donderdag 11 augustus 2016

De slimste aka domste mens

Heel fijn om mee te doen met het tv-spel De Slimste mens. Dan voel ik me af en toe echt 'slim' (in de Nederlandse betekenis).

Ik zie de vragen, kan de antwoorden geven en dat alles in de rust van mijn eigen huiskamer. Geen druk. Tjonge, wat ben ik een slimmmmmmmmmmmmmmm mens.

Moest ik van de week een test/assesment doen voor een bedrijf waar ik gesolliciteerd heb (ja...gewoon maar doorgaan) en het zou fijn zijn als dat nog direct gedaan kon worden. Kost u maar 2 uurtjes minimaal.

Misschien niet zo'n goed idee om dat na een dag geestdodend bellen te doen, maar ja, dan zou ik lekker snel op gesprek kunnen komen en mijn baan opzeggen en ergens gaan werken met normale arbeidsvoorwaarden.

Dus toen ik klaar was, zat ik in het donker en was het tijd om naar bed te gaan. Sommige vragen blokkeerde ik helemaal, maar je kon niet pauzeren of stoppen of terug...fout is fout.

Toch heb ik kennelijk een heel ander idee van Slim dan de toets had. Want toen ik de uitslag kreeg en te horen kreeg dat ik dus daardoor geen geschikte kandidaat was, zonk me de slimme moed me een beetje in de goedkope schoenen.

Op alle niveau's onvoldoende.

Ik kon wel janken. Alweer gewogen en te licht bevonden. (Oh..da's eigenlijk voor de verandering wel een keer fijn om te mogen citeren). Niet goed genoeg, blijft u maar fijn bij uw callcenter werken. Meer kunt u waarschijnlijk niet trekken.
Niet slim genoeg, niet snel genoeg (die test daar liep een secondenmeter mee) en wat ik ook nog hoorde dat ik te weinig commercieel inzicht had. Hadden ze me gelukkig nog niet gezien, want van sommige collega's hoorde ik dat ze als commentaar kregen 'te oud' of ziet er niet uit.

Wat zou het commentaar van Maarten van R. zijn op deze zoveelste afwijzing zat ik me in de bus naar huis af te vragen.

Moest ik toch gelukkig nog een beetje lachen.






10 opmerkingen:

Lot zei

Ach Cellie toch. Assessments zijn dingen bedacht door idioten. Ik deed er jaren geleden een voor mijn eigen werk, en daar was ik goed in, maar voor het pokkeding zakte ik ook totaal.
Wie die rotdingen bedacht heeft mag zich wel eens bewijzen in een callcentrum, kijken wat hij/zij er dan van terecht brengt.

Yelena Yeli zei

Gewoon gaan oefenen die tests, dan word je er vanzelf beter in.
Maar met die testen kan het ook gebeuren dat er uitkomt dat je kwaliteiten op een ander vlak liggen dan voor de functie is vereist.

Lot zei

Naar de kwis kijken we vrijwel elke dag en het is verbazingwekkend hoeveel basiskennis vooral de jongeren missen.
Krijgen ze dat niet meer op school Passaatwinden?

Schrijver zei

Die tests vereisen voorbereiding. Dat scheelt al wel. En de uitslag heeft niet met dom of slim te maken, maar met 'passen bij de eigenschappen die zij de functie toedichten'. Ik vond het een fijne bevestiging om te weten dat mijn huidige werk- en denkniveau mijn opleiding van destijds ruimschoot overstijgt. Dankzij dat assessment kon ik deze functie krijgen.

Daarnaast: Of je intelligent bent of niet, zegt niets over bepaalde kwaliteiten. Ik weet dat ik een hoog leerniveau heb, maar ik heb geen leidinggevende ambities. Ik werk graag solo. Daardoor zijn veel functies van een bepaald niveau gewoon niet zo geschikt, ongeacht of ik het aan zo kunnen. Iets kan gewoon niet bij je passen.

Nietzomaarzooo zei

Winden na een Indiase afhaalmaaltijd??

Nietzomaarzooo zei

Toen ik klaar was realiseerde ik me dat ik voor andere assesments die ik ooit deed me kon voorbereiden. Nu kwam ik thuis en hoppa direct aan de slag. Voorheen nog een beetje inlezen en zelf wat toetsen doen. Om het soort vragen beter te doorzien.

De luxe van een passende functie is voorbij.

Nietzomaarzooo zei

Precies, Susanne. Geen voorbereiding gedaan. Ook misschien wel een foute inschatting van mijzelf.
En eerdere werk-assesments gaven juist mijn commerciele inzicht aan. Nu blijk ik daar een gebrek aan te hebben. Mmmm....vandaag toch weer target ruim gehaald.

Je hebt een goed zelfinzicht Susanne, dat is prettig. Niet iedere voetballer is ook een goede trainer inderdaad.

Ineke zei

Jeetje wat jammer dat het niet gelukt is zeg. Ik kan je alleen maar aanraden de volgende keer zo'n test te doen als je fris en uitgeslapen bent en niet na een drukke en wellicht frustrerende werkdag. Je staat dan al op achterstand, en ik weet zeker dat je beter presteert als je helder en uitgerust bent. Je hersenen kunnen nou eenmaal maar zoveel per dag verdragen, dat heeft niks met dom of slim te maken. Wat ook mee kan wegen is dat het wellicht toch niet jouw soort werk was, maar dat kan je alleen zelf beoordelen.
Enne, niet zo hard zijn voor jezelf. Het is een vervelende tijd voor het zoeken naar werk, jong en oud, gestudeerd of niet, veel mensen lopen er tegenaan. Niet leuk maar wel de realiteit, je doet je best en de rest van de oorzaken ligt buiten jezelf. Je kunt alleen maar verantwoordelijkheid nemen voor de dingen waar je zelf invloed op hebt toch?

Lot zei

Haha helaas ben je hier dus ook voor gezakt. Weet je toch wel winden rond de evenaar!

Nietzomaarzooo zei

Humor meneer Sonneberg!!! :)