vrijdag 29 september 2017

Een eenvoudig gerecht met maar 124 ingredienten

Valt me de laatste tijd op, bij allerlei kookprogramma's dat ze totaal niet geschikt zijn voor mensen die op hun budget moeten of willen letten.

In het programma Binnenste Buiten, wat ik heel erg prettig vind om naar te kijken, was er deze week een heerlijk vegetarisch gerecht en de kok bleef maar ingredienten toevoegen. Ik voelde me nogal stom met mijn wokschotels die meestal 2 of hooguit 3 groenten bevatten. En als ik het me kan veroorloven kip of vlees. En dan nog opletten dat deze niet boven budget uitkomen.

Ik zeg niet dat het niet lekker is, maar voor 'de gewone doorsnee' burger een beetje prijzig. Moet ik echt mijn best doen om me niet een sukkel te vinden met een gerecht van broccolistelen en slechts 1 courgette en daar dan een paar dagen soep van kunnen eten.

Nee: omdenken!! Wees trots erop dat je van weinig veel kan maken!


Denk werkelijk dat veel mensen niet beseffen hoe goed we het hier hebben met onze overdaad aan voedsel overal. Ik ook niet. Klagers zijn dragers tenslotte.



  • 200 gr baby mais
  • 1 rode paprika
  • 1 gele paprika
  • 1 komkommer
  • 100 gr peultjes
  • 3 teentjes knoflook
  • 200 gr kastanje champignons
  • 100 gr oesterzwammen
  • 100 gr shiitake
  • 1 grote wortel
  • 125 gr bamboescheuten uit blik
  • 3 eetlepels sojasaus
  • 150 gr taugé
  • 2 eetlepels maïzena
  • 1 Spaanse peper
  • 2 eetlepels sesamzaad
  • 1 bosje bosui
  • 1 broccoli




Foto van Pixabay

6 opmerkingen:

Anoniem zei

klopt helemaal en ze gooien ook best wel veel hup weg, vooral die Ramon.
Voor mijn gevoel en dat is mijn mening gaat hij een beetje oneerbiedig om met eten, loopt een beetje te gooien enzo.
En inderdaad veel ingrediënten per maaltijd, alsof iedereen een grote moestuin heeft ( wij wel maar toch)

Anoniem zei

Dat viel mij ook op. Het zag er wel erg lekker uit. Daar doen we het maar mee. ;-)

Iris Papilio zei

Als ik meer dan 8 ingrediënten in een gerecht zie dan haak ik al af. Al die kruiden etc heb ik niet in huis, dan maak ik zelf wel een lekker prutje ;-)

Tecla zei

In bovenstaand recept staan amper kruiden vermeld maar godsgruwelijk veel beetjes van dit en dat! 'n Dergelijk gerecht maak ik van een paprika (of 2), een courgette, broccolistronk, restje champignons en restje geschaafde witte kool. Geroosterde sesamzaadjes en een flinke scheut sojasaus, heerlijk!

Anoniem zei

Koks met fratsen noem ik de meeste tvkoks.Het is geen goochelshow toch? Jammer ook dat de meesten niet de nadruk leggen op gezond en goedkoop zelf maken, maar op ingewikkeld en duur.
Koken met karin, zonder pakjes en zakjes, daar ben ik fan van. Kijken wat er in een pakje zit en dan lekker zelf maken Niet met teveel ingrediënten.

OpnieuwBeginnen zei

Peper en zout zijn al twee ingrediënten. Snufje liefde en hoppa al drie stuks.😉