zaterdag 30 maart 2024

Mand

Kort en krachtig een verhaal doen. Op papier of gewoon live. Daar kan ik wel wat zaken verbeteren vind ik zelf.

Dan denk ik altijd weer even aan dit filmpje:


Dus schrappen wat niet nodig is. Kill your Darlings zei mijn schrijfcoach altijd (ook al honderd jaar geleden dat ik zoiets leuks deed). 

Wat wil je vertellen en ook aan wie? 

Soms ben je gelimiteerd door een vooraf bepaald aantal woorden wat je kwijt kan in een stukje. Meer past niet. Meer mag niet.

Of in zo'n (braak!!) Elevator-pitch. Is de lift boven, dan moet je praatje klaar zijn. 

Waarom ik aan "mand" dacht, was een mail die er al eventjes in concept staat aan één van mijn broers. Die niet blij was dat ik van vele giften die mijn moeder al vele jaren doet, er maar eentje af had gehaald, na overleg met haar. En uiteraard me nog even erop wees hoe dit naar zijn idee had gemoeten. Het waarom van verminderen van die giften geeft hij niet aan, maar wel liet hij mij weten dat hij dit belachelijk veel vond. 

Dus zonder enig respect voor wat voor mijn moeder belangrijk is en telt. En mij voor zijn karretje willen spannen.

My way or the high way. Dominant en manipulatief gedrag. 

Snap heel goed dat ik zijn gedrag echt niet kan veranderen. Zeker niet met een snedig mailtje. Maar wel mijn grens aan moet geven. 







3 opmerkingen:

izerina zei

Bij leven al over het geld van je moeder willen beslissen. Triest hoor

Jo zei

Misschien is het toch wel een idee om hem eens duidelijk te maken hoe jij erover denkt. Het lijkt me niet verkeerd dat hij eens flink van repliek gediend wordt!

Maar het moet niet ten koste van jezelf gaan. Dan kun je het beter negeren. Sterkte ermee!

Mevrouw Niekje zei

Grappig, mijn teamleider heeft een foto van deze man aan zijn muur hangen, gekregen van ons, zijn team, omdat hij altijd zoveel praat. We zeggen nog heel af en toe 'mand' tegen hem en dat weet hij dat hij er een eind aan moet breien. Altijd een boel lol natuurlijk als dat gebeurt!