woensdag 17 april 2024

Confabuleren

Een term in de psychiatrie: confabuleren, waarmee wordt aangegeven dat iemand de hele boel bij elkaar fantaseert. ,,In mindere mate gebeurt dat ook in de liefde. ‘Wij zijn voor elkaar gemaakt’ of ‘Er is niemand zo mooi, knap of fantastisch als mijn geliefde’. Hoe meer je dat verhaal hebt, hoe duurzamer je relatie zal zijn. 
Dat je die roze bril opzet, gaat vanzelf. Het is een natuurlijk proces dat in gang wordt gezet als je intiem bent met elkaar.’’

Mijn demente moeder doet dat ook: confabuleren. 

Waarom een hele goede vriendin geen contact opneemt (wat niet waar is, vriendin belt haar iedere zaterdag). 
Of hoe de vriendin van een kleinzoon haar kind verloor.

Of hoe ze altijd extra geld pint bij de supermarkt. Ze pint al ruim drie jaar niet meer en boodschappen doet steelzus voornamelijk van haar door broer gepinde cashgeld.

Mensen die Korsakov hebben schijnen dit veel doen, maar ik denk dat er in het hele leven van mijn moeder één fles wijn doorheen gespoeld is. Er werd thuis vroeger nooit gedronken. Mijn vader slikte medicatie en mocht daarbij niet drinken, mijn moeder was uit een sober gereformeerd gezin die de wijn bij het avondmaal al zonde vond, want iedereen was te zondig om zelf daaraan mee te doen. 

De vrouw in deze Netflix serie confabuleert ook. 











6 opmerkingen:

Bertiebo zei

Weer wat geleerd!

Geeske zei

Dementerende doen het ook. Om de gaten in hun geheugen op te vullen.

Anoniem zei

Demente mensen doen het ook hoor... Zonder hun fantasieverhalen is de wereld eng, ze proberen er een beetje mee te verklaren wat er gebeurt. Eén van de demente dames waarmee ik werkte, was altijd haar kam kwijt en beschuldigde het personeel elke dag weer van diefstal. Maar de kam lag altijd in de la, alleen wist ze dat zelf niet meer.

Mevrouw Niekje zei

Ik vond die serie verschrikkelijk ongemakkelijk om naar te kijken, maar wel erg goed. Mijn broer confabuleert, dat is een van de redenen waarom ik geen contact meer met hem heb/wil. Was niet makkelijk maar beter voor mij.

Anoniem zei

Mijn dementerende moeder fietst nog, gaat boodschapen halen enz. In haar gedachten is ze ongeveer 40 jaar. Ik geloof niet dat het fantaseren is. Voor haar is dat de werkelijkheid.
De waarheid is dat ze al 3 jaar niet meer kan fietsen omdat we haar fietssteuteltje hebben weggenomen. Voor haar veiligheid, het werd te gevaarlijk.

Sylvia zei

Ah! Ik zet 'm in mijn favorieten.