donderdag 15 juni 2023

Tandarts terug in de basisverzekering

Zelf een tandartszorgvermijder geweest (en nog steeds moeilijk, want nog steeds zichtbaar gat en aan het sparen voor vervanging) en ik weet hoe rot het is, als je tenminste niet voor ieder dingetje bijzondere bijstand denkt te moeten aanvragen, als je weet dat je een behandeling van honderden euro's moet ondergaan, maar dat niet echt los in je keukenla hebt liggen.

Dus vorig jaar ben ik zelf mijn goede doel geworden (spaardoel) en geef ook aan onderstaande club:
Tandarts voor iedereen


In de branche waar ik werk zitten veel zorgvermijders. Ook zichtbaar als ik ze spreek. Gaten in hun gebit, of helemaal niets meer.

Alweer viel me op dat het dedain van sommige van mijn collega's zo groot is. Dat ze,  omdat hun man zoooo enorm goed verdient, zoveel zelf moeten betalen aan kinderopvang, dat ze net zo goed niet kunnen gaan werken. Waarvoor doen ze het nog?

Uh?

En dat al die mensen die zoveel toeslagen KRIJGEN het zo goed hebben, plus die uitkering. Dat zouden ze ook wel willen.

Nou meid; als jij graag je hele leven onder een vergrootglas wil hebben liggen, iedere uitgave moet verantwoorden, al je bankafschriften moet overleggen, verplicht op alles moet solliciteren, dus weinig zelf meer de controle hebt op hoe je de dingen doet of wil doen, nul pensioen opbouwt, geen geld hebt om je kiezen te laten vullen, dan geef ik je dat te doen. Toeslagen-affaire nog maar even vergetend dan. 

Hier word ik altijd zoooo moe van, dat gezeik en gezanik. Joh...die armoedzaaiers zijn ons verdienmodel! 

En dan tussen neus en lippen verzuchten dat je nu maar even een vakantietje gaat boeken. Tuurlijk! Omdat het kan. Jij wel. Jouw clienten gaan lekker een uitje doen bij de voedselbank. Gaaf!! Krijg je zomaar gratis eten. Jammer dat ze er geen leuk buffetje van hebben gemaakt. 










11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zit dan wel niet in de bijstand maar heb wel een laag inkomen en ontvang dus toeslagen. Moet je dan niet gewoon meer uren gaan werken ? Word mij regelmatig gevraagd, je werkt er nu maar 27 in de week, dus kun je best meer gaan werken is dan wat er gezegd word. Maar in de schoonmaak waar ik werkzaam ben moet je meer dan 40 uur gaan werken om niet meer in aanmerking te komen om geen toeslagen meer te ontvangen. Dat is op mijn leeftijd (62) niet bepaald haalbaar vanwege gezondsheidsklachten. Ans

izerina zei

Waarom niet meer inlevingsvermogen bij zo'n baan?

Jo zei

Wat een domme, ongevoelige reacties van je collega's!
Je zou ze het advies kunnen geven om zo spoedig mogelijk te stoppen met werken, dan komen ze misschien ook wel in aanmerking voor al die riante regelingen ...

Een hartelijke groet van Jo.

Bertiebo zei

Heb je dat ook zo gezegd tegen die collega, dat van 'Nou meid...'enz.? Dat zou misschien iets duidelijk maken voor diegene(n)

Anoniem zei

Waarom vraag je niet aan je baas of je eens een uurtje een lezing voor je collega's mag geven, als ervaringsdeskundige?

Of schrijf een stuk.. zoals je het hier doet. Ik denk dat je een waardevolle bijdrage kan leveren daar. Niet zwijgen maar reductie geven.

Adrie

Anoniem zei

Educatie :)

Zuinigaan (Aaf) zei

Mensen die ooit een tijd lang in de bijstand hebben gezeten of een minimum inkomen hebben gehad, zul je dergelijke vooroordelen niet horen uitspreken. Sommige mensen zou je gewoon een tijd een bijstand gunnen om eens, tenminste een jaar, te ervaren hoe dat is om alles te moeten verantwoorden en elke cent te moeten omdraaien.

Ik ben er helemaal voor dat de tandzorg net als vroeger weer gewoon verzekerd is! Rottende tanden en kiezen zijn slecht voor je gezondheid.

Anoniem zei

Wat ‘n vreselijke losers! Ik begrijp niet dat dergelijk volk voor zo’n baan in aanmerking komt!

pourquoi pas ??? zei

Wat een mens in zijn leven allemaal naar zijn kop geslingerd krijgt.
Mensen kunnen zich totaal niet in een ander verplaatsen en doen daar totaal geen moeite voor.
Ik merk vaak hoe stiefkinderen en stiefschoonzoon en toch ook mijn man, praten over mensen die niet werken. Nee joh zegt hij dan later, we hadden het helemaal niet over jou.

OpnieuwBeginnen zei

Zoveel mensen, zelfs in jouw baan kunnen of willen niet rekenen. Dat is het. Maar hou je een ding in je achterhoofd. Over geld en seks wordt het meest gelogen. Het ego moet gestreeld worden.

Anoniem zei

Ik zeg wel eens je mag zulk werk alleen doen als je minimaal 2 jaar in die situatie hebt geleefd.

Nou hebben wij buren gehad.die de boel bedrogen en er lekker van leefden. (Die klusten bij als wietteler, drugshandelaar en inbreker)
Maar er zijn er ook heel veel die karige maand aan karige maand rijgen.