vrijdag 19 januari 2018

Zacht zijn voor mijzelf -hoe dan?

Dat begint met hoe ik mijzelf aanspreek. In plaats van "jemig domme trut, alweer te laat wakker" zeg ik nu "Is het belangrijk? Goedemorgen lieverd".

En ben ik dankbaar dat ik geslapen heb. En soms zelfs een hele nacht aaneengesloten. Dat mijn benen het doen, dat ik er ben. Dat mijn hart klopt en is blijven kloppen gedurende de nacht.

Zoek minder naar nuttige zaken in mijn leven momenteel, want dan zoek ik me een ongeluk,  maar veel meer naar aangenaam, mooi, opbeurend, grappig en lief.

Vanochtend de wekker vroeger gezet, want ik had van de woningbouwvereniging doorgekregen dat er voor de dakpanreparatie binnen 2 dagen contact met me zou worden opgenomen door een speciaal bedrijf. Ik zag hun auto's vaker door de straten, bij harde wind envorige stormen en de laatste keer dat er een dakpan van mijn dak was gewaaid hebben ze dat vrij snel gerepareerd. Meestal zonder afspraak, maar hup; ladder tegen het dak en maken. Kwam ik uit mijn werk, dan was het bij thuiskomst al weer gemaakt.

Dakpan ligt net onder mijn badkamerraam en ik vond het een akelig idee dat ik onder de douche zou staan en er een man op een laddertje opeens voor mijn raam zou staan en ik in mijn nakie in de badkamer. Want ik zag hun auto's al in de straat staan. Dan merk ik dat ik me opgejaagd voel en moet ik tegelijkertijd enorm lachen. Want; je droomt toch van een onbekende man....nou; onbekender kan niet! Hahaha!

Dus snel een Italiaanse douche en naar beneden.

Maar de auto reed na een tijdje de straat weer uit, naar een ander slachtoffer, want hier in de omgeving genoeg dakpannen van de daken gewaaid zag ik gisteren toen ik een stuk ging lopen. Bij beide buren, aan de overkant een aantal en verderop nog meer.

Maak je niet druk, ze komen vanzelf wel. En je hoeft de telefoon niet standby te houden. Je hoort 'm echt wel. Niet zo krampachtig.

Dus maar de dingen gedaan die gedaan moeten worden en tijdens mijn koffiebreak de koffie met zorg in een mooi kopje gedaan.

Dat kopje kreeg ik meer dan 30 jaar geleden van een vriendin van mijn Oma. Wij noemden haar altijd tante Bep. Zij stond erom bekend dat ze altijd spullen in dure winkels kocht en niet in de opruiming bij die dure winkel (zoals mijn familie), maar gewoon als zij het nodig vond. En dus kreeg ik twee 'dure' kopjes (dat moest ik vooral horen van mijn Oma en mijn tante en mijn ouders). Een 'ouderwets' kopje vond ik, dezelfde als mijn Oma's hadden en mijn moeder ook al. Niet omdat het mooi was, maar omdat het kennelijk aanzien gaf, dat soort kopjes of servies te hebben. Het liefst uitgestald op een theewagen. Ik kreeg die kopjes voor mijn verloving. Eentje is gesneuveld en daar heb ik het schoteltje nog van (waarom??????).

Als ik naar de foto's van toen kijk, doe ik zo mijn best er serieus uit te zien. En me serieus/zakelijk te kleden. Als een echte directiesecretaresse bij het hoofdkantoor van een bank. Met een echte verloofde. Alles echt. Meer dan echt.



Er lag een grote plastic zak van de gemeente in de bus. Voor kleding voor de Kringloop. Dat was fijn. Want omdat ik vorig jaar mijn eigen boxspringbed heb gemaakt, zijn de lakens die ik had niet hoog genoeg en mag iemand anders er plezier van hebben. Maar ze lagen in de kast ruimte in te nemen. 

Ook nog een broek erbij gedaan die heeeeeel goedkoop was (ja, in de opruiming), maar nooit gepast (te groot) en hij heeft ook nooit goed gezeten. Hij geeft me een naar gevoel. Miss Slobber. Het model is gewoon niet fijn voor mij. En innemen gaat 'm ook niet worden. Dus niet teveel tijd erin stoppen of denken dat 'ik het maar ermee moet doen'. Weg. Hoppa!
Loop het huis nog even door of er nog meer is wat je lang bewaard, maar toch niet draagt of gaat dragen en waar iemand anders plezier mee kan hebben. Alles is heel en gewassen. 

En daarna naar buiten. Lekker in de zon en onder dreigende donkere wolken, maar gelukkig droog thuisgekomen. Ben blij dat ik heb gelopen, nergens henen, maar 'je bent er toch even uit'. En nee, niet naar het centrum met de bus, want ik ben al met de bus geweest deze week, wat eigenlijk ook niet de bedoeling was budgettechnisch, maar het was hondenweer dus mocht het (in het kader van zacht zijn). 

En nu lekker thuis en een heel klein beetje weekend gevoel, al heb ik geen plannen. Dat ontbreekt me nog een beetje; plannen maken. Ik steek straks in ieder geval wat waxinelichtjes aan. Dat is fijn voor het weekendgevoel.

Nou ja...komt ook wel weer die plannen. Voorlopig ben ik nu lekker uitgewaaid thuis en hoeft er, behalve straks eten koken, niks. 

PS: De dakpan ligt weer op het dak en de medewerker heeft andere pannen ook nog even goedgelegd. Wat een fijne service en zo snel ook!! Chapeau.


No matter what you want, Cellie, you have what it takes.

Not to mention me, 
  The Universe



7 opmerkingen:

Anoniem zei

Grote stappen, joh!

Anoniem zei

Schoteltjes zijn handig om even op een bakje te leggen als je dat in de koelkast zet, om iets kleins in de magnetron op te warmen, om je spatel op te leggen bij het koken, om een plantje op te zetten totdat je tijd hebt om het in een echte pot te zetten, om te controleren of de jam al genoeg is ingedikt, om verf op te mengen, ......

Diverse universiteiten hebben massa-colleges, waarbij je via internet de colleges volgt, vaak een viertal in een maand; zou dat iets voor je zijn? Gewoon uit interesse?

Siebrie

Anoniem zei

Positieve geluiden. Goed hoor.

Petra1945 zei

Lieverd, wat een mooi smaakvol kopje... Duur of goedkoop: hij is móói. En allesbehalve ouderwets. Dat tweede schoteltje zou ik maar bewaren, kun je gebruiken als deze zou sneuvelen. En in de tussentijd gebruik je hem als gebakschoteltje voor naast het koffiekopje... Dat ziet er nog ééns zo verzorgd uit.

Happy Earl Grey zei

Nu in de relax-stand en dan komen de plannen vanzelf. Fijn weekend El

PetraH zei

Ik wens je ook een fijn weekend.

Lekker dat je dak weer gerepareerd is! Het was me nogal een storm... Ik wens je een heerlijk weekend toe.

mirjam kakelbont zei

Jij kan weer met een gerust gevoel onder de douche gaan staan.
Ja, die kopjes... Mijn moeder heeft ook van die chique dingen. Of ik er een paar van haar wilde hebben? Nou, alsjeblieft niet!
Ik heb nooit een servies willen hebben. Het lijkt me saai om je hele leven van hetzelfde bord te eten. Ik koop alles in blauw/wit. Past het nog een beetje bij elkaar en valt iets stuk, dan is het stuk.
Blijf in je relax-modus staan!