zondag 30 augustus 2015

Spaghettislierten geluk = tevredenheid

Wat een heerlijke zondag.

Een oplaadzondag. Een zondag waar ik geen verplichtingen heb, maar gewoon een beetje aankeuvel in en om huis, in de tuin werk, aan de tuin werk, een beetje lees, ontbijt in de tuin met een snot-ei en soldaatjes, een beetje denk, een beetje niks, heel veel geniet van het geluid op de achtergrond van Mysteryland.

Gisterenavond heel erg mooi vuurwerk gezien, gewoon buiten op straat gekeken (de hele straat sliep al leek het wel). En gisteren ook nog heerlijk naar het bos geweest om bramen te plukken. Nu een half emmertje vol. Ga ik lekkere jam van maken.

Geniet van hoe lief mijn dochter is voor haar halfzusje die vandaag haar verjaardag viert. Allerlei kadootjes voor haar heeft gekocht en die nog snel, na haar werk, langsbrengt. Haar eigen vader doet al jaren niks op haar verjaardag. Ja, een belletje of nog erger een Feestboekfelicitatie. Maar zij ziet hoe haar zusje geniet van de aandacht en daar gaat het om.

Mooi boek gelezen; Los Leven. Over hoe je jezelf kan vrijmaken van allerlei zelfopgelegde gedachten en gedrag, vaste patronen die je niet verder helpen. Echt een aanrader!

Een mooi citaat, het gaat over tevredenheid en dat is eigenlijk een hele mooie state of mind om naar te streven. Tevredenheid is uitgesmeerd geluk. Alsof je het met een deegroller tot een lange spaghettisliert rolt. Tevredenheid is een constante lijn. Stukken slaapverwekkender dan geluk. Maar voor mij wat me veel brengt.


En precies dat wat dit soort zondagen me geven. Tevredenheid

Want ondanks ook vervelende dingen, is de stemming toch nog wel die van tevredenheid. Ik hou mijn eigen broek op, ik heb nog steeds een dak boven mijn hoofd, over een klein weekje gaat mijn dochter trouwen, ik hoef niet bang te zijn dat mijn huis wordt gebombardeerd of zo en DV sta ik morgen gewoon gezond (ok...relatief gezond als je mijn diabetes even vergeet) weer op.

En het was gisteren en vandaag heerlijk weer. Vandaag wat minder blauw de lucht, maar nog steeds warm genoeg om in alleen een topje (oh ja...wel met broek eronder hoor!) in de tuin te werken. Ik zag een hele mooie Libelle, mooie vlinders, vliegen en veel spinnen. Allemaal in mijn tuin - en eentje in mijn schoen, die had ik per ongeluk geplet.

Ik zet spinnen altijd graag terug in mijn tuin als ze in de gootsteen of zo zijn beland. Zijn zulke nuttige insecten. Zal ze nooit pletten of expres doodmaken. Eigenlijk weinig insecten, behalve muggen die midden in de nacht om me heen zoemen dan.

Nu nog even kijken of Zomergasten me kan bekoren en ondertussen een lekkere kop thee of koffie maken. En oh ja, mijn bakse salade voor morgen naar mijn werk klaarmaken. En mijn opgenomen aflevering van An Extra Slice van de BBC bekijken.


En een voetenbadje maken. Even lief zijn voor mijn onderdanen.






2 opmerkingen:

Joanne zei

Wat een heerlijk logje, vol tevredenheid. Fijn dat je zo kunt genieten. Spannend, nog een klein weekje.....

Liefs Frederique

Clarien zei

Fijn ... je pleidooi voor de kleine diertjes! :D