zondag 17 februari 2013

Teveel 'gezonde' snacks eten

Gisteren zag ik een opgenomen aflevering van Secret Eaters en daarin was een jong stel die ervan overtuigd was gezonde eetgewoontes te hebben. Hoe kwam het nou dat ze allebei te dik waren en bleven. Zij had wel hormoon-afwijkingen en slikte medicijnen en was naar eigen zeggen daarna flink aangekomen.

Uit observatie bleek dat de dame, die 136 kg woog, op het oog goed bezig was. Ze maakte gezonde salades voor lunch op het werk (wel een enooooooooooooooorme bak vol), ze maakte alle maaltijden vers, niets uit een zakje of de beruchte Engelse Take-aways, maar ik hoorde haar zeggen dat ze veel curry's maakte, veel stoofpotjes,pasta-sausen en ik weet uit eigen ervaring dat je daarvan vaak meer eet dan goed voor je is. ze snackte tussendoor wel, maar dan alleen maar gezonde zaken. En maar heel af en toe ging ze uit eten. Dus hoe kwam het nou dat ze maar niet afviel. Alsof ik naar mezelf zat te kijken, met mijn bakje wortels mee naar het werk en toch maar altijd 125 kg wegen... En opvallend dat geen van de dieetdagboeken echt correct is; er wordt veel NIET opgeschreven, of in kleinere hoeveelheden dan wat er echt naar binnen is geschoffeld. Herkenbaar.


Toevallig in die week was ze tweemaal buiten de deur wezen eten en alhoewel ze geen bergen vet eten aten, at ze toch teveel van wat zij dacht wat een gezonde keus was.  Extra olijfolie over je pizza (nou ja...dat vind ik nou niet echt een gezonde keus; die pizza) en toch een toetje (mmm...gezond?). Teveel gezond brood (gezond - wit  ciabattabrood???) met lekker veel humus. Ik vond dat zij, als ze aangeeft te willen afvallen, maar niet snapt hoe ze zo dik blijft, niet echt goede keuzes maakt. Witte pasta en wit brood.. dan zou ze beter voor een lekkere salade moeten kiezen als lunch. Veel groene groentes.

Maar mijn eye-opener zat in het feit dat ze de hele avond voor de buis snackte met haar gezonde snacks; zonnebloempitten - daar zit dus veel (zonnebloem)olie in, wat in te grote hoeveelheden extra calorieeen levert; noten - heel gezond maar niet een hele bak vol, kokosschaafsel, het bakje wat zij opat op één avond bevatte 500 calorieen. En; wat ik zelf concludeer; ze eet gewoon heeeeeeeeeeeele grote porties. En ook daarvan kan je aankomen. Want teveel calorieen.

Het gaat er dus ook om dat je portie-controle hanteert. En niet denkt dat als iets gezond is, je onbeperkt hiervan kan eten.

Een denkfout die ook ik maak.  En dan ook nog vaak in de keus van niet zulke gezonde dingen. Deze week verder redelijk 'gezond' verlopen, maar ik weet dat ik nooit kan verslappen. Dan komen de kilo's er weer aan en ben ik terug bij af. Dat ben ik niet, maar wel een paar kilo aangekomen en dat is een nieuwe ervaring als je voorheen alleen maar afviel. Ik weet dat dit ook komt doordat ik niet meer de dieetproducten gebruik. Maar belangrijker; omdat ik dacht dat het wel kon - weer even iets lekkers en nog een dag wat lekkers en nog een dag... Hou je kop er dus bij en bedenk wat het lange termijn effect is wat een kort moment van genot. 

Vanochtend lekker gezwommen en het viel me op dat ik veel hardlopers onderweg zag. Niet zo gek hoor - eindelijk droog zonnig weer dus dan is het voor mij ook prettiger om naar buiten te gaan. Ga straks nog even lekker in de tuin frutten.



2 opmerkingen:

  1. Ik herkende ook veel in deze aflevering...helaas...gezond eten maar wel te veel blijkbaar. Het blijft een levenslange weg! Maar jij hebt voor jezelf een goede manier gevonden? Voor mij ook geen light producten e.d. meer!
    Groet Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij waren het toch echt de chips, bewerkte producten met smaakmaker E621 en transvetten waar ik dik van werd. Sinds ik die links laat liggen, ben ik afgevallen! (5 kilo bijna de laatste maanden!). Ik weeg nu 71 en wil er 66 wegen (optimaal BMI). Ben benieuwd of het doorzet?? (dat afvallen).

    BeantwoordenVerwijderen