donderdag 25 juni 2026

Warme Woensdag

Toen de winkel nog maar net open was, rolde ik naar binnen. De kar van de winkel als rollator gebruikend, mijn bejaardensleurkarretje op het rekje voor bierkratjes geklemd en de stok in de kar. Had me ook voorgenomen om vroeg op te staan en nog van de relatieve koelte gebruik te maken en dus zodra de winkel open was mijn boodschappen te halen.

Was al een week niet meer naar de winkels geweest dus het werd wel tijd, vooral voor groente en fruit. 

Er lag een volkoren Speltbrood voor maar Eur 0,75. Van gisteren. Kan mij dat schelen. Zag er smakelijk uit voor de lunch later. 

Ook nu even de wasmachine aan doen, nu de zon volop op mijn zonnepanelen schijnt. En daarna een heerlijk kopje koffie maken. Welverdiend op deze warme, nee hete dag. En online een boek lezen via de Fluister app. Nog een voordeel van een kranten-abonnement. 

Ik heb mijn planten in potten al vroeg water gegeven en ook het waterbadje voor vogels weer gevuld. Ik heb daar een flink aantal knikkers in gedaan, zodat ook insecten kunnen drinken. En ook de katten vinden het heerlijk om water uit te drinken. 

Opeens zie ik de schoonheid van mijn tuin weer. Zoveel bloeiende planten, de roos New Dawn, mooi roze tegen de schutting.En op tijd de dode bloemen eruit knippen - wel een uitdaging met bibberbenen hahah - dan blijven er nieuwe bloemen aan komen. 

Het gras moet eigenlijk gemaaid worden, maar laat maar even. Het is nu sowieso al te warm geworden daarvoor. 
Binnen 27 graden. Buiten rond de 34.

Dus zit tijdens siesta-tijd heerlijk binnen. Kijk wat Netflix, lees wat kranten. Documentaires op Youtube. Stond vanochtend nog in de supermarkt met wat tijdschriften in mijn hand, maar legde ze allemaal weer terug. Te duur voor een uurtje plezier. Lees het wel online, of niet.










woensdag 24 juni 2026

Cementgrijs

Tijdens de vele ritten met mijn broer naar het verpleeghuis van onze moeder viel me op dat er een kennelijk nieuwe trendkleur is bij auto´s. Een lelijke, bijna matte natte cementkleur grijstint.

Grijs!

Waarom.

Nu hoef ik ook weer geen pimpelpaarse gestippelde auto, maar iedereen grijs en dan vooral deze tint?

Tellen jullie wel eens soorten of kleuren van auto´s onderweg?





maandag 22 juni 2026

Deel 1, afgerond

 Moest wat FinanciĆ«le zaken regelen, documenten bij mijn gemeente daarvoor opvragen, kopietjes van het een of ander meesturen en nu is dat allemaal in een enveloppe gedaan, uiteraard goed gefrankeerd en van alles een kopie voor de eigen administratie achtergehouden en nu, zo zegt mijn moeder bij alles altijd, ´wachten we maar af´.

Klinkt lekker geheimzinnig, maar Big Brother leest ook graag mee, dus ik hou het vaag. Plus dat ik pas de dingen kan benoemen als deel 2 en 3 ook zijn gedaan. 

Fijn gevoel om losse eindjes vast te knopen. 



zondag 21 juni 2026

Midzomer

Eind van de dag de plastic vuilnisbak op wielen opgehaald en ook maar die van de buurvrouw die met haar gezondheid worstelt en bij haar voordeur neergezet. 

Toen even niets meer. 

Rust.

Koelte.

Buiten is het 33 graden namelijk. Dan is het binnen beter vol te houden.

Naar aflevering van Vera gekeken en al rond 21.00 uur naar bed. Te heet nog in de slaapkamer, maar ik kwam toch tot rust tot diverse onweders me wakker maken, 

Vandaag wil ik vooral genieten van het Midzomergevoel. Terugdenkend aan hoe ik dat vierde ooit in Helsinki bij mijn broer en de familie van zijn nu ex-vrouw. Ook toen was het zeer warm, jaren terug al weer. 




Mijn verbazing over het feit dat we toen we midden in de nacht/vroege ochtend uit de nachtclub kwamen en het nog licht was. 

vrijdag 19 juni 2026

NU doen

In de avond zet ik altijd mijn klikko alvast aan de stoeprand, op de aangewezen ophaalplek. Nu zag ik dat het zo hier gaat regenen en nogal lang ook, dus hoppa...NU doen die klus.

Zit ook bomvol, want met 2 mensen heb je meer afval dan in je eentje. Wordt eenmaal in de drie weken geleegd.

Staat lekker buiten en de regen mag doorkomen. Klus gedaan.

Lekkere maaltijdsalade eten nu, met tonijn. En dan zijn de doe dingen, behalve de afwas, ook weer afgevinkt.

Heerlijk!

woensdag 17 juni 2026

Pannenkoeken

 Zo aandoenlijk; mijn broer zou wel eens even laten zien hoe hij thuis pannenkoeken maakt en zijn recept daarvoor. Hij toog naar de winkel en kocht een pakje zelfrijzend bakmeel, een flesje olijfolie en eieren daarvan wist hij dat die nog op voorraad waren en een pak melk (ik gebruik al jaren geen melk meer, maar sojamelk).

Daarna had hij een weegschaal nodig. Ja, die had ik ook nog. Goh...dat is wel een hele goede zei hij. Ja, soms heb ik zo maar de juiste spullen in huis :). En begon alles precies af te wegen.

Vertelde hem dat ik nooit weeg, maar meestal op gevoel mijn volkoren of speltmeel in de kom doe, ei ook op gevoel, al naar gelang de grootte van de eieren. Hij goot ook een eetlepel olijfolie (heb ik ook op voorraad maar had hij niet gezien, ik bak al jarenlang vrijwel alles in olijfolie) door het beslag. Hij had dat recept van een BBC kookprogramma en dat gaf als resultaat dat hij altijd heerlijke pannenkoeken kreeg. 

Alleen had ik nog een koekenpan uit het jaar kruik en ik weet wel hoe dat ding werkt, maar hij niet en hij is geen gas gewend en die pan niet, dus zijn eerste pannenkoek werd een misbaksel. Niet bruin en al helemaal niet gaar. 
Pakte voor hem een kleinere koekenpan, die bakte beter, maar idee was natuurlijk pannenkoeken te maken formaat Wagenwiel.

Ze smaakten heerlijk en we merkten dat we allebei graag kaas op de pannenkoek doen. In plaats van zoet beleg. Hahaha...




misskursovie2013 via Pixabay