woensdag 27 september 2017

Knielen op een bed trompetnarcissen

Deze week grappig verhaal gelezen van Maarten 't Hart uit zijn bundel "De moeder van Ikabod" over een man die niet op de titel van het bekende boek "Bidden Knielen op een bed violen" kan komen en wel weet dat het knielen op een bed was, maar wat voor bed en welk gewas dat was hij kwijt. Waarop Maarten hem plaagt door allerlei komische combinaties op te noemen. Ook de naam van de schrijver is de man kwijt, hij weet alleen zijn voornaam nog, omdat die dezelfde is als zijn eigen naam.

Maarten vindt de titel van het boek ook 'raar'. Het zijn toch viooltjes? Iedereen noemt die planten toch viooltjes?


Foto van Pixabay

Enfin; altijd weer heerlijk om te kunnen lezen. Me te kunnen concentreren langer dan 5 minuten. Die concentratie is heel lang naar vrijwel nihil teruggevallen.

Ik kon niet eens meer breien, terwijl juist breien altijd een soort van automatisme voor me is geweest. En ontspanning.

Niet dat ik nu alweer terug ben bij 100%. Dat is een valkuil om maar al te makkelijk in te stappen. In een artikel wat ik van mijn therapeut kreeg over Burn-out, noemen ze dit strobrand. Teveel, te snel en dan weer terug bij af. Heb ik denk ik wel wat strobrandjes meegemaakt.

Terwijl ik al op weinig energie zat, moest ik toch nog even met mijn ex-werkgever juridisch in gevecht, bij de fanclub van kastje naar muur gestuurd en uiteindelijk na een lange periode toch bij het juiste kastje uitgekomen en ik heb het maar niet over mijn gemeentelijke sociale dienst die kennelijk hun goede geld niet terug wil, want nog steeds - hoewel volgens de correcte methode tweemaal aangegeven, geen teken van "u kunt hier storten".

Nu krijg ik eindelijk langzaam het gevoel dat ik in een periode kom waarin ik daadwerkelijk energie kan opladen. Op een goede manier dan.

Merk wel dat ik nog veel onrust heb. In mijn hoofd, in mijn lijf. En een korte concentratieboog. Dus zo'n stukje als hier is letterlijk stukje voor stukje geschreven.

En dan is de dag voorbij zonder enige hoogtepunten, maar; gelukkig ook zonder grote dieptepunten. Een beetje zo'n kabbelende dag. En dan is daar alweer mijn schuldgevoel; mag ik dat wel? Zo'n totaal nutteloze dag?
















13 opmerkingen:

Purperpolletje zei

Uhm... Het was toch Knielen op een bed violen?

Nietzomaarzooo zei

Oh!..Wat errug..een geheugen als een zeef. Wel komisch als ik een verhaal noteer van een man die de titel niet meer wist. Ik dus ook niet. Zal 't even verbeteren. Dank je!

Mirjam Kakelbont zei

Energiehuishouding is een kwestie van te veel hooi en te weinig vork. Zelf tuin ik er nog steeds in. Ik kan me gewoonweg niet neerleggen bij die vermoeidheid.
Wanneer is een dag nutteloos? Als je niets in het huishouden hebt gedaan? Een ander niet hebt geholpen? Geen boodschappen hebt gedaan? Luieren is juist goed voor een mens. Het geeft je brein lucht zodat je spontane invallen krijgt. Goed voor de creativiteit. Tegenwoordig vult iedereen elke minuut van de dag op. Dat is pas zonde!
Lieve groet.

Anoniem zei

Ja, dat mag.

Anoniem zei

Geheel eens met Mirjam. En pak het grondig aan nu je de kans hebt. Het is niet alleen burntout maar ook je gevoel van eigenwaarde door je jeugd. Das geen strobrandje.

Petr@ zei

Haha je titel vind ik erg grappig.
Ooit ben ik begonnen in het boek, maar ik kwam er niet doorheen, terwijl iedereen het een geweldig boek vindt. Minpuntje voor mij haha.
Fijn dat je weer kunt lezen, lekker lezen en alles om je heen vergeten, heerlijk.

Bertiebo zei

Fijn om te lezen! En ja, dat mag!

Bertiebo zei

Fijn om te lezen! En ja, dat mag!

pourquoi pas ??? zei

Ik zoek een plek waar je heel hard kunt gillen. Weet je er een ?

pourquoi pas ??? zei

ik vind een dag nutteloos als je geen blij gevoel heb gehad.
Om een kip, een bloem iets op TV, een boek maakt niet uit wat.

Nietzomaarzooo zei

Ja, bij Schiphol, waar de vliegtuigen opstijgen. Niemand hoort je.

Joanne zei

Heerlijk luieren is niet verkeerd.Je bent niemand verantwoording schuldig. Gewoon doen. En geniet er van!

Liefs Joanne

Anoniem zei

gewoon je eigen achtertuin, beter dan gek worden, Bieke