donderdag 25 juni 2020

Ongetemde hypothalamus

Eureka!

Heb gewoon een ongetemde hypothalamus in mijn kop. Die wil gerustgesteld worden. Dat hij zich dus geen zorgjes hoeft te maken of er genoeg eten binnenkomt. Dus ga ik in standje Wilders - Minder, minder, minder, dan komt hij in opstand. Hij wil uhm..hamsteren!

Om de tuin leiden moet ik 'm. Hamster noemen de de auteurs van het boek "De hamster in je brein" de hypothalamus.  Maar net als Basil denk ik: It's not a hamster, it'a rat!!



Die rat/hamster moet je en geruststellen - door wel voldoende te eten en vooral eten wat de hamster geruststelt dus een 'vol oftewel een verzadigd' gevoel geeft (vandaar dat al die bakken sla niet genoeg werken). En afleiden. Door te bewegen, want dan denkt de hamster dat je aan het jagen bent. Echt?? Jagen op voedsel? Op jacht naar Ben & Jerry's zeker. 

En rust geven, door genoeg te slapen. Dan gaan er weer andere hormonen en processen in je lijf aan het werk die jouw innerlijke hamster sussen.

En zeker niet te snel afvallen. Dus geen crashdieeten (oh jammer, is zo fijn om zo snel resultaat te zien). Het schijnt dat 200 gram per week afvallen gezond is. Hahah...dat is een keertje flink poepen! Vanuit mijn POH voor Diabetes hoorde ik al dat 500 gram prima is. En beter dan die kilo per week die je graag zou willen. Want van snel afvallen raakt die innerlijke Rat ook weer gestrest en gaat er dan alles aan doen om die tekorten aan te vullen. Eten!! Vullen die vetcellen.

Ook in afvalland klinkt de term duurzaam. Dus liever langzaam 200 gram per week eraf en dat is op jaarbasis 10 kg dan in 5 weken die 10 kg eraf met shakes en pakjes. (Been there got the small T-shirt wat niet meer past!).

Boek is geschreven door 2 artsen. Lijkt mij een goede insteek. Ook al omdat ik het gevoel heb dat die hamster constant rondjes loopt in zijn molentje. In mijn hoofd. Naast andere molentjes die maar draaien. Best druk daarbinnen.


Hebben jullie ook zo'n ongetemde hamster/rat?





10 opmerkingen:

Marlou zei

Hi Cellie,

ja... dat artikel had ik uitgeknipt om later eens te gaan lezen.
ik hou ook van lekker snel afvallen, maar zelfs dat lukt de laatste tijd niet.
Heb besloten om voorlopig gewoon te LEVEN!

Dag ratjes en hamstertjes en wat voor knaagdieren dan ook: ik doe lekker niet mee......

groetjes, Marlou

mirjam kakelbont zei

Nee, ik weeg nog hetzelfde als toen Joris en ik (bijna 28 jaar geleden) trouwden...
Fawlty Towers blijft hilarisch!

Anoniem zei

Heerlijk dat stukje Fawlty.... en ja ik ken die hamster, maar hoe meer slecht eten je hem geeft, hoe hongeriger hij wordt.......

Zuinigaan (Aaf) zei

Die hamster/rat woont al jaren in mijn brein, ik denk al wel 66 jaar! Ik was een dikke baby en een dikke peuter en werd toen al op rantsoen gezet. Die hamster had het er heel moeilijk mee en nog steeds wil die verzadiging!
Ik wil het boek ook lezen! Ik zet hem op mijn wensenlijst voor de bieb.

Zuinigaan (Aaf) zei

Deze schijnt ook heel erg de moeite waard te zijn:
Jacqui van Kemenade
Leefstijl op recept : over gewicht, gezond leven en hoe te ontsnappen aan diabetes

pourquoi pas ??? zei

Wat een leuke vergelijking. Lijkt mij makkelijker om een hamster te temmen dan een Hypothalamus dat klinkt meer als een dinosaurus of zo.
Ik heb er maar een klein beetje last van. Had wel een periode gehad, lange tijd, dat ik steeds honger had en daardoor alleen aan eten kon denken dat was zo lastig. Nu alles redelijk onder controle gelukkig.

izerina zei

Nee een hamster gelukkig niet. Maar wel foute informatie als ik weinig energie heb. En uiteindelijk eten niet echt helpt.

Bertiebo zei

Wat was Fawlty Towers toch geweldig. Nog steeds. Helaas heb ik ook een rat

Maria Steutel zei

Prachtig verwoord: een hamster!
Hier heb ik mijn man op het GMV dieet gezet. Staat voor Gewoon Minder Vreten.
Werkt ook uitstekend...

Lot zei

Ik heb er heel lang last van gehad en heb heel wat verschillende maten gehad. Toppunt na scheiding 112 kilo. Toen alles weer rustig was wel goe afgevallen maar gewicht blijft aan de hoge kant net onder 90 nu maar stabiel.
Sinds ik koolhydraatarm eet al zo'n 15 jaar heb ik er eigenlijk geen last meer van. De enkele keer dat is zoet eet weet ik dat ik na uurtje weer trek in zoet krijg en dat dat gevoel ook na 20 minuten weer verdwijnt.