donderdag 28 januari 2021

Houd de zaag scherp

 Mooie serie weer, Het geheim van de meester. 

Deze aflevering ging over het Melkmeisje van Vermeer. Mooi te zien hoe ze onderzoek doen naar de opbouw van dit schilderij, de techniek die Vermeer gebruikt en dat ze in een winkel die pigmenten verkoopt, in nota bene Delft - de stad van Vermeer, de juiste pigmenten kopen om het schilderij na te kunnen maken met precies dezelfde tinten en kleuren als het origineel. Uiteraard maken ze de verf zelf en niet zoals nu in een tube beschikbaar in honderden tinten. 


Afbeelding van Ron Porter via Pixabay 



Dat maakt het nog interessanter. Hoe kan het dat zoveel eeuwen hierna die kleuren nog zo mooi zijn?


Zou ik dat ook kunnen schilderen. Met de kennis over de ondergrond, de opbouw? Misschien een schets doen. Hup: pak je potlood en schetsboek! Probeer eens wat anders. Nou; don't give up your dayjob. Maar in ieder geval even 'weg' met je malende hoofd.

Het is goed voor mijn ontwikkeling om zoals Covey al beweerde "mijn zaag scherp te houden". Probeer nieuwe dingen uit, oefenen, ontwikkel je geest. Sta niet stil.
Maak een ommetje. Ook al haat ik dit, vrouw van onbestemde leeftijd met wandelschoenen doet opgewekt haar best! bleh. Nu alleen nog maar in mijzelf gaan praten. Of met een riem van een hond gaan lopen, dan denken ze dat ik het tegen de onzichtbare (in de bosjes!) hond heb.
Dus niet lijpe Loetje lijk.

Vooral dit alles in een tijd waarin ik weer werk (hoera!), maar voornamelijk thuis en dus geen collega's fysiek zie. Niet kan peilen of ik het 'goed' doe. Of ik 'erbij' hoor. Ook mijn vrijwilligerswerk ligt stil vanwege de Covid-19 maatregelen, dus die optie om onder de mensen te zijn is er ook niet.  Dus ik doe mijn best om mijzelf dan maar te entertainen, te trainen, te prikkelen. En mijn stress te verminderen. Het is tenslotte Lockdown-tijd, dus even reizen naar vrienden daar ben ik voorzichtig mee. 

Download een luisterboek. Niet beschikbaar in de eigen bibliotheek (nou ja...wel via omwegen, maar geen zin an!), maar wel als luisterboek. Mooi. In het kader van "Hoe kan ik dat toch voor elkaar krijgen".

Bed lekker verschonen, nadenken welke kleur dekbedovertrek ik uit de kast trek vandaag. Ziet er weer strak en schoon uit. Heerlijk vooruitzicht voor later op de avond. 

Zo kalmeer ik mijzelf. 

En relativeer ik mijn zorgjes helemaal als ik de documentaire zie over de opstand in Sobibor. De getuigenissen opgenomen door Jules Schelvis. Indrukwekkend. 






6 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ja, je noemt precies de twee tv-uitzendingen waar ik van onder de indruk was.

pourquoi pas ??? zei

Zo knap hoe jij je iedere keer weer weet te stimuleren. Weet je niemand let op je hoor als je op straat loopt. Ik herken het gevoel omdat ik vroeger dacht dat ieder naar mij keek. Zelf merk ik wel wat het met mijn hersenen doet deze tijd. Moest gisteren allerlei boodschappen doen en dingen regelen en was zo in de war. Schrok er gewoon van. En ik kan echt amper lezen of zo. Je doet het goed, je bent heel moedig en heel lief. Heeeeeeel lief

Marlou zei

Ha Cellie,

fijn om te lezen hoe je jezelf bij de hand neemt.
Ik heb er nu ook even moeite mee.
getverdemme....

Heb gisteravond ook de Sobibor-tapes gezien.
Durfde eerst niet, maar heb het uiteindelijk toch gedaan.
Jules...
Het regent, maar ik ga er zo toch op uit.
Ik word depri van binnen zitten...

Dagdag!
X, Marlou

Mevrouw W. zei

Er zijn veel mensen die alleen lopen. Niks mis mee en ook niet zielig of zo.
De zaag scherp houden... goed om te doen!

camperavonturen van Erik en Wilma zei

Als het weer het toelaat loop ik ook zeker een uur per dag, luisterboek op de koptelefoon en gaan. Gewoon doen. Je ziet best wel veel mensen alleen lopen. Soms heb ik de neiging om iemand aan te schieten en te vragen: zullen we de volgende keer samen lopen? Maar ja dat gaat dan Weel ten koste van mijn luisterboek. Haha.

Mirjam Kakelbont zei

Knap hè, die meesterwerken en dat ze nog steeds zo mooi zijn.
Onderweg praat ik tegen Rosa. Niet dat ze iets terug zegt (-: