vrijdag 8 maart 2019

8 maart Internationale Vrouwendag

Zat al in de trein naar hun huis, maar kreeg een appje dat mijn dochter en haar gezin elders waren om haar verjaardag te vieren. Dat wist ik - dat ze weg zouden gaan - alleen niet hoe laat precies en omdat ik toch in de buurt moest zijn voor de fanclub, leek me een verrassingsbezoekje wel grappig.

Maar kon dus nog net uit die trein springen stappen en bedacht toen dat ik wel naar die tentoonstelling kon gaan waar ik bij Bertiebo Klik hier voor haar log hierover over had gelezen. Ik was nog nooit in dat museum geweest, dus daar was het ook wel tijd voor vond ik.

Nu was ik al een beetje verhit door het gesprek bij de fanclub en door het toch weer moeten omzetten van de plannen, maar vond het grappig hoe ik een beetje ging zweven/zweten/hallucineren toen ik door de oranje/geel gekleurde gangen liep met spiegels overal. Voelde me net Alice in Wonderland. De Maartse Haas ontbrak alleen.

Maar heel interessant die tentoonstelling en inderdaad ook nog die van de Stoere Vrouwen-portretten. Er lagen stapels Margrieten, waar die foto's ook in stonden, waar je een exemplaar van mee mocht nemen, dus nog een extra kadootje.

Maar die tentoonstelling over 1001 vrouwen gaf een goed beeld van hoe de wereld, onze wereld aan het veranderen is en er nog steeds meer ruimte aan vrouwen gegeven kan worden. Of eigenlijk; hoe wij die nemen. Hoe hard sommige vrouwen op de bres hebben gestaan en gevochten voor zaken die voor ons nu vanzelfsprekend zijn. Die we ook niet zomaar moeten laten wegwaaien. Dus ga stemmen en wees blij dat je kan kiezen tussen werken of huisvrouw zijn. Of allebei. Als je spaarpot dat toelaat. Maar zie ook dat er soms geen keuze mogelijk is, omdat de economie er nu anders uitziet dan toen jij je leven begon en je op 1 inkomen een gezin kon onderhouden.

Zat ook voor het eerst op een Genderneutrale toilet. Ach...in feite is het principe hetzelfde als wat je thuis hebt: iedereen kan dezelfde pot op. Dus ik vond die Genderneutrale toilet nou ook weer niet zo bijzonder.

Voel dat ik voor wat veranderingen sta - die ik zelf in gang heb gezet - en dat voelt positief. Of misschien komt het door het inhaleren van Groene Zeep in mijn sopje voor de keuken. Lekker!



Image by geralt on Pixabay



5 opmerkingen:

Anoniem zei

Positief.

Bertiebo zei

Ja, dat is het. De tijden zijn veranderd en veranderen nog steeds.

Anoniem zei

O, wat ben je veranderd sinds ik je begon te lezen!

pourquoi pas ??? zei

Wat goed van jou dat je je dit uitje gunde. Ik was zaterdag in het winkelcentrum en keek al om mij heen of ik je misschien zou zien. Dat niet maar je was er wel. Ik had wel heel graag je kleindochter willen zien. liefs

Petr@ zei

Ik hoop dat er positieve veranderingen voor je komen!
Je verdient het!