donderdag 30 mei 2024

Verplicht nummertje

Binnenkort een studiedag georganiseerd door het hoofdkantoor van de werkgever. Daar moet je verplicht aanwezig zijn en duurt tot 3 uur na normale werktijd, inclusief samen eten. En dan nog terugreizen uiteraard. 

Wel interessant om nieuwe ontwikkelingen uit de branche te horen, ben graag op de hoogte, maar ik ben maar manusje van alles en daar krijg ik ook naar betaald, dus in feite is dit niet iets waar ik verplicht iets aan heb voor het uitoefenen van mijn werk.

En die 3 uur plus extra reistijd? Ik zie er nu al tegenop. Ben de enige - zelfs de stagiaire heeft een auto - die met het OV komt. Mag uiteraard heen wel met een collega meerijden, maar terug gaan ze allemaal de andere kant op. 

Zal ik eens vrolijk burgerlijk ongehoorzaam zijn? Wat brengt al dat braafkazen me? Heb het imago op kantoor dat ik heel stabiel, keurig en betrouwbaar ben. Nooit uit mijn slof schiet. Maar dat ben ik helemaal niet zegt de Repelsteeltje in me! Niet rustig, niet stabiel, niet keurig, niet niet niet. 

Ik zou de perfecte fraude plegende boekhouder zijn, die iedere overboeking een paar centen afroomt naar zijn eigen rekening. En dan na twintig jaar opeens vakantie viert op Hawai. Met dito shirt.

Las een mooi stuk van René Diekstra over of mensen je echt kennen: Ken je mij

Haha...heb net weer mijn administratie gedaan (altijd op woensdagen, hoe betrouwbaar) en die van mijn moeder. De was hangt. Koffie strikt om 10.00 uur ingeschonken. Boooooooooooooooooooring en super voorspelbaar. 

Eén mini laatje van mijn buffet opgeruimd (vooral veel weggooien dus). Dat geeft ook lucht. Of goede Chi. Of gewoon nuttig bezig geweest. Ook mijn Seringstruik gesnoeid die groeit vooral de hoogte in en te hoog is niet mooi vind ik. En uitgebloeid, dus ook die takken met bloemen moesten eruit, want anders gaat de energie van de struik in zaad maken zitten. Door alle zompigheid was een grote stronk nu heel makkelijk weg te halen, dus ook maar gedaan. Groenbak zit weer propvol. 

Juist door dingen te doen, komt de energie ook weer terug. En genoeg slaap.








13 opmerkingen:

izerina zei

En niet ongehoorzaam zijn,maar gewoon "ziek"?

Anoniem zei

Gewoon gaan en de volgende dag je uren, ook de reistijd, compenseren.
Marijke

liesjedeventer zei

Als je echt té veel verzet voelt in jezelf, zou ik niet gaan. En net als Izerina zegt: je bent helaas ziek geworden!

Doro zei

Ik zelf zou geen smoesjes verzinnen, maar gewoon niet gaan.
Je ben toch niemand uitleg verschuldigd?
Ik ben ermee gestopt om mijzelf te verdedigen, geen zin in een verjaardag bijv?
Dan zeg ik : ik ben er niet bij.
En dat zou het enige zijn wat je hoeft te zeggen.
Ik ben er niet bij .
Kom op voor jezelf anders blijf je een ander pleasen en dat doen we denk ik al te vaak.

Luz zei

Je doet me denken aan Wim de Bie....ik wil helemaal niet...Ik zou me ook daarvoor afmelden, je bent gekke Henkie niet. Nobody fucks with Frank de Grave

pourquoi pas ??? zei

Ik ben benieuwd. Ik heb het vaker gezegd maar je lijkt op mijn man. Die zou echt wel gaan.

Anoniem zei

Ik zou niet gaan. Sowieso, na mijn werk ben ik op en ik heb de avond nodig om bij te komen.
Ik ga sowieso al niet naar gezellige collegiale etentjes. Omdat ik ze niet gezellig vindt(daar ben ik te moe voor)
Benieuwd of je het aandurft, niet gaan.

Griemmank zei

Niks zeggen en gewoon niet gaan, tenzij je echt heel graag wilt. Op dit soort bijeenkomsten krijg je echt niet levensveranderende geweldige ideeën. Het is voornamelijk bekend gezeur en veel gekwek waar je weinig tot niets aan hebt.
En voor de rest: never complain and never explain. Niet van mij maar van het Britse koningshuis.

Mevrouw Niekje zei

Ik zou niet gaan en ik zou daar eerlijk over zijn. Als je inderdaad zo gezien wordt zoals je zegt dan zal dat geen bezwaar zijn. Geef aan dat het een te lange dag is en je erg ongelukkig wordt bij de gedachte aan de terugreis met het OV. Tevens dat het niet noodzakelijk is voor het werk dat je doet dat je de bijeenkomst bijwoont. Ik word ook als stabiel en betrouwbaar gezien en heb zoveel bonuspunten (die zal jij ook hebben) waardoor het ook wel eens een keertje goed is om die bonuspunten te cashen. Maar niet jokken en ook niet ziekmelden, voor hetzelfde geld ben je binnenkort echt ziek en dan voelt dat ook weer zo ellendig want dan ben je wéér ziek en hoe los je dat dan weer op.

nicole orriens zei

Tenzij je het toch wel interessant vind zou ik eerlijk zeggen dat je niet kunt gaan omdat het qua logistiek te ingewikkeld is. Tenzij ze een taxi voor je regelen om je daarna naar huis te rijden is het teveel gedoe. Dan is het aan hen.

Mevrouw Niekje zei

Wil je ons laten weten wat je uiteindelijk doet/deed?

Willem zei

Werkte in de jaren '90 ook bij een bedrijf dat 'binnenshuis' de gewoonte had ieder ongeveer twee jaar de boel te 'reorganiseren' en dat ging vaak gepaard met 'een sessie op de hei', zoals dat destijds genoemd werd. Altijd in een weekeinde. Ik zat in de buitendienst en was zelden binnenshuis, dus die interne reorganisaties boeiden me ook niet erg. Bovendien waren de projecten vaak ver van huis zodat je doordeweeks in een hotel zat, wat mijn behoefte om eraan mee te doen ook niet bevorderde. Ik had ook een vrouw en kinderen, dus het weekeinde was heilig.
Toch heb ik het meegemaakt er tijdens een functioneringsgesprek op aangesproken te worden dat ik me niet collegiaal gedroeg door niet aan die sessies mee te doen. Uit pure boosheid heb ik het principe geactiveerd van "een hoofd, twee handen en acht uren" en een jaar lang ieder overuur gedeclareerd. En wat schetst mijn verbazing? Aan het eind van het jaar kreeg ik een bonus ter hoogte van een extra maandsalaris omdat ik zoveel betaalde uren had gescoord en mijn overuren werden ook elke maand betaald.


Sylvia zei

Ik zou afzeggen, wegens belachelijk veel reistijd. Of de volgende dag vrij nemen. Is toch niet te doen? Ik vind jouw normale werkdagen al killing.