maandag 22 januari 2018

Prikkelige maandag

Keek ik naar de serie over oudere Marokkaanse dames in Nederland - Groeten uit Holland -, hoe zij dingen ervaren en doen en het ging o.a. over bewegen en gezondheid. Een van de dames kwam bij haar praktijkbegeleidster voor haar diabetescontrole en ik stoorde me er een beetje aan hoe dat ging.

Want als je daar moet komen, dan weet je dat je meestal wordt gevraagd om nuchter te zijn, dus niet te eten, zodat er bloed uit je vinger kan worden geprikt en een snelle controle kan worden gedaan.
Deze dame had gewoon ontbeten en bij het bloedprikken had ze een megahoge waarde (20!!). Tenzij de controle natuurlijk op een tijdstip - middag - was dat het moeilijker is om dan nog nuchter te verschijnen. Dat zou ook een optie zijn.



Maar als je gegeten hebt - en ik denk dan aan de Marokkaanse ontbijtjes met veel brood, pannenkoekjes en honing en thee met veeeeeel suiker, dan stijgen je waarden. Van iedereen. Ook zonder diabetes. Niet zo hoog gelukkig.

Het zette me ook aan het denken. Want wat weten wij of wat weet en snap ik  eigenlijk van het effect van voeding op onze glucosewaarden?

Als je niks hebt en je er je nooit in verdiept hebt - zoals ik hiervoor - vrij weinig. En vroeger werd er gezegd dat je moest afvallen en dus vet en suiker moest vermijden. Moest ik voor mijn Oma met Suikerziekte (zo werd dat toen genoemd; je had "Suiker")  een speciaal suikervrij gebakje halen op verjaardagen. Niet te vreten die dingen, maar het ging om het idee dat er ook aan Oma was gedacht, die minder suiker mocht. Wel een zoetje in de koffie en thee (wat hetzelfde effect in je brein heeft!).

Nu wordt er weer gezegd dat je juist vet nodig hebt en is het inzicht welke voedingsmiddelen 'verborgen' suikers bevat uitgebreid. Maar er is ook veel onzin te lezen.
En tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen wel iets van voeding weet en daarmee zichzelf direct tot deskundige uitroept. Of een een vlog erover heeft.

Dit is wat de diabetesstichting erover zegt: Goede Glucosewaarden

Wat voor voeding zou je dan beter kunnen eten. En hoe moeilijk is dat als je traditioneel eten gewend bent en hippe begrippen zoals Glutenvrij, Koolhydraat-arm en Suiker-vrij  je helemaal niets zeggen.
En je cultuur gastvrijheid laat zien in heerlijk eten, veel en vaak heel erg zoet (heerlijke koekjes!!). Of rijk aan koolhydraten. Dan is het ontzettend ingewikkeld om een heel ander eetpatroon aan te houden. Ik zou zeggen bijna onmogelijk. Hetzelfde geldt denk ik voor veel ouderen die Diabetes 2 krijgen.

Mijn moeder had een tijdje terug voor mij gebak gekocht, toen ik bij haar was,  waar je niet dik van werd (zo zei ze zelf). Bladerdeeg met iets van slagroom en een soort jam of gelei gevuld. Dat het niets woog, dat betekende nog niet dat er niet genoeg dikmakers inzaten. Bladerdeeg = veel boter, suiker en meel. Slagroom = I rest my case. Vond het wel komisch hoe stellig mijn moeder dit bracht, maar ook hoe het niet hoort.
Als er gebak zou zijn waarvan je zou afvallen, dan ging ook ik morgen op het puntendieet. Slagroompunten!

Ik vind het soms/vaak/meestal al goed nadenken over wat beter voor me is in plaats van wat ik lekker vind. En ik vind veel lekker. Heel veel. En heel vaak. hahaha! En dan heb ik het nog niet eens over eten als troost. Ook daar heb ik last van. En ja...ik doe het allemaal zelf. Geen trechter in mijn keel.

Op TLC zag ik een aflevering van Food Hospital over hoe een andere manier van eten, je waarden als diabeet - type 2 -  kan helpen verlagen. Dus niet even 6 weken crashen, maar voor altijd zo eten. En daar zit 'm de kneep. Een dieet is eindig. Doel bereikt....klaar met dieet.

Wel 4 van de 6 vrouwen waren uit de gevarenzone, na afloop van dat experiment, alleen door andere voeding. En er werd gezegd dat ze diabeet af waren. Tegen mij is gezegd dat ik minimaal een jaar lang goede waarden moet laten zien en dan pas gaat dat label van mijn patientenkaart.

En proberen op eigen kracht - door middel van voeding en bewegen van de te hoge waarden afkomen  is mij nooit als alternatief aangeboden, maar ik ging direct in het hokje Diabetes type 2 en aan de pillen. Het liefst veel. En steeds meer. Iedere controle meer. Alleen daar word ik al moedeloos van. Alsof ik op alle terreinen van mijn leven alles moet bevechten. Omdat ik geen statines wil sta ik al te boek als een 'weigerachtige patient".

Dus is het aan mij om te blijven kijken of ik naar betere waarden ga door mijn voeding aan te passen. En daarnaast meer te bewegen en stress te verlagen. Dat is even belangrijk. En dat is al bezig - betere waarden - en dan toch nog zo weinig vertrouwen in de patient. In het eigen kunnen. En iedere keer zeggen dat de medicatie weer afgebouwd kan worden. Maar dan vervolgens het weer ophogen.

Dat heeft wat me me gedaan; dat er geen vertrouwen is in mijn eigen kunnen en mogelijkheden, maar ik direct, na 1 x bloedprikken, in een vakje werd ingedeeld en er niet meer uit schijn te mogen komen.

Wat ook niet helpt is dat Diabetes momenteel wordt weggezet als een ziekte die je eigen schuld is. Vooral type 2. Dan ben ik een loser met dubbele woordwaarde want zelf gedaan. Dat is wel erg geloven in de maakbaarheid van het leven. Als je nou maar gezond had gegeten dan was dit niet gebeurd. Eigen schuld Dikke Bult. Dat er ook nog zoiets is als erfelijk belast zijn, dat vergeten de roepers (die zelf fijn aan hun Groene shake zitten) maar snel.

Net zoals Jicht in de Achttiende eeuw als ziekte van de Rijken werd bedacht. Wat die aten teveel en te rijk. Nu weten we dat het een soort van Reuma is.

Vanochtend moest ik bloed laten prikken, dus gisterenavond vanaf 20.00 uur nuchter gebleven. Dus alleen nog maar water drinken als ik zin in iets had, of dorst. Dat is geen straf, want dat doe ik altijd al. Heb nooit sapjes of frisdranken in de koelkast meer staan, behalve als er visite komt, dus hooguit 2 x per jaar met mijn hoogfrequentie aan bezoek krijgen.

Voordat de zon op was toch maar snel de vuilnisbak aan de stoeprand gezet, want wilde niet weer in paniek door de buurvrouw mijn bed uitgebeld worden, omdat de vuilniswagen vroeger was en mijn klikko dus niet geleegd zou worden, want nog niet buiten gezet. Meestal komen ze hier na de middag pas.

En daarna mijn bed lekker afgehaald, was in de wasmachine en straks mijn bed lekker opmaken en de was ophangen. En douchen, aankleden en naar de huisarts om bloed te laten afnemen. Het was druk, ook al was ik aan het einde van het bloedprik-spreekuur.

Kaartje met nummer uit bakje gehaald en wachten maar. Nog maar 5 voor me. Ik zag dat de mevrouw die prikt het bakje met nummers weghaalde en was bang dat ik vergeten zou worden, want niemand riep mijn nummer om (story of my life zou ik bijna verzuchten). Dus vroeg aan de mensen in de wachtkamer of die nog een nummer onder het mijne hadden. Nee..niemand. Zaten er voor andere zaken.

En dan heel snel het hele scenario van vergeten zijn, niet opgemerkt worden, als laatste 'gekozen' worden bij gym en shit morgen weer dus..wat totaal overbodig was. Al die gedachten-kronkels,  want ik werd uiteindelijk toch opgehaald en keurig en pijnloos geprikt door een aardige en kundige dame, waren totaal zinloos. Dus moet ik nog beter mijn best doen om me er niet in te verliezen.


Foto van Pixabay


En nog veel beter mijn best doen om het fijne, het kleine en het mooie te blijven zien. Zoals een lekker kopje koffie, gewoon uit eigen keuken, maar altijd prettig. Dat ik nog koffie heb en mijn koffie me nog smaakt.

En nu maar de was uit de machine halen, want allang klaar! Lekker aan de droogrekjes hangen en morgen of vanavond zelfs al, weer droog. Geen droger nodig, want geen haast. En gelukkig genoeg overtrekken en hoeslakens in de kast om niet te hoeven wachten op droge was. 1 x kotsen en je bed moet verschoond worden, dus het aloude 1 in de was, 1 in de kast en 1 op bed is voor mij een goede stelregel.

Kom op: in de benen!






























22 opmerkingen:

  1. Ik eet al jarenlang koolhydraatarm/beperkt omdat ik dan veel beter op gewicht blijf, niet omdat mijn waarden niet goed zijn.
    En ik eet lekker, eigenlijk lekkerder dan toen ik nog "gewoon" at. Ik hou niet zo van de hollandse pot en brood met beleg als lunch in een zakje.
    Toen ik anders ging eten vonden collega's dat eerst erg vreemd maar vaak waren ze ook wel jalours als ik weer met een salade aankwam.
    In het weekend eet ik wel eens een hard broodje of croissant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het je goed doet.
      Ik eet nu ook veel meer groenten dan voorheen. En in grotere hoeveelheden.

      Verwijderen
  2. Helaas dat programma maar met een half oog gezien vorige week. Leek me erg interessant. Ook het bezoek aan een kerk zag ik voorbij komen. Tja die diabetes.. ik ga iets strenger aan de gang met KHA eten. Dan val ik vast ook af. Blijf nu gewoon staan, maar mijn glucosewaarden zijn wel naar beneden gegaan. 1 pil moet ik blijven slikken, nu bijna 2 jaar. Maar de 2e pil die in juni werd voorgesteld heb ik geweigerd en hoeft dus ook niet meer. Ik heb wel 8 jaar tegen die pillen aan zitten hangen. Door allerlei omstandigheden kunnen de waardes ook makkelijk stijgen en weer dalen dus een echt goed beeld was er niet, want er gebeurde nogal wat.
    Hoop dat je waardes weer goed zijn! Hoop dat je ook met minder toe kunt binnenkort! En dank voor die tabel. Het valt denk ik wel mee met mij!
    Liefs XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kunst is om vooral lekker te koken, zodat je de koolhydraten uit pasta en rijst etc niet mist. Jeee...8 jaar, dat is ook een lange tijd.
      En stress doet ook heel veel voor je waardes.

      Verwijderen
    2. Het koken lukt ook wel hoor, ik eet gewoon meer groentes en minder aardappels. Als ik pasta eet, schep ik echt maar een keer op, hoewel, dat doe ik zeker al 20 jaar. Ik schep nooit bij..
      Mijn waardes waren steeds te hoog en dan weer lager, maar ik zat heel lang op die rand. En stress blijkt ook slecht te zijn en er was elke keer wel wat. Nu is mijn leven zoveel stabieler en heerlijk, dus dat werkt ook mee denk ik.

      Verwijderen
  3. Kha is prima. Mijn waardes zakten behoorlijk toen ik glutenarm, dus geen brood, pasta ed, ging eten. Nog wel diabeet, maar 20-25 kilo minder zal ik wel niet halen.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tsja, tell me about it! Gék word ik er soms van, al die kenners ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oke misschien ben ik zo'n kenner, ik werk in een gezondheids winkel.. daar verkopen we zout. Mensen die zoutloos moeten eten ivm. hoge bloeddruk willen dan Zeezout of keltischzout oid. maar het punt is zout is zout voor het lichaam. De meeste klanten willen dit niet horen, want ze koken hun hele leven al met zout. Hetzelfde geldt voor suiker, dan willen ze honing, want zonder zoet in de thee lukt het niet. Ik verkoop dan gewoon liever niet. Het is uw gezondheid, uw lichaam en uw klachten. Dus advies dokter opvolgen. Vooral als je erfelijk belast bent is het zaak om je eetgewoonten onder de loep te nemen. Dit is niet zielig, dit is niet het leven maakbaar willen maken. Het is gewoon de routekaart van het lichaam, wat het wel aankan en wat niet. Wijk je af van je route dan verdwaalt het lichaam.. wordt het ziek.

    Statines worden gegeven bij te hoog cholesterol en niet bij Diabetes, maar misschien heb jij ook een te hoog cholesterol?

    Jichtaanvallen worden veroorzaakt door teveel Urinezuur in het bloed. Dat ontstaat door teveel vlees mn. varkensvlees eten. Armen aten geen of weinig vlees in die tijd. Nu eten heel veel mensen veel vlees, dus krijgen ze jicht en ja dat is een vorm van reuma. Maar wel veroorzaakt door eetgewoonten.

    Mijn leverwaarden waren in november vreselijk te hoog. Daar kwam ik achter toen ik een galsteenaanval kreeg en bij de huisartsenpost belandde. Ik dronk al jaren elke avond een fles rode wijn (samen met mijn man) bij het eten. Ik ben toen direct gestopt met deze gewoonte/ verslaving. In December laten prikken Alat weer normaal Gamma GT nog 100. Ik heb dus besloten om 2018 een alcoholvrij jaar te houden. Mijn gezondheid heb ik in deze zelf in de hand. Ik zie heel veel mensen om me heen, die nog steeds verwachten dat een ander ze beter gaat maken, dat er tabletten zijn die genezen terwijl ze onverminderd door kunnen gaan met dat wat ze ziek maak. Het was de eerste maand echt niet makkelijk om mijn rode wijn gewoonte te doorbreken. Ik was soms echt oprecht verdrietig. Maar ik ben me bewust van de invloed van mijn gedrag op mijn lichaam en gezond ouder worden staat bij mij heel hoog op mijn prioriteiten lijstje. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat eerlijk dat je dit zo schrijft. En goed dat je hebt kunnen stoppen met deze gewoonte.

      Verwijderen
  6. Nog als aanvulling, ik sta nu te boek als alcoholist bij mijn huisarts. Maar is er niets gedaan aan ondersteuning stoppen met wijn drinken. Is er geen enkele keer contact geweest hoe gaat het met u, heeft u begeleiding nodig. Dus ik snap best dat er mensen zijn, die zonder goede begeleiding niet kunnen afvallen, suikerwaarden verbeteren, van de drank afkomen enz. En dat heeft alles te maken met het feit dat onze gezondheidszorg niet is gericht op voorkomen en genezen. Maar vooral op patienten in leven houden, langdurig medicijnen laten slikken die niet genezen, maar de symptomen onderdrukken. Daarom is het zo van belang, dat mensen bewust worden en verantwoordelijk voor het eigen lichaam gaan nemen. En dat doe je voor helemaal niemand anders, dan alleen voor jezelf. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Bieke,
      Mijn man eet zeer weinig vlees, drinkt geen bier noch sinaasappelsap. En toch jicht. Het zit in de familie en werd getriggerd toen man redelijk snel 15 kilo afviel. Nu gaat het goed met een pilletje.
      Ilse

      Verwijderen
  7. als uw man is afgevallen met een heel hoog eiwitdieet en weinig tot geen koolhydraten is dat inderdaad een trigger. want eiwitten verhoogt het urinezuur gehalte in het bloed, ook frisdranken (vooral de zonder suiker met zoetstoffen) en koffie. Verse sinasappelsap ontzuurt het lichaam, net als grapefruit en ander zuur fruit. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. vandaag in de krant een artikel van Ben van Ommen van innovatiecentrum Leefstijl als medicijn. Hij stelt dat huisartsen die begeleiden voorkomen van ziekten en pleit hiervoor. Hij stelt dat 800.000 van de 1000.000 diabetes patienten in Nederland zonder medicatie zou kunnen, bij begeleiding naar een gezonde leefstijl. Helaas worden de miljarden van de farmaceutische industrie niet ingezet op leefstijl want dat levert geen klanten op. Ben werkt als onderzoeker bij TNO met als werkgever Het Leids Universitair Medisch Centrum, dus geen geen "Kenner" zoals ik, maar een serieus wetenschapper. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. door te snel typen.. ik bedoel: Hij stelt dat huisartsen niet begeleiden in voorkomen van ziekten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je haalt de woorden uit mijn mond, Bieke.
    Ik las laatst een interview met de beroemde Haarlemse arts Moolenburg die zei dat als er mensen bij hem kwamen met gezondheidsklachten, die elke dag een fles cola dronken en een zak drop aten, hij voorstelde dat eerst eens te laten...maar dat wilden ze niet, liever een pil!
    Ik ben ook van mening dat je veel gezondheidsklachten kunt voorkomen en/of genezen door leefstijl. Soms is medicatie nodig maar ik strijd ook tegen de statinen-maffia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is niet altijd duidelijk wanneer je nuchter moet zijn voor bloedprikken. Althans, op onze prikkaart staat het nooit aangegeven.
    Suiker is bocht voor je lichaam. Veel mensen willen het niet geloven; prima. Dat overal suiker wordt toegevoegd komt doordat men in de jaren negentig vet als een bedreiging voor de gezondheid gezien. Het vet werd er uitgehaald maar in vet zit veel smaak. Daar werd een vervanger voor gezocht en dat is suiker geworden.
    Het lijkt me logisch dat iemand met suikerziekte luid en duidelijk geïnformeerd wordt. Er zijn folders in allerlei talen. Daar zal de taal voor deze mevrouw ook tussen staan. Waar een wil is is een weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Meestal staat het op het prikformulier - nuchter en wat nuchter betekent - bij mij. Maar de prikdame vertelde dat ze alle varianten al voorbij heeft zien komen. Van vergeten tot weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier een reactie van ook zo,n "weter"( naar ik hoop geen betweter ).
    Ik had een matig overgewicht( terwijl ik altijd meer dun dan slank ben geweest).
    Kwam daar door een workshop achter.
    Terwijl ik toch echt elke dag in de spiegel kijk, maar het sluipt er gewoon heel zachtjes in.

    Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar je veranderd ( slechte) gewoontes niet zo makkelijk.
    Koolhydraatarm eten is erg lekker, maar toch....
    Soms is echte foute chocola ook heel lekker!
    Zeker als er van alles gaande is en het ( mij tenminste) troost kan geven.
    En bewegen is leuk in de zomer, maar als je thuiskomt na een lange werkdag, het buiten donker en koud is...dan roept die lekkere bank van ons mij heel hard ( samen met een fijne plaid).
    We hebben allemaal lekker kletsen als we zelf niet te zwaar zijn.
    Maar het valt niet altijd mee.
    Toch...als we eerlijk zijn weten we het best: goed eten en bewegen helpt.
    En als een gezonde leefwijze diabetes kan voorkomen of verbeteren, dan zullen we aan de bak moeten.
    Ook ( misschien juist dan) als het veel voorkomt in de familie.
    Dat is waarom ik zelf probeer zo goed en gezond mogelijk te eten ( met terugval en soms lekkere chocola)en het ook met name mijn kinderen luid en duidelijk vertel!
    Complimenten voor je eerlijkheid!
    En succes met je gezonde aanpak!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen