zondag 10 mei 2020

Het nieuwe abnormaal

Abnormaal, want ik vind en ervaar het niet echt als normaal. Dat we afstand moeten houden van elkaar. Voorlopig. Tot er een vaccin is gevonden neem ik aan. Alsof wij een bedreiging zijn voor elkaar.

Dat je bij een 'gewoon' hoestje al denkt...Shit Corona!! En: weer thuis zitten! En dus niet zegt: No, it's not!

Dat ik niet op een 'normaal' tijdstip een wandelingetje durf te maken, maar of heel vroeg ga of eigenlijk vaker niet.  En 'bang' ben dat vanaf morgen, als de scholen weer open gaan, het nog drukker wordt. Ik wil helemaal niet zo 'menschenschuw' zijn. Daar was ik net een beetje vanaf.

De kar van de supermarkt eerst ontsmet wordt en je niet per ongeluk de 'gebruikte' karren moet pakken. Want besmet!!

Dat je zorgvuldig kijkt waar je rustig boodschappen kan doen, zonder tegen mensen aan te lopen. Dat ik extra vroeg naar de winkel ga. Niet omdat ik dat zo leuk vind, juist niet want ik hou wel van mensen kijken en af en toe een beetje reuring, maar omdat het de kans om veel mensen te ontmoeten verkleint.

Dat ik straks als ik met de bus of trein moet of wil reizen een mondkapje op moet.

Je niet meer dan 3 man visite mag ontvangen op anderhalve meter afstand.

Dat ik mijn kleindochter via whatsapp videobellen voorlees. In plaats van haar op schoot te hebben tegen me aan.





Las wat de schrijfster Margaret Atwood erover zegt:

Dat de huidige tijd te vergelijken is met een een scene met een koene ridder die ontsnapt op zijn paard aan een slechte omgeving en dan met een grote, megagrote sprong over de slotgracht in het veilige kasteel hoopt terecht te komen. Waar 'alles' nog normaal is. Of in ieder geval beter dan de huidige situatie.

"Denk aan alles waarvan u hoopt dat het er nog zal zijn wanneer het u is gelukt om dat kasteel van de toekomst te bereiken. Doe vervolgens wat u NU kunt doen om het toekomstige bestaan van dat alles veilig te stellen".

Dat is wel een zinvol advies.

Na 3 maanden zag ik ook mijn zoon weer eens in levende lijve. Wel in de tuin en ik had de tuinset zo neergezet dat er zeker 1,5 meter tussen ons in zat. Voor hem had dat niet echt gehoeven. Maar we doen het toch maar. Gelukkig kon ik de grote bos bloemen nog aanpakken op 1,5 meter. Lange stelen.

Hij moest door naar de tandarts. Die werkt sinds kort ook op zaterdagen om de achterstanden sneller weg te kunnen werken.

Kocht een tijdje terug een fles alcohol. Natuurlijk kan ik daar ook mijn handen mee ontsmetten maar ik deed er toch maar 2 delen Tonic bij, een lading ijsblokjes, schijfje citroen en dat helpt ook bij Corona-abnormale toestanden.






7 opmerkingen:

klaproos zei

tja... een ander leven...... dat gaan we zeker krijgen.... probeer rustig te blijven Cellie.. je gek laten maken heeft geen enkele zin <3

Bertiebo zei

Wat een mooi stuk... precies, zo is het. Ook het Atwoodcitaat. En lol over het laatste stukje

Anoniem zei

Het is nog niet echt te bevatten, en de toekomst is nog in nevelen gehuld.
We moeten maar lief zijn voor elkaar, zoals jij dat al in de praktijk brengt.

Lot zei

Het zou ook fijn zin in Wit-Rusland te wonen, mag je onbeperkt wodka drinken en dagen naar de sauna. Hopelijk wordt dat dan wel gesubsidieerd anders werkt het maar voor een deel vd bevolking.

Rare wereld in rare tijden

izerina zei

Helemaal met je eens. Moeilijk vind ik ook om andere geluiden/meningen te duiden. Wat,als besmetting via karretjes vrijwel niet aan de orde is? En buiten die 1,5 m.onnodig omdat besmettingskans gering is. Het zijn geen kleine jongens,die dat schrijven.

Firma Fluitekruid zei

Haha, ja we leven in een heftige tijd, maar gelukkig is er nog Jochem Meijer, en alcohol, waarmee je ook het binnenkantje goed kunt ontsmetten. Niet verwonderlijk dat het alcoholgebruik is toegenomen sinds corona. Misschien moest ik toch maar wat meer Jochem Meijer kijken, dat is een gezondere coping-strategie...

Mirjam Kakelbont zei

Ik ben blij dat jij het zegt: het nieuwe abnormaal. Van een lieve blogvriendin heb ik een mondkapje gekregen. Voor wanneer ik naar de kapper ga (over twee weken.) Die anderhalvemeter afstand wil ik wel maar anderen hebben er vaak maling aan.