donderdag 20 juni 2013

Dikke mik; eigen schuld?

Van de week een uitermate interessante documentaire van onderzoeker Jacques Peretti gezien die mijn vermoedens bevestigen.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1351103#0

Het gaat er in grote lijnen over dat de voedingsindustrie en met name de Suikerlobby er alles aan doet om ons  verslaafd te maken en houden aan hun producten door het toevoegen van extra suiker. Uiteraard wijzen ze de consument op hun eigen verantwoording en dat het dikzijn komt door teveel inname en te weinig beweging, maar er speelt meer.

Ik denk zelf ook dat de voedingsindustrie ook zeer betrokken is bij de afslankindustrie. Het één is immers het gevolg van de ander en beide leveren grof geld op.

Schreef ik van de week al dat het me opviel dat NS-stations vreetschuren zijn geworden, nu zie ik dat ze in die vreetschuren ook alleen maar ongezonde zaken aanbieden. Sterker nog, producten die je naar meer doen verlangen. Niet door je verstand, maar door de samenstelling van die producten.

Een van de uitspraken van de onderzoekers was dat het hem verbaasde dat er nog relatief zoveel slanke mensen zijn.

Wat mij enorm tegenstond bij mijn dieet van eiwitrijk en koolydraatarmvoedsel, was het zeer hoge gehalte van pakjes en zakjes. Die ik bij de dieetiste moest aanschaffen. Die pakjes en zakjes smaakten allemaal zoet.
Er was een zeer uitgebreid assortiment chocoladerepen, koekjes en deserts.
Ben er enorm mee afgevallen en heb wel geleerd dat ik veel meer groente moet eten en vooral ook in de vorm van groene salades, maar die pakjes en zakjes.....brrrrrr.....en dat in combinatie met de hoge prijzen...

Natuurlijk; zoals bij ieder dieet is het een tijdelijke toestand. Je kan niet een levenlang zo'n dieet volgen, je moet je manier van omgaan met voedsel veranderen. Ik denk zelf dat je juist je kennis over voedsel moet vergroten. WAAROM heb je nog steeds altijd zin in iets zoets. Kan je nog steeds een pak koekjes wegkanen, of die bak ijs... naast die stronk Brocolli, dat dan weer wel. En die bak salade voor de lunch.

Bovenstaande documentaires bevestigen dat het toevoegen van suikers, vooral suiker uit de maisindustrie (HFCS High Fructose Corn Syrup)  in onze voeding een verslavende werking heeft. In de jaren 60 dacht men dat vet de boosdoener was en werden de richtlijnen zo dat alles minder vet moest zijn. Nu weten we, uit onderzoek, dat vet juist smaak geeft, waardoor je minder suiker nodig hebt en dat niet alle vetten slecht zijn, sterker nog dat sommige vetten goed zijn.

Ik bedacht me dat ik nooit een groot innemer ben geweest van frisdranken als Cola of iets dergelijks, maar dat suiker dus ook in Sinasappelsap zit. Kinderen werden vroeger groot op Rosvicee. Ook de Light dranken zijn allemaal zoet. Waardoor je denkt dat ze 'goed' zijn, maar ik betwijfel dat. Denken je hersens niet ook dan dat het suiker krijgt? Waardoor je minder Leptine aanmaakt en dus geen verzadigd gevoel krijgt.
Ik drink nu eigenlijk alleen maar water, thee en koffie (zonder suiker uiteraard). Niet de door de dieetiste aangerade Crysal Clear. Die smaakt zoet en ik vind het gewoon niet lekker...altijd die zoetige smaak. En het maakt dat ik meer wil. Terwijl water niets kost en gewoon beter voor je lijf is.

Is het dan niet beter om iemand die te dik is door overeten juist aan te leren wat gezond is door die neiging naar zoetigheid te minderen en te leren wat beter of alternatief is. Niet een halfslachtige chocoladereepfantasie aan te bieden. Of alles Light?


Ben me al een tijdje aan het verdiepen in hoe dat nou werkt. Waarom hele schappen met Lightproducten in de supermarkten staan, maar er nog steeds meer dikkere mensen komen. Houdt dat hele Light-circus de verslaving in stand soms?

En Mea Culpa; ik heb er zelf ook ruim een jaar aan meegedaan natuurlijk en vond het wonderbaarlijk te zien dat ik met dit dieet wel kon afvallen. Maar het afvallen is juist niet het belangrijkste; het weten en leren WAAROM en daarmee kennis vergaren waarmee ik een levenlang gezonder kan blijven, niet alleen gedurende de afvalrace.

Ik denk dat ik beter kan kiezen voor Puur of zo onbewerkt mogelijk. Geen extra smaakstoffen, geen light en vooral geen pakjes en zakjes, maar zelf je eten maken. Dat zou een manier van eten zijn die vooral dieetisten moeten aanbevelen. Maar nog steeds hoor in om me heen dat iemand Light moet eten/drinken om af te vallen. Zo krijgt mijn dochter het advies om halfvolle chocomel te drinken na het sporten. Voor de energie.

Noem me eigenwijs of superkritisch, maar ik snap het niet.

Wat ik gewonnen heb is dat ik sinds mijn dieet niets meer uit een pakje of zakje maak, maar alles vers. Mijn moederdagkado van een tijdje terug, een goed mes, komt reuze van pas en ik snij me gek aan groenten. Iedere dag weer. Dus geen gemakkelijk soepje uit blik of een pizza uit de diepvries of een pak frieten of erger een Take-away meal. Die wokpan maakt ook overuren. Niets geen gemak-eten meer, maar gewoon verse groenten en af en toe iets van vlees of kip of vis.

De verleidingen liggen wel op de loer en voor mij zijn dat koekjes en ijs. Dus allemaal met suiker. Ook ontbijtkoek hapt zo heerlijk weg en oh ja....chocolade natuurlijk. En nee....koop ik een stuk Donkere chocolade dan kan ik dat ook in één keer weghappen. Ik ben geen matige vrouw van maar 1 blokje en dan de verpakking wegleggen.

Nou...nog zat te leren dus.










4 opmerkingen:

  1. Goed geschreven!
    Ik gebruik al lang geen suiker meer.
    En als mensen er moeite mee hebben, dan zeg ik:
    "Ik word neerslachtig van suiker!"

    En dat helpt!
    Ze dringen niet meer aan om tóch dat stuk taart te eten...

    Groet van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb die documentaire ook gezien en vond het nogal confronterend. Zoetigheid at ik al niet veel, maar ik ben meteen gekapt met frisdrank, en neem geen suiker meer in mijn koffie. Ik geloofde al nooit zo in al die light-producten, volgens die documentaire hebben die het obesitas-probleem zelfs verergerd. De oplossing is volgens mij: alleen ECHT voedsel eten. Geen bewerkt voedsel, ook geen aanstellerige light-producten, maar gewoon groente, vis, fruit, noten, dat soort dingen. En voldoende bewegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor de kijktip! Nog niet gekeken, maar dat zal ik snel doen. Ik ben ook eens 20 kilo afgevallen met eiwitrijk en koolhydraatarm voedsel waarbij light-producten werden toegestaan. Ik nam die soms wel, maar voelde er me (mentaal) niet helemaal lekker bij.
    Sinds kort ben ik op de pure, onbewerkte toer, die ik ben gestart met een grondige sapvastenkuur. Afkicken van suiker is daardoor gelukt, ik heb geen behoefte meer aan zoet. Ook van graan en koffie ben ik inmiddels afgekickt. Mezelf kennende is de vraag wel altijd weer hoe lang ik het zal volhouden :)

    BeantwoordenVerwijderen