maandag 17 juni 2024

Schlobo

Momenteel zit ik in een tussenperiode qua energie. Ik wil veel, krijg goede inspiratie, maar er komt niet zoveel concreet uit mijn handen. Alsof ik hardloop in sneldrogend beton. Ik noem mijzelf dan een Schlobo in plaats van een Doorpakker.

Dus pak ik kleine karweitjes aan; dat geeft ook lucht.
Een kwartiertje een laatje uitmesten. 
Even kijken, een kwartiertje, wat ik wil houden of naar de weggeefhoek moet. Dat ook direct klaarleggen. En ook direct zaken in de vuilnisbak mieteren die weg kunnen. 
Oude kranten in de oud-papier tas doen.
Was ophangen.
Was opvouwen.
Was strijken (als het weer regent).
Schoenen te doneren in tas doen en klaarzetten in de schuur om weg te brengen naar Kringloop.
Oude schoenendozen klein maken en in oud-papier tas doen.
En die oud-papier tas ook zo snel mogelijk lozen/legen buitenshuis. Hoppa; doen!

Helaas is weggeefkastje bij de kerk weggehaald. Even wat anders bedenken voor te doneren zaken. En regent het alweer, dus snel naar de Kringloop fietsen gaat 'm ook niet worden, tenzij ik graag ook in het weekend nat wil regenen. En zo geeeeen zin in.

Ben blij dat ik van de week na mijn werk wel even zin had maakte om toch maar mijn uitgelezen bibliotheekboek terug te brengen. Stukje fietsen ook direct. Kon ik het boek in de brievenbus gooien en was maar één dag te laat. Doe nog steeds mega-lang over lezen. En vond dit boek nogal bombastisch qua woordkeus en verhaallijn. En de schrijver zo enorm tevreden over zijn kennis, klassieke opleiding, kunde en gesoigneerde uiterlijk. 

Zondagochtend voordat het alweer begon te regenen wel nog even wat in de voortuin gewerkt, vooral snoeien en rechte lijnen creëren. Dat was heilzaam. Al lonkt de tegeltuin, zonder een sprietje groen om te onderhouden of van te houden. Met een duf hekkie eromheen. Qua werk dan he...voor de rest geheel niet. 

Hier in de stad heeft iemand ook zo'n granieten tegelvoortuin en toevallig werkt hij in de uitvaartbranche dus noem dat altijd de grafstenenvoortuin als ik erlangs kom. Dodelijk (pun intended) saai!

Had ook op mijn To Do lijst staan om met personeelsvoordeel nu eindelijk eens een nieuwe laptop te kopen. De mijne is uit 2014 en met Windows 8 krijg ik niet meer de ondersteuning van mijn beveiligingssystemen. Plus dat hij ontzettend vaak vastloopt en traag is. Stond dus al op mijn lijstje in 2018 (na 3 jaar eigenlijk al boekhoudkundig afgeschreven), maar kwam er maar niet van en was toen ook nog niet nodig. Maar al twee jaar wil ik een nieuwe en vind het nog steeds niet nodig. En niet en niet en totdat de huidige definitief vastloopt ben ik bang. Uitstellert! 

Krijg de laptop niet 100% vergoed hoor, zo royaal is men hier niet, een klein bedragje erbij, maar toch prettig dat ik vanuit mijn reservering, maar de helft hoef op te hoesten. En uberhaupt DAT ik kan hoesten. Plus genieten van de voordelen van een werkgever hebben. 

Dus toen ik diverse collega's hoorde vragen wat ze hadden gedaan of gingen doen met dit voordeelprogramma (niemand vroeg dit aan mij, maar mijn oren stonden wel open) en ik me vorig jaar wel voor mijn kop kon slaan toen ik te laat was met indienen van mijn wensen (door mijn eigen laksheid hoor en leidinggevende bestede hier nul aandacht aan) stond dit op mijn priolijst. Nu WEL iets regelen. Kijk maar wat er allemaal kan en maak een keus. NU! Niet uitstellen; doen.

En ook weer kunnen afstrepen. 

Verder ook nog kijken wanneer ik vrij neem in de zomer. Of na de zomer. Alweer laat ik het gewoon maar liggen...nul plannen of durf niets te plannen eigenlijk, maar dat betekent niet dat ik geen vrij wil. Zat er laatst een collega te miepen dat hij geen ontspanning had. Ja, hij nam wel heel heel regelmatig vrij, maar oh oh oh piepte hij 'maar' telkens slechts anderhalve week max. Luxe probleem dus. Want altijd naar het buitenland. Gewoon langer vrij nemen dus.

Je moet bij ons ook nog voor eind juni je bovenwettelijke dagen uit voorgaand jaar opnemen of neen, aangeven dat je die gaat opnemen, anders vervallen ze, dus ook deze week regelen. Vervallen dat is zonde natuurlijk. Zijn mijn eigen dagen. 

Ook aan te raden om rustig in de supermarkt te kunnen winkelen is tijdens een voetbalwedstrijd van het Nederlands Elftal tijdens het EK. Heerlijk. Toen ik eruit liep hoorde ik een keiharde toeter en vuurwerk, dus ze zullen wel gewonnen hebben concludeerde ik. Wat klopt. Ook nul mensen voor het lege flessen apparaat. Ook al zo fijn.

Kijk; ieder nadeel heb zijn voordeel!






















7 opmerkingen:

izerina zei

Inderdaad zorgen,dat je op tijd bent met regelen. Laptop en vakantie

Luz zei

Als ik niet vooruit te branden ben heb ik áltijd het gevoel door dikke stroop te waden. Wél bewegen maar niet vooruit komen.
Ben héél benieuwd over welke schrijver je het hebt.

Marni zei

Volgens mij heb je Alkibiades gelezen? Zo ja, wat een doorzettingsvermogen! Zo nee, goed zo😀

mrs H. te B. zei

Ik ben zo benieuwd naar je boek? Afraders maken mij juist nieuwsgierig!!
En vwb je vakantie: REGeL het nou! Straks Miep je dat het voor jou is geregeld!! (Ook goed natuurlijk, maar dan kies je daarvoor, dan niet zeuren!!)

Alice K. zei

Ik vind het inspirerend hoe je toch weer dingen gedaan krijgt van je lijstje. Ik blijf vaak te lang op de bank hangen met mijn laptop...
Groetjes, Alice K.
PS Slim om naar de supermarkt te gaan tijdens een EK-wedstrijd! Ga ik ook doen.

Elly zei

Ik ben perplex dat je een deel van je laptop zelf moet betalen. Je hebt dat ding toch nodig voor je werk? Ik realiseer me steeds meer hoe goed ik zit met een werkgever die mij zomaar een goede laptop en Iphone verstrekt. Moet ik natuurlijk wel inleveren als ik uit dienst ga. Maar dat is logisch.

Mevrouw Niekje zei

Ga het regelen die vrije dagen en je vakantie! En koop die laptop ajb snel. Mijn laptop gaf de geest een jaar geleden en alles was weg. Echt ALLES! Geen cloud dus kon helemaal niets ergens vandaan toveren. Foto's en heel veel andere redelijk belangrijke shit, allemaal weg. NIET FIJN! Dus DOEN die dingen!