zaterdag 6 april 2019

Celebrity Painting Challenge

Donderdag-avond was op BBC1, om 21.00 uur de eerste aflevering van Celebrity Painting Challenge.

Erg fijn programma, vooral wanneer het om schilderen gaat. Dan kan ik helemaal wegdromen en me inleven in zo'n programma. Die 'bekende Britten" neem ik op de koop toe.

Leuk om te zien hoe de deelnemers aanwijzingen kregen van pro's. Die ik al kende van dat andere leuke BBC programma over schilderen (voor amateurs) waar ze het format nu van gebruiken in het Nederlandse programma op de zondag: de Nieuwe Rembrandt.

Celebrity Painting Challenge (BBC Pictures)

De jury is ook bekend, een dame die bekend staat om haar portretten, Daphne Todd OBE en Lachlan Goudie en nog twee coaches, waarvan eentje zoals altijd in zijn rode overall. 

Ik neem aan dat we op de Nederlandse tv dit format binnenkort ook wel zien. Kunnen ze Viola Holt weer inzetten.

Vandaag nogal sloom wakker geworden, want droomde zelfs over een toestand waarin je kan komen als je tussen wal en schip valt en je schulden 'niet zo groot' zijn dat het gemeentelijke schuldhulpbureau in aktie voor je komt. Ja...over een maand of zo een eerste afspraak. Met een adviesje. Dat je openstaande rekeningen dan al weer zijn opgelopen, door de boetes en de incassokosten. Klote-systeem. En dan begrijp en spreek ik nog goed Nederlands. Hoe is dat voor iemand die dat niet kan. Die door alle stress ook nul inzicht meer heeft in wat voor nesten hij of zij zich heeft gewerkt. Of niet gewerkt, want geen werk meer tijdelijk. En dus geen inkomen. En de weg niet weet naar hoe dan wel.

Ik weet waar ik kan aankloppen, maar dan nog duurt het voor mijn gevoel eindeloos voordat 'men' eruit is hoe nu verder. Aangevraagd half januari, ingaande half februari. Nu begin april nada de noppes. En of dit 'normaal' is?? Nog maar weer de post afwachten, maar de postbezorger slaapt altijd eerst uit en komt dan ergens eind van de middag nog eens iets in de bus gooien. En aangezien onze gemeente twee postbezorgdiensten gebruikt, weet je al helemaal nooit waar je aan toe bent; om het nog leuker te maken.

Werd wakker en zei tegen mijzelf dat het vrij zinloos is om me daar zorgen over te maken. Kom liever in aktie. Op wat voor manier dan ook. Wees van betekenis.

Dankbaar dat ik koffie kan maken (en er dus geld voor koffie is) en zelfs nog een lekkere volkorenboterham met sla ertussen heb.

En een kring van mensen en familie om me heen heb die werkelijk om me geven. En ik om hen. Kleine kring hoor, maar wel eentje die bestaat uit oprechtheid en liefde. En dat is alles wat telt.


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Juist.

Happy Earl Grey zei

Daar ga ik eens naar op zoek bij de BBC, ik vind het Rembrand programma op zondagavond ook heerlijk om te zien. Maar helaas morgen is de laatste aflevering.Groetjes

Lot zei

Mijn zus zit ook in zo;n wal en schip situatie. Waar ze ook aanklopt elke keer is het antwoord " u heeft geen schulden" dan kunnen we weinig voor u doen. Nee ze wil nu juist geen schulden oplopen en zoekt daarom beetje extra hulp.

Judy zei

Ik heb er ook met genoegen naar gekeken op de BBC.
Ik had ook geen schulden, maar bijna geen reserves meer, en ik bezuinigde al op eten. Dus voor mij geen hulp.
Iedere keer als ik lees over jouw strijd, moet ik aan die tijd terugdenken. Veel stress. Je zegeningen tellen, al zijn ze nog zo klein, doet heel erg goed. Sterkte maar weer.