zaterdag 18 januari 2014

Zaterdagzwijmel

Vond deze wel passen bij mijn stemming. Ging gisteren op tijd naar bed, voor een vrijdagavond, na enorm te hebben genoten van een Canadese stand-up comedian - Russell Peters. Heerlijk hoe hij in één adem alle vooroordelen op een hoopje veegt en die van hemzelf erboven op. Is vooral leuk als je inderdaad flink wat verschillende soorten mensen kent en herkent. En jezelf.

Maar goed; goedgeluimd naar bed, lekker lang liggen lezen en vanochtend direct wakker met het idee om ook maar even alle bad- en wcmatjes te wassen en de badkamervloer dan direct te dweilen.
Lag ik nog in bed hoor, maar dan ratelt er dus zo'n to-do lijstje in mijn hoofd. En dan niet verdorie dat MOET ik nog doen...bleeeh, maar laat ik dat eens even aanpakken. Gewoon omdat het kan en ik het wil.
Werd dus in feite wakker met een wijsje van wat gaan we eens allemaal doen vandaag wakker. Blijmoedig en opgewekt.



Gisteren ook weer gekeken naar een uitzending over Secret Eaters. Mensen die zwaar overgewicht hebben en bij hoog en bij laag beweren dat ze heel weinig eten, nooit snoepen en echt echt echt niet snappen hoe ze aankomen. Dan blijkt dus meestal dat ze ongemerkt snoepen, bijvoorbeeld tijdens het koken iedere 2 minuten even proeven, een hapje hier een hapje daar en zo ongemerkt per dag 700 cal. extra binnen krijgen. Of door de weeks erg weinig eten, bijna niets en dan in het weekend los mogen van zichzelf en dan in één dag eten waar je genoeg aan hebt voor 3 mensen.
Of de man die goed sport en nog steeds niet afvalt. Uitermate komisch te zien dat hij ging mountainbiken met zijn maten en even pauze hield met een bacon-sandwich (mmmm, ik snap hem wel) en een grote kop chocolademelk met slagroom. En bij thuiskomst "even" iets moest eten..ook weer extra veel calorieeen zomaar hoppa erbij. Of een calorieerijk toetje nam en dan ook nog de portie van zijn vrouw stiekem opat.
Al het sporten zette dus qua afvallen geen zoden aan de dijk. Wel qua conditie. Ook niet onbelangrijk. Ik vind dit soort programma's en de testen die ze tussendoor laten zien met publiek over hoe je door de producenten verleidt wordt om meer te eten, echte eye-openers. Ook het zien eten van de kandidaten...erg onaantrekkelijk. Dan zie ik mezelf.

Ik ken mijn eigen valkuilen wel, maar toch betrap ik me regelmatig op het eten van een bakje nootjes, terwijl overal staat een handje. Bakje - Handje.... Zie daar mijn valkuil. Of een brokje donkere chocolade. Niet een blok. Of hele reep. Of die zak rijstwafeltjes  (dan denk ik zijn maar klein, kan geen kwaad) met pure chocolade die me dan roept en die na 10 minuten leeg is. Eentje is ok. De hele zak wat minder ok. Die impulsen vind ik nog steeds moeilijk om te beheersen. Dus dan is het veiliger om niets van dit soort dingen in huis te hebben/halen.

Toch kan ik mezelf niet stom, dom of lui of wat voor label ik mezelf gaf of vroeger kreeg van mijn omgeving, vinden. Leer ervan en doe het voortaan anders.

En fijn dat ik nu alweer bijna 14 stickers van de juf heb verdiend. Gisteren ging ik met mijn bejaardenkarretje boodschappen halen en ik dwaalde niet af naar het pad van de koek en snoep - ik vond het bijzonder want het was weekend en dan denk ik vaak dat ik wel even mag, die rol koekjes, kon de heerlijke Monatoetjes in de bonus laten staan, geen snelle snacks in de vorm van broodjes. Helemaal niets waar suiker in zit gekocht. Wel een bak cashewnoten, veel groenten, sojamelk, kwark en dat soort dingen. En zo direct genieten van een kop koffie met warme sojamelk.
Wat ik bijzonder vind is dat er niemand thuis is die mij controleert. Geen dochter die mijn kasten bekijkt en zegt...goh...voor wie zijn die koekjes?? En al weet dat die voor mij zijn, want zij at/eet ze niet.
Zou nu de hele dag door Secret kunnen eten. Maar doe het dus niet omdat ik weet dat wat ik gewonnen heb aan gezonder eten niet meer kwijt wil.
En nu ik dus al 14 stickers heb ik me veel lekkerder voel dan de periode rond Kerst, waar ik mijn stickers aan de juf moest uitdelen. Hele vellen vol.

Gisteren een bijzonder effectieve en goede workshop voor LinkedIn bijgewoond met een interessante gast. Door mijn eigen kluppie georganiseerd en daar mag ik wel iets trotser op zijn. Dat er zoveel mensen weer blij zijn en weer vertrouwen hebben in hun eigen kunnen door ons. En niet alleen gaan nadenken over hoe weer aan het werk komen, maar ook in actie komen.

3 opmerkingen:

Lot zei

Tegenwoordig denk ik lopend langs de koekjes etc. altijd: fijn daar hoef ik geen geld meer aan te besteden. En dan koop iets anders wat veel beter voor me is.

De Afvallige zei

Dank voor de kijktip, ik ga eens kijken of Secret Eaters ergens online te bekijken is. Ik vrees dat het een confronterende spiegel zal zijn. Lekkere dingen kan ik hier ook beter niet in huis halen, want dan kan ik er met mijn tengels niet van af blijven. Ik had zelfs in twee dagen tijd bijna mijn hele kerstpakket leeggegeten, zo erg ben ik. Wat een mooi idee om jezelf te belonen met een magneetje op de koelkast ("een sticker van de juf") als je een dag goed voor jezelf hebt gezorgd, en goed dat je er al 14 hebt! Bij hoeveel mag je een beloning voor jezelf uitzoeken? Misschien werkt zo'n systeem voor mij ook wel...

Anoniem zei

Ik maak mijn eigen toetjes, en dan smaken die Mona-dingen zoooo vies!

Siebrie