maandag 4 mei 2020

4 mei herdenking

Een initiatief van het Anne Frank Huis is het dagboek van Anne Frank maar dan als zij een vlog zou hebben, net als pubers van nu. Een video-dagboek.


Indrukwekkend. 

Een aantal jaren terug met mijn dochter in het Anne Frank huis geweest en was onder de indruk hoe klein de ruimte was, waar ze zo lang met zoveel mensen moest leven. En waarom. Vooral het waarom.

En hoe het kon dat wij dat goed vonden. Wegkeken. En dat mij het akelige gevoel bekroop dat we in 75 jaar weinig 'beschaafder' zijn geworden. En hoe beschaafd ben ik zelf dan wel niet? 







10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, Claudia de Breij zou bij veel mensen vergeefs aanbellen met haar Mag ik dan bij jou. Leuk om sentimenteel op mee te deinen, maar echt openstaan voor anderen die iets anders zijn.........

Bertiebo zei

Ja, die laatste vraag...

guusje zei

Is een hele goeie vraag. En eigenlijk weten we het antwoord wel...

klaproos zei

kippenvel....
maar een ding is zeker.. ik zou ook mensen opvangen. "absoluut"

Luz zei

NPO3 zendt sinds eergisteren de driedelige Duitse serie Unsere Väter Unsere Mütter uit, vanavond laatste deel.
Het deed me een beetje denken aan de film Soldaat van Oranje, vijf vrienden, jonge mensen, uit Berlijn die elkaar al lang kennen en allemaal op eigen wijze de oorlog in gaan.
Heel aangrijpend te zien hoe de oorlog mensen verandert en hoe ze hun principes en ethiek kwijtraken.

Marlou zei

Ha Cellie,

Bij Di Mario heb ik al een aantal afleveringen gezien van de serie.
Ben er erg van onder de indruk.
Mijn ouders zijn ook ondergedoken geweest en hebben er later nooit over kunnen praten...
Ik eigenlijk ook niet, hoewel ik van na de oorlog ben...

Groetjes van Marlou

Mirjam Kakelbont zei

Hoe veel moed zouden we zelf hebben in een oorlog?
Elke keer als ik haar foto zie, verbaas ik me erover dat er mensen waren die het lef hadden of de arrogantie om haar "af te voeren." Zo gruwelijk...

Janne zei

Na de oorlog zaten er veel meer mensen in het verzet dan tijdens de oorlog. Hoeveel moed ikzelf zou hebben........dat is iets wat ik me ieder jaar rond 4 mei afvraag.

Marlou zei

Dag Cellie,

Dat meisje... Luna... wat speelt ze goed.
Ik moet steeds denken, dat het Anne écht is.

Ik denk, dat mijn ouders het niet zouden hebben kunnen aanzien...
Heel heftig.

Liefs van Marlou

nicole orriens zei

Ik heb dat wegkijkgevoel nu wel eens als ik de verhalen over de kampen met vluchtelingen...