zaterdag 16 september 2023

Fatbikes

Veel te veel zie ik ze op het fietspad rijden. Pubers of jongvolwassenen met een Fatbike. 

Zijn vrij kostbaar, helemaal hip en trendy en zien er niet uit (vind ik). Meestal ook een ietwat dikkige puber op een te kleine fatbike, met zijn knieën ergens onder zijn kin als hij 3 x per uur mee trapt. Zijn ook statussymbool. Redelijk duur dus heb je er eentje, dan tel je mee. (Waar weet ik niet).

Maar soms ook wel eens een jonge moeder met haar kind achterop, of meestal voorop dat debiele lange zadel. Nul ergonomisch ontwerp. Lijkt me niet echt lekker zitten, maar daar is het geheel ook niet voor ontworpen. 

Mag allemaal zonder helm. Zijn ook geluidloos, dus opeens zoeven ze langs je heen. 



Image by Hugo van den Beld from Pixabay



Las ergens dat als ook ook helmplicht voor deze fatbikes komen het snel gedaan is met hun stoere imago. 

Kom maar door met die plicht dus.

Wat vindt u van Fatbikes? 





14 opmerkingen:

izerina zei

Snel en geluidsloos,een gevaarlijke combinatie

Bertiebo zei

Ik zie ze hier weinig. Ik denk dat het vooral voor moeders met kinderen op de fiets, wel stevig is. Weinig slipgevaar. Maar ik wéét het niet.

Luz zei

Fatbike??? Nog nóóit van gehoord, nog nooit gezien. Ik leef onder een steen in deze uithoek waar het leven nog is als in de vijftiger jaren..

Lot zei

Ik zal eens opletten als ik over het fietspas langs de Provinciale weg rij waar veel scholieren rijden.
Heb de afbeeldingen gegoogled want ik had er wel van gehoord maar wist niet precies hoe die er uitzien

Anoniem zei

Ik zag van de week de eerste. Tegen een auto gekreukeld. Hier is het nog de vraag is jouw fiets electrisch en doet het dan 2 keer 15 km. Ik rij op een 18 jaar oude Batavia met kinderzitje. Met kleuter weegt die fiets 47 kilo voorr ik opstap. Ik wordt door de halve wereld ingehaald, maar ik genereer die 19 km per uur helemaal zelf.

Anoniem zei

Ook hier fietsen regelmatig sportieve, zongebruinde pubers op een fatbike. Ik kan me goed voorstellen dat op die leeftijd een fatbike beter oogt dan een gewone fiets.
Mooi vind ik ze niet, ook schrik ik soms als een puber op een fatbike mij passeert. Dat schrikken doe ik ook van elektrische auto’s op een weg zonder fietspad!
Thea

Nicole zei

Ik zie ze de hele tijd. In Amersfoort zijn ze in ieder geval populair. En zeker niet specifiek een wat te dikke puber. Ook veel vaders die er twee kinderen op vervoeren. Een ding hebben ze gemeen, ze rijden heel hard met die dingen. Ook gewoon door het winkelcentrum of op de stoep. Geen fan van die dingen.

pourquoi pas ??? zei

Weet je wat ik pas knap vind; keihard rijden op fietspad en dan ook nog op je telefoon zitten. Werd 2 dagen gelden bijna doodgereden door een scooter die keihard de bocht omkwam op mijn weghelft. Gelukkig kan ik heel hard gillen.
Hoe komen kinderen van jonge leeftijd toch aan die poen ??? Straks ook weer met een jas aan met echt bont aan de kraag. Kost 400 euro zei de jonge goser die ik er eens op aansprak. Hij was 14 jaar. Jij ooit een jas van 400 piek gehad? Nee, en ik ook niet.

OpnieuwBeginnen zei

Wilde er een kopen. Maar ik las dat de onderdelen van slechte makelij waren.

liesjedeventer zei

Nog nooit gezien!

Mevrouw Niekje zei

Ik vind ze ruk! Ik hoor dat ze veel gestolen worden, snap niet waarom je zo'n lelijk ding zou willen stelen! Irritant als ze ineens langs je heen schieten, veel bezitters hebben ook lak aan verkeersregels. Nee, niet mijn ding.

Mirjam Kakelbont zei

Vreselijk. Mijn ervaring is dat er vooral dikke mannen op zitten Als ik bel om ze in te halen, kijken ze verbaasd opzij en hebben er steevast de pest in. Ik las dat fatbikes niet meer kunnen worden verzekerd. Prima oplossing.

Nicole Orriëns zei

Ik denk dat ze geen goede zaak zijn eerlijk gezegd. Het is zeker voor jongeren beter om 'gewoon' te fietsen.

Willem zei

@Mirjam Kakelbont, of een fatbike vooral bereden wordt door dikke mannen weet ik niet; in mijn woonomgeving zie ik ze betrekkelijk weinig. Maar toevalligerwijs zag ik gisteren inderdaad een fatbike welke bereden werd door een fat-man. Vond het wel een goed passende combinatie. Dus in minimaal een geval heb je gelijk.