vrijdag 28 juni 2013

Uitmuntende aanbevelingen op Linkedin

Zodra ik weer een hele goede aanbeveling lees bij een profiel op Linkedin bij de moedermaatschappij van mijn oude werkgever weet ik direct dat:

a. die persoon op zoek is naar iets anders.
b. Op de schopstoel zit.
c. Natuurlijk werken alle collega's die 'mogen' blijven graag mee aan de allerbeste aanbeveling.
d. Er alweer wordt gereorganiseerd - lees met nog minder FTE's het werk doen.
e. Er alweer iemand opgebrand is.

Schreef ik mijn vorige blog over dromen over ontslag voor mijn hele ex-club...nu zie ik de tekenen alweer duidelijk verschijnen.

Zo grappig. En ook wel weer iets zeggend over mijn neus voor dit soort dingen. Goh...zou ik een carriere moeten willen in het analyseren van?

Van de week een grote stap gedaan. Ons netwerk is nu officieel een stichting geworden. Met uitzicht op één van de mooiste tuinen in de regio tekenden wij de akte bij de notaris.




Wat maak ik toch interessante dingen mee. Zo kwam ik ook nog over de vloer bij de invloedrijke ambtenaren van onze provincie en zag het hoofdkantoor van binnen. Zo maak je nog eens wat mee als baanloze :) En wordt je op het spoor van nieuwe contacten geholpen.

Wat mij energie geeft is dat ik door dit netwerk ook weer anderen nieuwe inzichten geef, een plek om ervaringen te delen en om nieuwe contacten op te doen. En allemaal op vrijwillige basis. Omdat we graag iets willen en kunnen betekenen in de maatschappij. En niet afgeschreven zijn. En ik zo mijn vaardigheden scherp hou. Ik hang niet op de bank, niets te doen of chips te eten. (Chips.....wat is dat??).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe zie jij de waarde van een LI profiel? Soms heb ik de indruk dat zo'n profiel in deze tijd waarin de arbeidsmarkt helemaal op zijn achterste ligt, zwaar overschat wordt. Ik vermeld op mijn cv dan ook niet meer de link naar mijn LI profiel, zoals me door een loopbaanjuf nadrukkelijk aanbevolen werd. Op het LI profiel staan nl. ook dingen die je voor de baan waar je op solliciteert misschien nu juist niet de goede kant op stuwen. Het is maar net heel afhankelijk wat degene die jouw cv of profiel beoordeelt er van vindt. Is die persoon bijv. een sporthater, dan scoor je niet met marathons lopen of wedstrijdszwemmen.

Ik heb wel eens de indruk dat alle tips en adviezen die je om je oren krijgt, het goed deden tijdens de arbeidsmarkt van 5 jaar geleden, maar nu door de massale werkloosheid, gedateerd/achterhaald zijn. Bijvoorbeeld: eerst bellen voordat je solliciteert. Dat doet bijna iedereen. Vermeld je LI profiel. Doet iedereen. Vermeld je hobby's, zet een aantrekkelijke foto op je cv. Doet iedereen.

Nietzomaarzooo zei

LinkedIn is marketing. En jij bent het product. Er staan uiteraard alleen maar lovende zaken in, die je zelf redigeert. Ik zie het als een netwerkplatform. En een platform om jezelf te verkopen.

Linkedin zie ik als een zakelijk profiel. Geen Feestboektoestanden.

Anoniem zei

Dat laatste ben ik met je eens, maar aandacht trekken is ook een vorm van marketing. En dat wordt op LI ook volop gedaan, aandacht trekken met non-informatie.
Misschien leent een blog zich niet zo goed voor een discussie hierover. En misschien maakt het uit dat ik niet uit de sales kom...dat lovende hallelujah ge... hoef ik niet zo, sorry als ik iemand daarmee op de tenen trap.
Ik las laatst dat Belgische werkgevers zeer argwanend staan tegenover de informatie op een LI profiel, juist vanwege de overdreven lovende positieve toon. Zij geven juist steeds meer de voorkeur aan het traditionele cv (daar valt natuurlijk ook veel op af te dingen).