woensdag 12 mei 2021

Veranderingen

Een collega had zijn mond al voorbij gepraat een tijdje terug, maar misschien was dat wel onderdeel van "vraag haar eens uit hoe ze erover denkt", dus ik wist dat er een gesprek zou komen over een andere functie binnen mijn bedrijf. En ook waar. Alleen niet precies wat.

En dat kwam er dat gesprek. Een aanbod voor een functie waar ik nog meer eerste contact ben met mensen. Waarbij je goed moet kunnen luisteren, rustig blijven, mensen op hun gemak moet kunnen stellen. Maar ook te maken krijgt met emoties zoals boosheid en/of ook agressiviteit (aan de telefoon al allemaal meegemaakt). Analyseren wat er aan de hand is en eventueel ook kunnen verwijzen naar andere kanalen. Veel kennis hebben van de sociale kaart en hoe eea werkt in de gemeente.

Ga volgende week een dag meelopen/kijken met de huidige medewerker. Heb nog niets besloten of toegezegd, want ik wil eerst zien wat dit werk echt inhoudt en of het me wat lijkt. En van hem horen wat de wespennesten zijn in zijn werk. En ik wil uiteraard ook onderhandelen over mijn financiele positie. Dus sowieso nooit direct ja zeggen. Of neen.

Nu zijn die werkzaamheden ook nog allemaal - vanwege Covid 19 - online en telefonisch, maar als we ooit weer elkaar mogen ontmoeten op een Gemeentehuis. 

Uitermate grappig vind ik dat. Dat de ambtenaren die ooit over mijn bijstandsuitkering besloten en mijn gehele financiele situatie uitplozen en beoordeelden, nu gelijkwaardige collega's zijn. Ik een pasje heb waarmee ik toegang tot hetzelfde gebouw krijg, in dezelfde kantine (als die ooit weer geopend is) kan lunchen. Ik aan de andere kant van een balie kom te zitten tijdens gesprekken met mijn Keesmanager. Maar nog heel precies weet hoe afhankelijk en onvrij ik me voelde in die positie. Dat moet ik blijven herinneren voor mijn huidige werk. Dat de hobbel nemen van je kwetsbaar opstellen door hulp te vragen een hele grote is.

Hoorde van mijn manager dat men en zij uitermate tevreden over mij is en hoe ik mijn werk zelfstandig heb opgepakt en uitgewerkt. Zo, lekkere veer in mijn derriere, maar ik weet ook dat ik me niet moet laten verleiden daardoor. Door dat lekkere gevoel van zo'n veer. Daar betaal ik de rekeningen niet mee. Met die veren.

Dus blijf ik zakelijk en kijk hoe ik hiermee mijn voordeel - lees rust in de tent; niet stressen over dat mijn contract binnenkort afloopt - kan doen. En op de lange termijn. Toch ietwat pensioenopbouw.
Iemand nog suggesties?

Uiteraard snap en weet ik heel goed dat je pensioen heelhuids halen nergens gegarandeerd staat. Ook niet dat daarna de tijd van 'leuke dingen kunnen doen' aanbreekt. Geen garantie geeft het leven ons. 

En eerlijk is het al helemaal niet.











16 opmerkingen:

Marlou zei

Ha Cellie,

een veer in je derrière... haha.
Nou, dat mag zo nu en dan best.
En in jou geval zeker.
Want je hebt het heel moeilijk gehad en je krabbelt fantastisch op.

Gefeliciteerd!

pourquoi pas ??? zei

Jeetje Cellie, ik lees hier een stukje van een hele sterke vrouw. Ik ga voor je duimen dat zowel de functie als het salaris helemaal is wat je er van verwacht. Wat knap dat je in zo korte tijd alweer zoveel verder bent.

Anoniem zei

Ik vind het heel fijn voor je dat het zo goed gaat met je werk. Het is verstandig dat je alles met een nuchtere en realistische blik bekijkt. Het leven is niet eerlijk maar we moeten maar gewoon, binnen onze mogelijkheden, er het beste van proberen te maken. Veel succes met alles.

"Hanneke" zei

Maar wél een hele mooie opsteker! En inderdaad: goed kijken of de nieuwe functie bij jou past, of die goed is voor jou - in alle opzichten.

camperavonturen van Erik en Wilma zei

Wat fijn dit voor jou. Je hebt het helemaal zelf gedaan hoor. Die veer mag je koesteren!

Lot zei

WOW dat is geweldig nieuws als je zo doorstroomt naar hogere baan en bijbehorende salaris.
Je hebt tijd om je op bijpassend salaris te orieenteren.

Bertiebo zei

Nou, dan doen ze toch iets goed daar in die tent. Heel goed zelfs!

Cisca Servie zei

Gefeliciteerd met het door jouzelf behaalde succes, Het had een bos veren mogen zijn

Anoniem zei

Geweldig!!!
Ik ben zo blij voor je.

Groeten
Loes

Anoniem zei

dat van suggesties voor je salarisonderhandeling, vraag het aan je zoon of een andere man. Of als je werkgever iets voorstelt gooi er zelf war bovenop bijv. 300 euro en zeg dat je spaart voor je pensioen. JE WEET DAT JE DE JUISTE PERSOON BEN VOOR DEZE BAAN.

Mevrouw W. zei

Dat mogen best wel pauwenveren zijn! En ook al betaal je er de rekeningen niet mee, ik denk dat het zeker wel verdiend is.

izerina zei

Ze zullen een goede hebben aan je in die functie

Anoniem zei

Wow, goed hoor.
Probeer te onderhandelen over internetaansluiting, werklaptop,werktelefoon, bureau,,stoel,onderwijs, allemaal werkgerelateerde dingen en tzt een bedrijfsfietsenplan(elektrische fiets).

Janny zei

Geniet van de waardering die er uitgesproken is. Kom je op het moment dat je beslist dat je die nieuwe functie graag zou willen doen, gebruik die waardering dan als startpunt voor de bespreking over je arbeidsvoorwaarden. Maar... verdiep je ook in de salarisschalen die er zijn en de aanvullende arbeidsvoorwaarden. Zodat jij echt kunt afwegen wat voor jouw de beste keuzes zijn.
Succes!!!

Petra1945 zei

Duidelijk: je bent daar op je plaats. En medewerkers met empathie zijn hard nodig.

Iris Papilio zei

Goed nieuws dat ze tevreden zijn! Dat is een lekkere opsteker ja! Maar groot gelijk, even goed polsen hoe en wat! Ik wens je veel succes! En pensioen opbouwen kan best nog lekker oplopen, als het maar niet teveel van je inkomen afsnoept natuurlijk.