vrijdag 24 mei 2024

Old skool?

Oppassen liep iets anders dan de planning. Festivalplannen gingen niet door, maar ze zouden het wel leuk vinden als ik kwam oppassen, dan zouden ze samen iets anders kunnen doen. Prima, had die tijd toch al geblokt in mijn (lege) agenda.

In de ochtend gingen ze eerst nog naar een verjaardag. Jarige woont in mijn woonplaats dus op hun vraag of ze me konden ophalen daarna zei ik uiteraard (en niet heel stoerig; hoeft niet..) ja graag. En ook dat liep anders, want hun kindje sliep langer door dan verwacht (he...bekend!) en dus konden ze pas later weggaan en ook later hier zijn.

Ook geen probleem, kon ik nog lekker even de voortuin snoeien.

Hun huis ziet er steeds completer uit (net verhuisd ook nog) en nu gelukkig nu wel een wand bij de vide. Ik maakte me een beetje zorgen over in huis opgesloten zitten, want hun sloten zijn allemaal elektronisch en via apps bedienbaar of zelfs met een vingerafdruk, dus dat is allemaal uitgelegd en apps gedownload. En ook mijn vingerafdruk in het systeem bekend gemaakt. Whoopwhoop!

Een elektrische bediening van de gordijnen bij de vide, elektrische bediening van de lichten en dempen, er was een nieuwe babyfoon (of hoe noem je zo'n ding) met uiteraard ook een app. Jemig....waar zou je zijn zonder je smartphone? 

Het hele  schema over de dagindeling van kleinkind had ik al eerder gekregen en zo leuk dat ze ook fruithapjes eet (zelfgemaakt) en vast voedsel (ook zelf gemaakt). Alles in minibakjes opgeslagen in de diepvries. De Qooker werd aan me uitgelegd (wat een klereding zeg; ik qook alles met de waterkoker). De digitale ovens, magnetron en kookplaat en afzuigding in de kookplaat. 

Voelde me bijna een digibeet met mijn gasfornuis uit het jaar kruik en sleutels van voor- en achterdeur. Bijna, want snap ook wel dat die nieuwe technieken er juist zijn om het leven makkelijker (en veiliger) te maken. Al regelmatig auto's gereden (gehuurd) zonder sleutel, maar met startknop en ooit had ik er zelf ook eentje die zo werkte. 

Schrijf dit dan ook niet op papier, maar online. Ook al heel wat jaren. Groeide op in een tijd waar men overging van papieren zaken naar digitaal en zelf software verkocht dat dit allemaal mogelijk maakte aan instellingen waar men nog (steeds) grote ondergrondse papieren archieven heeft. Dus al die 'nieuwe' ontwikkelingen, juich ik toe en begrijp dat je niet in het verleden kan blijven hangen, mits die ontwikkelingen het leven inderdaad verlichten en verbeteren. 
Mijn gehoorapparaten bedien ik ook via een app en dat is heel prettig. Behalve als die app verkeerde dingen roept. :)

Enfin..zoon appte dat hij zag dat kleinkind heel erg huilde. Ik kijk liever niet op die app, maar gewoon live, dus trappen weer op en ja, ze huilde. Kan gebeuren, is niet erg. Oma is er zoetje.. En oh ja, er staat ook iemand (konden ze dus ook via een app zien) aan de voordeur. 

Met kind twee trappen af. Dat ging superlangzaam, want vond de veiligheid van kleinkind belangrijker dan iemand aan de deur, die kon wachten. Nu nog nadenken hoe ik die deur ook alweer open moet doen!!

Oh ja...gelukt. 

Pakketje was verkeerd bezorgd van de week, aan de arme kant van de gracht en of dat voor ons was. Ja, gaf ik aan, als het op naam staat van die en die is het voor ons. Zou ze het zo komen brengen. 
Dus ik wachten, zag haar naar haar huis aan de overkant lopen, maar kwam niet meer terug. 

Nou, dan maar niet.

Ondertussen was het tijd voor een flesje voor kleindochter. Snapte nog steeds hoe dat werkt en schudde lang en hard genoeg om er geen klontjes in te hebben. Ook nog een poepluier verschonen tussendoor. 
En wachten op die overbuurvrouw, dus in de buurt van de deur blijven. Uiteindelijk toch maar in haar bedje gelegd, met haar slaapzakje aan. En beertje in de buurt. Ze viel in slaap en ik gaf aan zoon aan dat hij nu wel de pizza voor me mocht bestellen want dat had hij met me afgesproken. Hij appte hoe laat de bezorger zou komen, dus ook weer opletten. Ik bestel thuis nooit wat. Of ik kook zelf of een pizza uit de diepvries van de supermarkt. 

Kleindochter werd wakker en omdat ik wist dat de Pizzabezorger zou komen, kon ik haar niet boven laten en tegelijkertijd de deur beneden in de gaten houden. Dus haar in box beneden gelegd en hopen dat ze weer zo verder ging slapen. Heb heel wat schaapjes met witte voetjes gezongen, maar slapen deed ze niet. Was ook licht natuurlijk in de keuken en niet haar eigen bedje in haar donkere rustige kamer.

Pizzaman kon adres niet vinden, dus ook hij belde aan de overkant aan. Uiteindelijk ook gelukt om voor hem de deur te openen. 

Het werd al schemerig. Hoe doe ik de lampen nou aan. Drukte op het knopje om zonder app de lampen aan te doen en te dempen. De Nada!
Kleindochter wilde niet meer slapen, was nogal onrustig. Verschoonde haar nog een keertje, mega poepluier en zag dat qua tijdschema, na lang proberen haar in slaap te wiegen of zingen ik haar dan maar het beste even een flesje melk kon geven. Dat helpt altijd om te kalmeren. En dat werkte inderdaad zo (joehoe, hoera voor ervaring). 

En die app appte ook iedere 2 minuten dat er geluid was in haar kamer. Was gewoon een auto die voorbij reed, want kind zat op mijn schoot. Of dat het warmer was dan de ideale temperatuur. Weer een seintje.
Je zou er stress van krijgen! Deed me denken aan de NS app, die dan ook doorgeeft dat je rit vertraging heeft, of dat het drukker dan normaal is. Ook iedere paar minuten een update. Word je ook niet vrolijker van. En is al bijna een bekend feit. 

Een half uurtje eerder dan normaal kreeg ze dus een flesje melk voor de nacht (gemaakt bij de zaklamp op mijn telefoon om de juiste dosering te zien) en zag dat ze kalmeerde en in mijn armen in slaap viel toen het flesje nagenoeg leeg was. 
Voorzichtig in de box gelegd (had eerlijk gezegd geen puf meer om weer 2 trappen op te lopen met kind in mijn armen, wetende dat haar ouders ieder moment thuis kwamen). Wel haar beertje van boven gehaald, maar niet meer nodig, want ze sliep als een roosje. 

Toen zag ik op de woonverdieping de afstandsbediening van de megalange gordijnen van de vide. Dus die gesloten. Ontdekte ook dat er gewoon aan/uit knoppen beneden waren voor de verlichting. He...old skool! En zat dus niet meer in de schemer/donker. Dempen lukte niet, maar nou ja, dan maar lekker fel licht. Kon ik mijn meegebrachte krant een stukje lezen en wat te drinken nemen.

Nul tijd om tv te kijken of via een app een serie of film. Vind het niet kunnen als kleinkind onrustig is, ik boven lekker mijn eigen ding doe. Kan ik de hele week nog. En ik monitor haar dan liever met mijn eigen ogen, dan op een app te kijken. Zo ouderwets ben ik dan ook wel weer. En vasthouden en knuffelen kan die app ook nog niet. Doen we ook, met veel plezier, nog zelf. 




11 opmerkingen:

Bettie zei

Al die elektrische zaken... verschrikkelijk lijkt me dat. En ook tamelijk nutteloos. Misschien ook wel leuk hoor. Die gordijnen bijvoorbeeld. Als je eenmaal weet hoe. Ook vervelend dat je zo bekeken wordt. Je hebt het allemaal mooi verteld trouwens. Hopelijk wel genoten van je kleinkind.

mrs H. te B. zei

Ik word er zenuwachtig van! Ik hoef het zelf niet in huis, en zou me ook niet hjeel prettig voelen om me zo "bekeken" te voelen. Pizza bestel ik zelf wel! ;-)

Anoniem zei

Wat een toestand!
Marijke

Lot zei

Je zoon en schoondochter kunnen het dan ook moeilijk loslaten als ze uit huis zijn om samen wat te doen. Gezellig samen op de diverse apps kijken lijkt me toh niet de bedoeling van hun uitje.

Ina zei

Mooi beschreven en bewondering dat je zo rustig bleef, ik ben ook heel erg voor vooruitgang, maar je kunt alles overdrijven. Geluid in het babykamertje.. een langsrijdende auto. Gekker moet het niet worden. Heb hier ook zo'n Google Nest ding (ook van dochter en schoonzoon, die super high IT tech zijn) waar je Google van alles aan kunt vragen, maar gebruik hem niet. Op mijn vragen wist Google het antwoord toch niet. Groet, Ine

liesjedeventer zei

Wat beschrijf je dat allemaal leuk, ik zie het helemaal voor me! Wat een gedoe met al die elektronica. Wel heel 'handig' inderdaad, maar je wordt er als mens totaal neurotisch van!

Anoniem zei

Jee, wat knap van je dat je door het bomen het bos nog zag. En dan ook nog zo liefdevol voor je kleindochter zijn. Zou zelf van pure stress totaal blokkeren..lieve groetjes willemien.

Anoniem zei

Ieder zijn ding. Maar wat een stress leven moet dat zijn met al die al die aps. Zit zoon op zijn werk ook de hele dag te kijken? Kan niet gezond zijn. Ellen

izerina zei

Gelukkig ben jij ook nog "heerlijk ouderwets". Zeker met je leuke knutselen met je andere kleinkinderen en zingen voor de baby. Laat dat niet verloren gaan

Mevrouw Niekje zei

Ik zou het denk ik niet fijn vinden dat er meegekeken wordt terwijl ik als oppas ben gevraagd. Ik ga er vanuit dat je zoon jouw wel vertrouwd en dat het een gewoonte is, maar voor hen is het beter om even helemaal los te koppelen en lekker op stap te gaan, boel de boel te laten, ontspannen en dan bij terugkomst weer lekker op de telefoon en in de app te kruipen. Ach. komt nog wel denk ik, hoor steeds vaker dat jonge mensen een 'digitale detox' nodig hebben!

Alice K. zei

Och jeetje 😂😂😂 Hilarisch zo'n smart house. Maakt oppassen toch wel tig keer moeilijker! Ik zou helemaal de kluts zijn kwijtgeraakt. Heel knap dat je het volbracht hebt! Lekker knuffelen met de baby is gelukkig helemaal hetzelfde gebleven door de jaren heen...
Fijn weekend! groetjes Alice K.