woensdag 22 juni 2022

Wilniet

Wilde niet wakker worden het weekend. Nou ja, dat wilde en deed ik wel, maar veel te vroeg voor een zaterdag (oh en de zondag ook dus) waarop ik ook niet de deur uit mocht. Vanwege de isolatie (nog een hoestje).

Bovendien had ik mijzelf de opdracht gegeven 'te rusten' dus voor dag en dauw opstaan..waarom en waarheen en waarvoor. 

Nu heb ik hele lichte gordijnen in mijn slaapkamer. Wel van dubbele stof gemaakt, maar alsnog als de zon opkomt en het licht wordt, is het in mijn slaapkamer ook licht. Dus in plaats van donkerder gordijnen te fixen, bedacht ik zo'n slaapmasker, die diva's in jaren 80 series opdeden in hun boudoir. Veel goedkopere oplossing.

Maar werkt wel. Niet dat ik een wellustige diva werd, maar weer inslapen, ondanks de vroege zomerzon, dat lukte. Wat zeg ik; werd halverwege de ochtend nog eens een keertje wakker!! Gat in de dag geslapen. 

Heee....maakt niet uit; je hoeft en mag bovendien, nergens heen, dus haasten hoeft niet. Ontspan. Laat alles even los!

Beetje lummelen dus werd het. En in de middag slapen. Lezen, tuinieren, lezen, tuinieren (3 grasjes wegknippen of 2 uitgebloeide blommen, niets groots) etc etc.. beetje licht in het hoofd, maar dat kan ook van de zon komen, al zat ik onder de parasol het grootste gedeelte van de middag. Want dat was het inmiddels al. 

Lichtroze Pioenrozen allemaal uitgebloeid helaas, maar de roze rozen van New Dawn hebben de roze wolk overgenomen aan die kant van de tuin. Aan de overkant de felroze prikneuzen, naast Vrouwenmantel en daar aan die kant meer hardere tinten. Alsof je schildert met bloemen en bloementinten. Gele rozen, die ik eigenlijk dichterbij wil zetten, want ze ruiken zo lekker en nu staan ze te veraf om van te genieten. En ik kocht in het voorjaar een verbena plant, die geeft allemaal felroze bloemen op lange stengels, past ook weer goed in het plaatje. Alles in potten, want zet ik het in de grond, dan vreten de slakken alles al op voor ik weet waar het stond/staat. Kan ik het het jaar erop wel vast zetten als ik merk dat het aanslaat op die plek.

Had 3 leliebollen in potten gedaan om, zoals ik leerde bij Gardener's World, gaten in de tuin op te kunnen vullen, maar dat felrode leliekevertje dook ook weer op. Hun larven vreten gewoon die hele plant op. Knaag knaag knaag! Benieuwd of de knoppen nog uitkomen. Maar vrees ook niet. Eigenlijk ben ik er wel klaar mee.




Nu weet ik weer waarom ik geen Lelie's in de tuin had/meer heb. Het schijnt dat die kevers niet lekker smaken, want vogels en andere kevers-eters blieven ze niet. Jammer. Nou ja, experimentje dan maar. Gelukkig eten ze vrijwel alleen Lelie's las ik. Dus andere planten vreten ze gelukkig niet aan.

Moet mijzelf even aanslingeren. Nog niet klaar met effect van die positieve uitslag. Vooral moe en lusteloos. Dus vandaag ook nog maar niet langs de supermarkt. Al langer dan anderhalve week niet. Kan nog prima. Ben nog steeds dik hoor! Creatief met voorraad. 

Dus toch maar wel ziek gemeld. Zo voelde ik me lange tijd niet. Weer gaan werken, ook al is dat thuis, zou me niet helpen om 'aan te sterken'. Hahah....aan te sterken. Nee, rust te krijgen. In het kader van goed voor mijzelf zorgen, want niemand anders doet dat tenslotte. Niemand. 

Wel goedkoop. 1,5 week al geen boodschappen gedaan. Of geld uitgegeven. 










7 opmerkingen:

Alice K. zei

Jammer van die lelie's... maar zo gaat het in de tuin. Bij mij zijn een jonge glansmispel en 3 jonge rozenstruikjes opgevreten door groene snuitkevertjes.... En de slakken vreten ook van alles aan, waarvan het dan onzeker is of het nog zal overleven. Maar aan de andere kant groeien en bloeien ook veel planten wel, zoals jij zelf ook al zo mooi omschrijft! En dat is geweldig om van te genieten.

Verstandig dat je je ziek hebt gemeld. Corona is niet niks...
Beterschap!

groetjes van Alice K.

PS Jouw blog lezen behoort tot mijn ochtendritueel. Dank je wel voor het delen van je gedachten!

Anoniem zei

Veel rusten is belangrijk na een corona besmetting, veel bewegen werkt juist averechts. Goed uitzieken en jezelf voor nu op de eerste plaats zetten.

izerina zei

Beterschap en inderdaad start niet overmoedig

Kliefje zei

Beterschap meis! Lekker niks even. GROOT gelijk.

Roelie zei

Vervelend hè die slakken. Heb er dit jaar nog niet veel gezien maar had uit voorzorg de courgetteplanten maar op een tafeltje gezet. En zowaar, er groeit er eentje aan. Vaak laat ik in de tuin opkomen wat de natuur te bieden heeft. Tuin naast het bos en daar groeit niet alles goed. Maar wel veel rode bessen! Bijna dagelijks lees ik je blog, je staat bovenaan mijn lees-lijst.

nicole orriens zei

Wat een slimme en budgetvriendelijke oplossing: in plaats van dikkere gordijnen een slaapmasker. Ik vind het briljant!

Iris Papilio zei

Hier dus geen tuin meer, maar gewoon leuke plantjes op het balkon, niet teveel maar lekker overzichtelijk. En als ik al van dat soort roofdiertjes zou hebben, zou ik ze bij het tuincentrum moeten hebben meegenomen.
Corona hebben is niet leuk, maar even een paar dagen niks doen, moeten of hoeven is best fijn.