dinsdag 5 september 2023

Alarm!!

Het maandelijkse alarm op maandag 12.00 gaat af. Denk dat er werkelijk vrijwel geen Nederlander (meer) van opkijkt. Wel vraag ik me altijd af hoe mensen die uit een oorlogsgebied komen dit ervaren.

Voor mij even een alarm om ontspannende zaken te gaan doen vandaag. Behalve zitten lezen, maar dan voel ik me zo uhm...nutteloos. Ergens heen fietsen is dat uiteraard ook, maar dan lijkt het nog alsof ik ergens naar onderweg ben. En iets 'doe'. Mijn 'doe-gehalte' is uitermate laag vandaag.

Doet me denken aan een advies wat ik kreeg toen ik pas ging werken. "Altijd een stapel papier onder je arm mee, dan lijkt het alsof je 'belangrijke' dingen doet". En dan met je arm zo heen en weer zwaaien als je loopt. Denk dat ik stapel papier nu zou moeten vervangen voor een tablet of laptop, maar het beeld is duidelijk. Had toen een baan waar ik de stapels roze doorslagen (niet de gele) moest archiveren bij een grote verzekeringsmaatschappij. Uitermate saai werk. 

Of keihard stampen met je hakken, dat doet het 'm ook. Ook een collega die op die manier 'aanwezig' was. En altijd even haar plasje moest doen over werkelijk alles. In de commerciële wereld gaat het niet om inhoud maar om aanzien/imago. Hoe groot kan je jezelf praten.

Doet me ook denken aan een nieuwe collega, die ook nieuw was qua werken uberhaupt (altijd huisvrouw geweest met een bedrijfje (let op het verkleinwoord) en met volle overtuiging in de kantine aan medewerkers van onze opdrachtgever aan het uitleggen was hoe weinig ervaren krachten er bij ons werken. Discreet is nou niet haar middle name. Maar wel interessante praatjes. Om het praten.

In ieder geval toch maar de witte was gedaan. Omdat de zon zo lekker schijnt en het dan zo droog is buiten. En natuurlijk omdat het zo lekker ruikt. Gebruik nooit wasverzachter, maar de wasverzachter van de natuur is heerlijk. (Lekker die geur van kerosine!).


Image by paul59 from Pixabay














6 opmerkingen:

pourquoi pas ??? zei

Ik denk altijd maar zo als mensen zichzelf belangrijk vinden, en dat zijn er nogal wat, is er tenminste 1 die dat vindt.
Wat heerlijk dat je zoon vader wordt en jij weer oma. Ik droomde in Limburg over jou dat je met je 2 kleindochters bij mij was.
Ik hoop dat je gaat genieten van je vakantie, je rust en je vrijheid. Even niet met dat openbaar verboer en die drukte en vooral die mensen.

Siebrie zei

Eén van de bedrijven waarvoor ik heb gewerkt zat verdeeld over 5 kantoorgebouwen in de stad. Er waren collega's die met een map onder de arm 'even naar de andere kant' gingen en dan de hele dag weg waren.....

Anoniem zei

Werkte ook bij een verzekeringsmij.
Van alles drie doorslagen én je fouten ook op de doorslagen corrigeren anders kreeg je een reprimande….🤨
Betty MP

johmar zei

Weet nog dat ik als 16 jarige eens in de trein naast een meneer in 3 delig pak compleet met stropdas zat met een luxe leren aktekoffer met cijferslot. Naief als ik was op die leeftijd dacht ik, nou die zal wel een belangrijke baan hebben. Het liep tegen lunchtijd en de man opende zijn koffer, met een schuin oog probeerde ik te kijken wat er in zat. Wat een afknapper , de inhoud: een agenda, en plastic zakje met boterhammen en een appel. Een wijze les dat de buitenkant niets zegt over de inhoud.

Anoniem zei

Ik dacht dat je een reisje had geboekt.
Marijke

Lot zei

Ooit ook eens als uitzendkracht stapels papieren op nummer moeten leggen. Was geen ruimte op bureau, dus ik vroeg andere plek om goed te kunnen werken. Stom verbaast waren ze toen ik mijn methode uitlegde hoe ik het wilde doen: eerst 1000 tallen bij elkaar, dan honderdtallen en dan 10 tallen en zo blader je niet veel.
Eerst vonden ze het raar maar ik mocht toch aan de slag en het was natuurlijk eerder klaar dan dat ze gedacht hadden.