zaterdag 13 januari 2018

Vergeten -zwijmel

Had de film al zeker meer dan een half jaar op mijn recorder staan, maar kon er maar niet toe komen om ook te kijken. Het kwam allemaal iets te dicht bij. Ook omdat ik in die tijd perioden had van vergeetachtigheid en simpele dingen, zoals breien, niet meer snapte.

En natuurlijk dat zwaard van Damocles wat volgens mijn moeder boven de familie hangt - nou ja...niet haar familie maar die van mijn vader. "Daar worden ze allemaal dement".

Gisteren was "Still Alice" nog een keer op tv en gekeken. Heel mooi en ontroerend. Dit ging dan wel over een vrouw die begin 50 al Alzheimer krijgt, het afwikkelen (en takelen) van haar vermogens en daarmee wie ze was, was duidelijk. Ook voor haar en herinner me dat mijn vader in zeldzame heldere momenten dat ook heel goed zag. Dan zei hij dingen dat er in zijn hoofd niets meer zat.

Las ik - als luisterboek - ook nog het boek van Sonja Barend en daarin ging het over haar echte vader, die ze nooit gekend heeft en later leert dat anderen, leeftijdsgenoten hem wel kenden en dat een beter beeld van hem schept. Blij dat hij niet vergeten is.





12 opmerkingen:

Albert y Mara zei

Een heerlijke 'flashback' naar de jaren 70. Dit nummer kwam op 19 april 1975 de Top 40 binnen. Het was ook nog eens Alarmschijf. Stond 8 weken in de hitparade en de hoogste positie was de nummer 7.
Alzheimer is verschrikkelijke ziekte als je die op jongere leeftijd, vanaf 50 jaar, krijgt. Je doet er niets tegen.

Anoniem zei

Heerlijk even terug in de tijd. Lekkere zwijmel. Ik ken de tekst nog!

Ria zei

Ja ik herken het en kan de tekst meezingen
Fijn weekend

CorryR zei

Kan dit ook nog lekker meezingen. Heerlijke zwijmel.

mirjam kakelbont zei

De film ken ik niet maar het nummer kan ik zo mee zingen. En wat is het lang geleden dat ik het gehoord heb!
Fijne zondag.

Lot zei

Heerlijk nummer waarbij ik altijd ontroerd raak om een oude liefde. Gelukkig is die nooit helemaal uit mijn leven geweest.

Jeanneke zei

De film ken ik niet, het nummer ben ik niet vergeten...
Het boek van Sonja Barend vond ik meer dan mooi; ik zal dat dan ook niet gauw vergeten.

MelodyK zei

Het is een heel beangstigende ziekte voor zowel de mens die het heeft als de mensen eromheen... ik snap je terughoudendheid dus wel .

Dwarsbongel zei

Een mooi positief lied bij een minder vrolijk onderwerp. Toch zou ik mijn leven niet laten beheersen door de gedachte dat ik misschien wel eens dement zou kunnen worden: ik kan er niets tegen doen en ik weet niet of het gebeurt.

natasja zei

Het lijkt me vreselijk om mee te maken. Als naaste, maar ook voor jezelf... Ik ken de film en het boek niet. Het boek zet ik wel op mijn lijstje

Joanne zei

Ik heb de film ook gezien. Het is wel beangstigend om dement te zijn. Maar sommige mensen weten niet eens dat ze dat zijn.Er zijn ook veel soorten. Niet alleen Alzheimer.
Voor de omgeving is het ook moeilijk. Vooral als er geen diagnose is. Niet iedereen is zo meegaand als in de film. Jammer genoeg.

Liefs Joanne

Iris Papilio zei

Haha, een lekker nummer hoor! Kan het nog grotendeels meezingen, dat ben ik dus gelukkig ook niet vergeten ;-)
Staat hier nota bene op een briefje... zodat ik de naam van die film niet zou vergeten... Komt nog wel eens!