zondag 22 maart 2020

Belasting betalen

Kreeg een sms (hoe ouderwets) van de Belastingdienst dat ik nog tot morgen de tijd had om een openstaand bedrag te betalen. Hoefde ik alleen maar even op de bijgevoegde link te klikken en kon ik via iDeal betalen.

Gelukkig weet ik dat ik geen openstaande posten heb, noch achterstallige en snapte ik direct dat dit een phishing-sms was.

Dus gemeld bij de echte Belastingdienst en verwijderd van mijn telefoon.

Na het invullen van mijn Inkomstenbelastingformulier over 2019 zag ik dat ik helaas, pindakaas, geld moet betalen.

Dat zal wel te maken hebben met het wisselen van de wacht. Van UWV naar Gemeente. En ondanks wat aftrekposten, toch nog zo'n € 200,-- te moeten betalen. Van een minimum inkomen. Sterk toch!

Kan er niet wakker van liggen. Het is maar zo. En dan vraag ik wel aan of ik het in gedeeltes mag aflossen. Ook goed. Wel voor dit jaar regelen dat ik een aantal vaste aftrekposten heb in de vorm van ANBI-giften. Dan hoef ik geen rekening te houden met een drempel. Giften die ik toch al ieder jaar doe en belangrijk vind om te blijven doen. Ook met een minimum inkomen.

Maar die SMS die maakte wel een oude angst even wakker. Dat ik achterstanden heb, zelfs onbekende achterstanden en die NU op moet hoesten. En dat ik dat niet kan. En zo voorts en zo voorts tot aan de doos onder de brug aan toe.

Was de Corona-angst even verdreven.

Blijf vandaag rustig thuis, in de tuin en geniet van mijn weekendkrant. Gisteren bezorgd door een bezorger in een auto. Toch fijn dat zelfs dit doorgaat. En voor de rest lees ik de krant wel online. Was een mooie aanbieding dat proef-abonnement.

Toen ik gisteren - bewust -vroeg mijn rondje fietste had ik wat uitgelezen boeken meegenomen om in de bus bij de bieb te doen. Maar die was nu ook gesloten. De bibliotheek is tot nader order tot 6 april dicht. Logisch natuurlijk dat die boeken-bus ook dicht is. Er is niemand om die te legen.

Wel zag ik een grote stapel zaterdagkranten voor de deur liggen. Die zijn natuurlijk voor de leestafel, maar ook die worden niet gelezen. Heel even overwoog ik om een krantje mee te nemen, maar doe maar niet. Is tamelijk asociaal gedrag Citroen! Ook al snap ik dat die kranten er maandag waarschijnlijk nog liggen. Ongelezen.

Snap nu nog beter hoe heilzaam het contact met anderen is. Sowieso gezien worden, aangeraakt - lichamelijk of geestelijk. Maar echte verbinding voelen. En ben blij dat we in deze tijd middelen hebben om elkaar toch te blijven 'zien'. Skype, Facetimen.
Maar het echte contact; daar gaat toch niets boven.

Hoop dat alle mensen die denken toch nog wel even een dagje Zandvoort of ander druk strand te kunnen doen (prime-time) en dan tegen beter weten toch hutje mutje lopen en zitten, daar eens diep over nadenken. Als dit alles straks ook niet meer kan een tijdje. Dat je je individuele vrijheid even moet opschorten voor de gemeenschap. Waar iedereen deel van is. Dat mensen in de zorg keihard werken om ziekenhuizen bemand te laten zijn.

Dat die boosheid over domheid sommigen dan weer inspireert tot een komische noot. Misschien komt het dan door.


Afbeelding



5 opmerkingen:

Anoniem zei

Die meme is heel goed!

klaproos zei

echt contact, dat is fijn hé... maar helaas wordt het steeds minder, bij mijn zus mag niemand meer, bij mijn zwager niet, terwijl je er nu in deze tijd toch voor elkaar wilt zijn... ik vind het afschuwelijk ..en dan die flapdrollen die er een feestje van maken.... ohhhhhh erg

hou je goed cellie,
als je wilt babbelen... weet je waar ik ben hé
xxx

Bertiebo zei

Je weet dat ik het roerend met je eens ben en dankjewel voor je mailtje. Erg grappig. Ik probeer de humor wel te zien hoor, maar soms is dat lastig. Deze van de lasagnes vind ik ook erg leuk!

Tine de Jong zei

phishing mails komen steeds vaker voor en gelukkig trap ik er(nog) niet in maar sommige zijn zo goed gemaakt dat je echt goed moet opletten.Maar ik klik niet zomaar ergens op. Als ik twijfel dan bel ik mijn adviseur op die mij ook veel helpt met zaken die ik niet snapt. En ja het echte contact mis ik nu ook wel als ik eens met mijn man in park wandelen gaat maar we mogen even helemaal nergens heen. De post heb het vast nu ook wat drukker want er worden nu weer vele kaartjes gestuurd. Skype heb ik niet en is ook niet nodig want zoveel contacten hebben wij niet meer elders. Internet op I-phone ook niet nodig. Ik ben voor en van de eenvoud en ook de enige op het internet.Krijg mijn manneke er maar niet op. Maar het praatje in het park is wat ik wel mis nu. Blijf gezond want dat is belangrijk nu.

Nicole Orriëns zei

LOL. Ik vind je meme echt geweldig.

En wat vervelend dat er dus mensen zijn die proberen de boel op te lichten zeg. Goed dat je er niet in trapte, van ze worden er steeds beter in...