Las dat men verwacht dat over 5 jaar AI en robots veel werk hebben overgenomen.
Op mijn werkstation zie ik al een robot de vloer dweilen. Robots die in (vooral grote all you can eat) restaurants bestek en borden verzamelen (nou....dat doen de gasten, hij heeft geen handjes) en naar de spoelkeuken brengen.
In de zorg worden ook al wat taken door een robot verricht.
Wat ik zag in de film Babygirl over het bedrijf waar de hoofdrolspeelster CEO van was, indrukwekkend om te zien. Veel geautomatiseerd, waar voorheen werknemers dat werk deden. Zwaar werk en monotoon.
Maar waar nu nog veel mensenwerk is, zien we dan over een jaartje of vijf dat het door chatprogramma's, algoritme of robots is overgenomen. Mijn functie bijvoorbeeld.
Een deel van mijn werk zou prima geautomatiseerd kunnen worden, maar daar is mijn werkgever te zunig voor. En ik kost geen drol dus waarom veranderen?
Maar mocht ik mijn pensioen hier halen dan ga ik ervan uit dat men wel nadenkt over bepaalde taken van mij - het invoeren van data in het CRM systeem bijvoorbeeld - te gaan automatiseren. Heb het geluk dat de opdrachtgever zeer zeer langzaam verandert. Daar is weinig mensenwerk waar ik zit geautomatiseerd. Veel moet met de hand worden ingevoerd.
Ik weet dat ze al wel bezig zijn met software voor automatische herkenning van brieven etc. Grappig toch. Ik werkte 20 jaar geleden bij een softwarebedrijf die dit soort software verkocht. Daar was ik dus degene die dit aan de man moest brengen. Intelligente software noemde men dat. Een neuraal netwerk wat je kon trainen. (Buzz words toen nog, het belangrijkste was uiteindelijk voor langere termijn kunnen opslaan en weer teruglezen).
Maar goed...die hele automatisering van processen die nu nog door mensen worden gedaan zal dus de wereld van de werkende mens er anders uit laten zien. Sommig simpel werk wordt vervangen door toezicht op de software die dit simpele werk laat uitvoeren. En daar zijn dus nog steeds mensen voor nodig, maar wel met andere vaardigheden.
Hoe ziet de wereld er over vijf jaar uit schatten jullie in?
8 opmerkingen:
Tja.. interessant onderwerp. Ik ga deze week naar de expositie van filmmaker, totograaf en kunstenaar Harrison May die waargebeurde verhalen en verzonnen legendes verbeeldt m.b.v. technieken uit de AI. In de Stopera, kosteloos toegankelijk nog tot en met 31 jan.
Het gaat zo snel,bijna geen voorstelling van te maken
Dat is wat men wil dat je denkt...maar het echt zware werk moet over vijf jaar nog steeds door mensen gedaan worden.
Men is dol op voorspellen dat machines tijd besparen. De koelkast, wasmachine en stofzuiger zouden huisvrouwen veel meer tijd geven...toen bleken er toch andere taken te zijn die veel tijd kostten, huisvrouwen komen nog steeds tijd tekort.
Ik denk dat het een enorme vlucht gaat nemen met AI. We komen overal personeel tekort dus dat is positief. Ik ben beleidsmedewerker bij een gemeente. Ik ben verantwoordelijk voor inburgering. Heel veel collega's en netwerkpartners hebben Nederlands als 2e taal. Ze spreken het prima maar schrijven vinden ze lastiger. Maar sinds een jaartje schrijven ze prachtige mails en brieven in het Nederlands. Ze spreken in het Arabisch in op de telefoon. En AI genereert de boodschap in het Nederlands. Helder Nederlands en to the point.
Ik werkte zelf vanaf 2004 bij de bloedbank. In die tijd werd al gezegd: er komt kunstbloed, dan zijn bloeddonors niet meer nodig en komt jouw functie ook te vervallen. Inmiddels kan er kweekbloed gemaakt worden... een paar milliliter per keer, en het kost nog teveel tijd en geld om dit te maken om het voor patienten toe te passen. Natuurlijk gaat dit zich ook wel weer verder ontwikkelen, maar het heeft dus nu al ruim 20 jaar geduurd en de bloedbank bestaat nog steeds.
Vanaf ongeveer 2015 hoorden we ook bij de bloedbank dat we binnenkort niet meer zelf het bloed hoefden te prikken, dat er een soort robot zou komen die het prikken over zou gaan nemen. Die is er ook nog steeds niet (en dan is het ook nog maar de vraag wat de donor daarvan zou vinden?).
Dus ik heb inmiddels wel wat skepticisme opgebouwd als het gaat om grote meldingen van "jouw taak wordt overbodig".
Natuurlijk is het wel duidelijk zo dat "eenvoudig" klantenservicewerk de laatste twintig jaar erg veel vervangen is door "de klant moet zelf ergens inloggen en iets aanklikken of omzetten".
Dus ja, er veranderen wel dingen, maar meestal gaat het niet heel snel en blijkt niet alles te veranderen te zijn.
Bij een aantal vacatures kan ik me heel goed voorstellen dat men gaat inzetten op robots en AI maar op andere gebieden zal de mens toch altijd nodig blijven. Een robot kun je wel laten schoffelen en alles in één keer laten oogsten of laten schoonmaken maar juist daar waar nuances nodig zijn zal het nog wel even duren. Een robot is en blijft een machine die door mensen geprogrammeerd moet worden.
Het youtube-kanaal Not Just Bikes heeft een verhelderend filmpje over zelfrijdende auto's: https://www.youtube.com/watch?v=040ejWnFkj0
Interessant Ina! Ben benieuwd hoe je het vindt.
Een reactie posten