maandag 21 december 2015

Alles kits achter de rits

De man met de hond heeft een oude leren broek waar de rits van kapot was. Omdat hij weet dat ik goed kan naaien (pun intended) vroeg hij of ik er wat mee kon. Maar hij gaf ook al direct aan dat als het niet lukt hij de broek gewoon naar een naai-atelier brengt.

Die uitdaging wilde ik wel aangaan en ik wist dat ik in ieder geval dan een leder-naald moest hebben op mijn naaimachien. Maar voordat ik het probleem op de klassieke manier te lijf ging - nieuwe rits inzetten -,  dacht ik dat ik eerst maar eens moest kijken online. Er waren vast duizenden goede tutorial sites te vinden. Want met de rits zelf leek me niets mis. Geen missende tandjes. Alleen sloot hij niet meer.


En ja hoor...keuze volop.

Rits in een slaapzak,
Rits in een fleecejack,
Rits in een tas
Rits in een laars
Een rits die niet wil, een rits die teveel wil, een rits die helemaal niks doet, een afgebroken 'slider'...nou...welkom in de wondere wereld die Rits heet.

Dus eerst met een tangetje geprobeerd om de slider vast te drukken;
Slider brak af. - Bummer!!
Toen naar de grote stoffenzaak en daar advies gevraagd...heuh?...daar kreeg ik de indruk dat de oplossing lag in het compleet vervangen van de rits, dus
a. nieuwe rits kopen +
b. rits eruit tornen +
c. Leernaald aanschaffen en dan hopen dat mijn lichtgewicht machine dit aankan..

En toch zag ik online ook de optie van alleen de 'slider' vervangen. Zo gezegd zo gekocht. Een slider.

En vervolgens een aantal uren achter elkaar in mijn naai-kamertje gezeten om:

de rits gedeeltelijk los te maken, zodat ik de slider weer erin kon haken (volgt u het nog??)
De remdeeltjes daarvoor dus aan beide zijden proberen met een tang los te maken.
Proberen, proberen proberen, maar muurvast. Ook niet met een schroevendraaier.
Dus maar eruit knippen - wel eng, maar ik snapte dat ik anders de slider niet op de rits kon krijgen.
De slider aan beide zijden erin haken
Heen en weer, op en neer  en vervolgens bij de eerste poging sloot de rits weer, maar waren de beide delen ongelijk verdeeld.
Dus weer losmaken en nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer nog een keer (grrrrr...even pauze dan maar en zo weer met nieuwe moed opnieuw doen) nog een keer, nog een keer
En hehe....eindelijk vast. En blijvend vast.
Bedenken hoe ik handmatig nieuwe remmen kan maken. Waarschijnlijk met ijzergaren. Oh nee...gewoon garen doet de truc ook al. Gewoon flink vastnaaien.
En hoe ik de rits weer onzichtbaar wegwerk onder de tailleband.
Zie dat de knoop ook kapot is en naai er een andere knoop aan.

Zo...heb je toch een interessante middag gehad. Maar de broek is gerepareerd met minimale kosten en maximaal plezier.


7 opmerkingen:

Anoniem zei

Knap hoor. Je bent een naaikampioen.

Lot zei

Di eit ik niet dat alleen de slider ook vervangen kon worden.

Repareren geeft veel voldoening en ik doe het graag.

Rits vervangen is iets wat mijn vriend erg goed kan en ik draai zijn kragen weer veel mooier om. Goed verdeeld allemaal en zo besparen we heel wat geld.

Sommige dingen laat ik wel doen zoals een spijkerbroek korter maken, daar heb ik het goede garen niet voor en ook is dan een wat professioneler naaimachine een noodzaak.

LLMM zei

Uhm... ik raakte al in de war van het lezen. Knap dat je dit gefixt hebt!!

Anoniem zei

Spijkerbroek korter maken is heel makkelijk. In spoelhuisje dikker garen doen , juiste kleur passend bij het garen wat ik spijkerbroek is gebruikt. Bovenop de gewone dikte gebruiken.
Als je nu de zoom goed omgeslagen hebt kun je deze aan de binnenkant netjes op rand van de zoom stikken ( even juiste stiklengte kiezen wat ook gebruikt is bij de rest van de spijkerbroek).
Het ziet er uit alsof de broek altijd deze langte gehad heeft als je het klaar hebt.
Ik begin met stikken aan de binnenkant van het been. Zo zie je het afhechten ( dubbelnaaien van een stukje) niet.

Lot zei

Hoe het moet weet ik wel met 50 jaar ervaring en een moeder die coupeuse en lerares is geweest.
Soms kies ik voor de laten doen optie, ook al is het heel makkelijk om het zelf te doen, omdat het resultaat in mijn ogen net iets mooier is en als ik er niet tevreden over zou zijn ik kan reclameren.

Unknown zei

Knap van je hoor! Ik ben daar echt heeeel slecht in....;-)

Nietzomaarzooo zei

Dat zei de man met de hond ook altijd al. ;)