vrijdag 11 januari 2013

Hoe word ik een Rat

Sommige managers hebben dit standaardwerkje waarschijnlijk tot in den treuren doorgewerkt. Wat ik toch van de week hoorde over mijn  vorige werkgever. Zo blij - en dat klinkt raar - dat ik daar ontslagen ben.

Mijn opvolger zit thuis door een conflict met de zeeeeeer ervaren (wel 3 jaar vanaf zijn afstuderen) manager die mij ontslagen heeft. Hij gaf me aan dat hij zich zeer genaaid voelt. Goh...en dat na nog maar 9 maanden in dienst te zijn geweest!
Contracten worden niet verlengd, allerlei beloftes op marketing gebied worden niet uitgevoerd, mensen zitten overspannen thuis of zijn huilend weggelopen.


Wat zonde, want toen ik bij dit bedrijf solliciteerde hadden we een club gemotiveerde heren en dames, die als één team werktte. Tot de verdeel- en heersmanagementstijl werd gevoerd en wij de Mercedessen van de directie moesten gaan financieren. En daardoor de targets onevenredig hoog werden gesteld. Door diezelfde directie. En er alsmaar meer management-lagen toe werden gevoegd. En Angst regeerde.

Iedere Jan Lul werd van medewerker manager. Het beroemde Peter Principle. Het is een vak, manager. Geen titel op een visitekaartje. Net zo min dat het kan dat diezelfde zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer ervaren manager nu zelf Verkoopgesprekken voert; bij gebrek aan personeel en door overschatting van zijn eigen kunnen.


2 opmerkingen:

Bloem zei

Kan me je gevoel helemaal voorstellen!

Gewoon Greet zei

Inderdaad zonde dat de sfeer in een bedrijf zo kan veranderen.
Blij dat ik je teruggevonden heb! Ik kom je terug volgen hoor!
liefs