dinsdag 13 februari 2024

Wangedrag-coach

Opeens weet je het: je wordt Wangedrag-coach.

In de tv-wereld heeft deze coach nu zijn handen vol. Het aloude pesten of misbruik maken van je positie heet nu wangedrag. Maar denk dat er binnenkort nog wel meer beerputten open gaan.

Dus boek NU uw afspraak, binnenkort zit deze coach voor heel 2024 en 2025 volgeboekt!




Sprak een collega aan op haar wangedrag. Ze ontplofte vorige week omdat ik haar kennelijk niet op de hoogte had gesteld van de inhoud van een afspraak. En dat er niets in het dossier te vinden was qua stukken. Ze explodeerde in de openbare ruimte, dus iedereen kon fijn meegenieten. Ook de stagiaire die met haar mee was op deze afspraak kreeg even een staaltje van hoe zij zich gedraagt als ze boos is. En hoe ze denkt met mij te kunnen omgaan.

Heb dit met mijn leidinggevende besproken en ook dat ik haar hierop ga aanspreken, maar dat is toch een slappe lul, want hij zei alleen maar ..."zo is ze nou eenmaal".

Heb haar apart genomen (nee, ik doe dat niet daar en dan)  en verteld dat dit gedrag niet professioneel is en bovendien ik niet op deze manier wens te worden behandeld. Neem me apart, koel eerst af en geef dan aan hoe of wat. Ik had haar al gelijk gegeven (om te de-escaleren, maar ook omdat het zo was) op de inhoud. Dat had ik beter kunnen doen inderdaad, daar had ze gelijk in inderdaad en dan ben ik ook niet te groot omdat onmiddellijk toe te geven. Dat dit onder hoge werkdruk en slechte software gebeurde was bijzaak. Maar wel besproken.

En nam nu de gelegenheid om mijn standpunt/gevoel hierbij aan te geven. En dat de manier waarop ze dit aanpakte onveilig (ik ken de hippe woorden echt wel!) voor mij voelde. Waarop ze me gelijk gaf. We begrepen allebei dat de werkdruk hoog is. Maar laten we wel zien dat dit niet aan ons ligt, maar het management. Daar moeten we zijn met onze klachten. Niet elkaar affakkelen.

Dus ook nog met de leidinggevende gesproken over de nieuwe stagiaire. Dat was nog niet helemaal rond hoor, dus daarom nog niets gezegd. En nee, structurele oplossing die was er toch al? De jongste bediende doet jouw werk dan. Euh...

Dus even vrij gaan nemen in de week dat hij denkt dat er een structurele oplossing is, dat lijkt me wel strategisch handig. Of wat een lezer al aangaf een sickie (zoals mijn Australische ex collega dat altijd noemde).

Vandaag begon hij wat eerder met iets uitleggen of navragen. Zelf maar aangegeven dat we het dan nu het beste konden doen en niet eind van de dag. Maar door de hoeveel vragen en de uitgebreide uitleg (mannen willen dat kennelijk graag; tentoonspreiden hoe goed zij de materie beheersen. Toch grappig dat hij dit zo doet tegen iemand die ooit een eigen softwarebedrijf had).

Toen het inmiddels 17.05 uur al was,  aangegeven dat ik nu ging stoppen, want ik wil de trein halen. Moest nog alles opruimen, afsluiten, mijn bekers afwassen, inpakken en dan naar het station spurten (dat gaat steeds sneller, maar dat hoeft hij niet te weten). Iedereen al weg he, ook degenen die na mij binnen rolden. 

Oh ja.

Fijn dat ik al wist wat ik zou gaan eten. Dat was zo gemaakt. Heerlijk! En de trein was op tijd, de bus ook en ook nog overal een zitplaats. Joehei!













4 opmerkingen:

Janny zei

Simpelweg goed gedaan!
En inspirerend.
En herkenbaar zo'n man die extra uitleg wil geven.
Ik wens je een top dag.

izerina zei

Wat goed aangepakt. Daar kan die collega nog iets van leren

Anoniem zei

Strategisch vrij nemen als de stagiaire komt...lijkt me een heel goed plan.

mrs H. te B. zei

DAT heb je GOED gedaan, met je collega!! Daar kan ik nog wat van leren - ik vind dat best lastig, problemen op een goede manier uitpraten. Misschien heb je er hierdoor een medestander op je werkvloer bijgekregen?? En zo'n leidinggevende, dat noemen ze met een heel lelijk woord "Mansplaining!"