dinsdag 28 maart 2017

Suiker - De verboden vrucht?


Is suiker een 'Verboden Vrucht'? Of zou het verboden moeten worden, waardoor het daardoor weer een verboden vrucht wordt.

Ik zag van de week hoeveel verborgen suiker er alleen al in zaken die kinderen eten en drinken zit. En hoeveel je daarmee de aanbevolen hoeveelheid suiker voor kinderen direct al overschrijdt. Gewoon een pakje drinken, een ligakoek, een boterham met hagelslag. Tsjakkaa!

In mijn schooltijd kregen we nooit een pakje drinken mee, maar was er - als verantwoord tussendoortje - schoolmelk. Met melkkaart. Schoolmelk...brrrrrrrrrr.....met van die vellen als het kratje melk weer eens te lang buiten in de brandende zon had gestaan.

Afbeeldingsresultaat voor schoolmelk jaren 60




Het Diabetesfonds heeft momenteel de Lekker met Minder Suiker aktieweken. Altijd goed om me hierin te verdiepen. Hoe je eten toch lekker blijft, maar wel met wat minder (toegevoegde) suikers.


Aktieweek Diabetesfonds

Het scheelt al heel veel dat ik vrijwel niets meer uit pakjes of zakjes maak, maar alles vers kook. Dus zitten er geen extra suikers in mijn soepen, sauzen of gerechten. Tenzij ik die er zelf bij gooi. Maar in mijn eten vind ik zoet niet zo lekker. Wel hartig.

Maar hebben we het over toetjes, gebak, baksels en chocola etc., dan hou ik er wel van. En vind ik de smaak van zoetstof heul erg vies. En suiker lekkerder. Uiteraard ken ik de truc van een banaan in plaats van suiker, maar in feite is dit natuurlijk ook een suiker. Een zoetmaker. Net als vijgen, dadels, honing, agavesiroop. Je lichaam ziet geen verschil in suikersoort. Alles wordt omgezet in energie.

Behalve dan bij Glucose-Fructosesiroop. Dat schijnt weer heel slecht te zijn. En te leiden tot meer trek. Zelfs tot vreetbuien. En laat dat soort suiker nou net in heel veel (goedkope) koek- en snoepwaren zitten.








5 opmerkingen:

  1. Daar heb ik ook een trauma van die schoolmelk, alles flesjes in een rijtje voor de kachel in de winter en dan stonk het of je kreeg het met ijs bovenop en was het ook vreselijk.

    De lege flesjes werden niet elke dag opgehaald en stonden in de hal en als je daar dan langsliep rook je dat weer, vond het zo vies.
    Ik heb weinig herinneringen aan mijn schooltijd, wel die melk ellende. Ik heb het ook nooit verder gedronken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik eet sinds kort suikervrij (koolhydraatarm) en ik voel me goed. Het is eerst even wennen, maar ik heb totaal geen trek meer in zoetigheid of sowieso andere tussendoortjes. Ik deed het voor mijn gezondheid maar ben ook al een paar kilo kwijt :-). Ik kan het iedereen aanraden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Net als vijgen, dadels, honing, agavesiroop. Je lichaam ziet geen verschil in suikersoort. Alles wordt omgezet in energie."

    Das niet helemaal waar, komt door de extra vitamines, vezels en mineralen die met hele natuurproducten ook binnen krijgt (zoals de dadels en vijgen). Dit buffert de opnamen van suikers en is beduidend minder slecht (zelfs goed!) voor je. Echter is dit niet het geval bij honing en agavesiroop, dit zijn in feite beide verwerkte producten (geen “whole foods”) en hebben dus wel het slechte effect van pure geraffineerde suikers.

    Vergeet niet dat je ook suikers nodig om goed te kunnen functioneren! Nooit fruit niet eten ivm “de suikers”, doe je meer schade mee dan goed. Voor meer informatie zie hier: http://nutritionfacts.org/ (onafhankelijke website die werkt op basis van donaties met alleen wetenschappelijke artikelen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja eens, de gedachten over suiker zijn zo doorgeslagen dat fruit ook opeens de duivel is geworden. Oke, kokossuiker, agavesiroop en dat soort dingen is nog steeds geen goede keuze ondanks dat het her en der zo opgehemeld wordt maar in je baksel banaan doen ipv suiker(stroop) is nog steeds een goede keuze. Moet jij eens opletten als je voornamelijk groenten, fruit, zilvervliesrijst, gematigd noten en peulvruchten eet, en de geraffineerde spullen als witte pasta, brood, snoep en koek laat staan, dan valt iedereen die dat doet af. Van groentes kun je onbeperkt eten, zeker als je veel rauw eet en van fruit minimaal 4 per dag. Maar nee, we wijzen 1 boosdoener aan, suiker, vet, eiwitten (kies maar) en dat gaan we mijden, de mislukking ligt dan om de hoek.

      Verwijderen
  4. Suiker is op het moment beslist niet populair. Het wemelt van de challenges en boeken om van suiker af te komen.

    Het helpt wel voor de bewustwording moet ik zeggen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen