voor onszelf eigenlijk nooit iets.

Ik vind het woord ontlasting zo goed de lading dekken eigenlijk!

Ooit werkte ik bij een organisatie die wat deed in sanitair en daar was het "your shit is our bread and butter".

Unknown zei

Hè wat een gezellig knus onderwerp ;-) Nu zeggen we gewoon dat we naar de plee moeten, vroeger thuis zei m'n moeder ook "drukken". Vreselijk vond ik dat...

De Zuinige Student zei

Ik zeg altijd dat ik naar het toilet ga!
Wat leuk die filmpjes uit de oude doos, ik heb ze even bekeken.
Toevallig kwam ik ook wat tegen uit de doos vandaag en heb het in mijn blog gezet.

Martina zei

Hier hebben we het onder collega´s altijd over even naar de sanitair/tegelafdeling of even kijken naar een fax uit Darmstadt.. ;-)

En ome Willem.. Heerlijk.. Jeugdsentiment..
Onlangs van mn ouders een stapel met kinder LPs gekregen en das soms zeker als je in het buitenland zit best effe zwijmelen.. Terug naar de eind 70 begin 80 toen het leven nog zorgeloos was...