zondag 28 december 2014

(Aan)geraakt

Vandaag bezocht ik wel twee musea (fijn die Museumjaarkaart) en eentje ging over Beroering in de kunst. Men beweerde dat 'men' momenteel maar moeilijk huilt bij (hedendaagse) kunst. Omdat de rust ontbeert en men de ontvankelijke houding mist.

Dan heet ik geen 'men'. Maar ik ga dan ook graag alleen naar een museum. Kan dan lang bij een werk hangen, of juist niet en hoef mijn tempo en mening niet aan de groep of aan iemand aan te passen, of af te vlakken.

Zo zag ik een heel mooi beeld van iemand die zijn armen om zichzelf had heen geslagen. In feite een koel marmeren beeld. Het was een herkenbare houding. Kwetsbaar zijn.

Fijn om dat op een zondagmiddag te mogen ervaren.

Daarna nog naar het oudste museum van Nederland doorgelopen, maar daar was het zo ontzettend druk dat ik daar nog wel een andere keer naar toe ga om het goed te bekijken. Hoewel het een interessante tentoonstelling was zo op het eerste gezicht te zien.

De Ovale Zaal van Teylers Museum

Ik ben blij dat ik niet rustig thuis ben gebleven maar lekker door de kou heen (viel ook weer reuze mee) en zomaar mooie dingen zien.

En fijn dat de busverbinding nu een snelbus is geworden, maar ik mis diverse haltes op de route; die zijn kennelijk snel opgeheven. Hoezo wil men meer mensen in het Openbaar Vervoer hebben? Oh...dan loop je nu gewoon toch in plaats van 10 minuten 20 minuten naar de halte. Lekker bewegen tegelijk. En we maken het ook nog weer wat duurder en dat is ook niet erg toch?

Nu maar een lekkere kop thee en zo nog even een stukje breien.

Geen opmerkingen: