woensdag 19 juni 2013

Allochtoon

Hoorde dat er een paar zeer warme dagen aan stonden te komen, dus lekker naar de bibliotheek gefietst en daar een flinke stapel boeken meegenomen.

Wat zou ik immers altijd willen als het zo warm was en ik moest werken; lekker in de schaduw zitten met een goed boek aan een watertje.

Dat watertje zorgde het zwembadje van de buren voor, vooral het spettergeluid. De schaduw 2 parasollen en die boeken had ik zelf geregeld. Oh ja....en de vrije tijd met dank aan mijn geweldige ex-manager.

Eén van de boeken was Vinexvrouw van Naima El Bezaz. Zeer grappig, vooral omdat het perpectief nu eens vanuit de ogen van een Marokkaanse vrouw is. Die ons een flinke spiegel voorhoudt. Wij (Witte Nederlanders die altijd wel één nette buitenlander kennen, die wel hard werkt en geen achterlijke denkbeelden heeft of zijn vrouw niet onderdrukt) worden hier flink op de korrel genomen. Geweldig! Zag dat het vervolg ook in de winkels ligt en lees dat graag.

Ooit had ik een verloofde die me voorzichtig vroeg of mijn kinderen ook Nederlandse vriendjes hadden. Uhm....wat bedoelde hij, want voor zover ik wist waren alle vrienden van mijn kinderen Nederlands.
Nee....wit. Autochtoon. Zoals wij.

Had het toen al moeten uitmaken natuurlijk, maar ja...de sex was zo fijn :)

Doet me denken aan hoe ik opstandig was toen ik als tiener op cathesesatie zat (de bijbeluitlegclub van veel protestantste kerken voor jongeren) en we moesten discusseren. Ik vond dat onzin. Geen discussie want iedereen stond er hetzelfde in. Men was allemaal Christelijk.  Iedereen was een soort van WC-eend. Wij van WC-eend adviseren WC-eend!


 Goh....werd ik toen al raar gevonden voor zo'n afwijkende mening en nog raarder omdat ik dat jaar niet wilde afsluiten met automatisch belijdenis van mijn geloof doen. Ik was er gewoon nog niet uit of ik het allemaal wel zo voelde en vond als me verteld werd. Ik wilde het zelf bepalen.

De meesten van ons waren nooit verder van het kringetje weggeweest en kwamen ook nooit met andere geloven of erger, geen geloof in aanraking. Je ging naar de kerk, je zat op een Christelijke basisschool, daarna naar een Christelijke HAVO, dus had je weinig kans op andersdenkenden.
Tenzij je daar zelf moeite voor deed. En dat deden er maar weinig.

Pas toen ik ging werken kwam ik met andere culturen en geloven of geen geloof in aanraking. Bij mensen thuis en meestal veel gastvrijer opgenomen dan in onze cultuur. Wat wist ik nou echt van de Islam, van Bhoedisme of dichterbij huis van Katholieken bijvoorbeeld. Hoe is het om zonder geloof te leven. Hoe sta je in het leven.

Wel had ik al veel eerder in de gaten hoe wit en bevooroordelend veel van ons witten denken. Toen mijn moeder eens op school kwam voor de rapportbesprekingen van één van mijn geadopteerde broers (heeeeel donker) kreeg zij een zucht van verlichting van de leerkracht te horen en een "Oh....nou komt het toch nog wel goed", toen hij het witte gezicht van mijn moeder zag. Dodelijk hoor zo'n opmerking. Een heel typerend.

Onze mores is niet zaligmakend en de enige juiste. Dat is volgens mij een grote rest van het Calvinisme. Niet eruit te slaan.






3 opmerkingen:

Anoniem zei

Volkomen met je eens. Mijn vader kwam uit een gereformeerde familie en stapte uit de kerk toen ik klein was. Wij waren en bleven de zwarte schapen. Tja, misschien dat ik juist daarom een beetje allergisch ben voor vooringenomenheid en 'wij zijn uitverkoren'gedachtes. De grootste onverdraagzaamheid zag ik juist volop daar. Tja....

pourquoi pas ??? zei

Ik heb t boek ook en erg gelachen nou ja geglimlacht. Ik heb een marokkanse vriendin en die is zoooo leuk en geestig en neem geen blad voor haar mond. Ik heb door mijn vrijwilligerswerk veel ervaring met allerlei culturen en kan daar erg van genieten.
Wat me wel een paar keer overkwam dat als ik dan een probleem had met iemand dat ik dan racist werd genoemd. Dat irriteert mij dan mateloos. Nou ja ik heb hele verhalen wat dat betreft en echt niet allemala even leuk.
Wat aardig wat je vanmorgen schreef op mijn blog. Ik werd er blij van. Dank je wel.

Anoniem zei

Overheidsenquêtes naar etniciteit, die zijn geen haar beter. Mijn familie is een schippersfamilie en dus werden de kinderen geboren op de plek waar het schip op dat moment aangemeerd lag, of zelfs voer. Mijn moeder werd dus in 1934 in België geboren. Nog steeds krijg ik als ik naar waarheid invul dat mijn moeder niet in NL geboren is, allerlei vragen zoals of ik me thuisvoel in NL, of ik wel met autochtone NL omga etc. Hilarisch!