maandag 24 juli 2017

5 minuten

Dat is de tijd waarop ik de timer zet als ik zit. Langer dan 5 minuten in dezelfde houding zitten dan word mijn rug stijf en is opstaan heel pijnlijk. Gelukkig heb ik wel sterke benen, maar je rugspieren doen ook wat bij het opstaan.

Bewegen daarentegen is niet pijnlijk. Als ik door de pijn heenloop dan gaat lopen best wel ok. Vooruit met een fijn roze pilletje/ibuprofin erin, want ondanks alles merkte ik dat ik geheel ging verkrampen in de onderrug. En dan durf ik helemaal niks meer te doen, terwijl bewegen juist goed is.

En nee...even naar een fysio of zo dat gaat niet, want niet voor verzekerd.

Dus iedere keer weer opstaan en bewegen. Helaas kan ik niet goed bukken, dus na het stoffen eea opvegen..maar even onder het tapijt vegen dus! Stofzuigen gaat ook even niet, want die staat boven en ik lees dat tillen met Spit niet goed is. Dus even wachten totdat de rug weer sterker is.


Oeps...timer gaat!

En morgen lopen met Man met Hond...dan moet ik me eerst in zijn lage auto persen en juist vanuit een lage houding opstaan...dat is pijnlijk. Maar ja..zal hij wel om lachen, want zijn rug is al honderd jaar chronisch kapot.

Ben blij dat ik ooit onderstaand hulpmiddel voor bejaarden/cq mijzelf dus aanschafte. Laat ik iets vallen, dan kan dit extra jatje me helpen. Man...alleen al je onderbroek aandoen is pijnlijk en niet omdat hij zo groot is.


Timer!!

Droom stiekem van zo'n heerlijke masseur, die even over je rug kneedt en dan opeens is alles weer normaal. Ook nooit dat soort services ingehuurd. Of naar zo'n kuuroord geweest. Lijkt me allemaal heerlijk, maar altijd bang dat ik niet op de tafel pas, er geen badjas is groot genoeg voor mij is, iedereen naar me kijkt en opgelucht ademt, want zo dik zijn wij gelukkig nog niet.

Timer!

Kop thee gemaakt en misschien nog maar even een beetje slapen. Vannacht niet zoveel gedaan. Eerst maar even zo de klikko van de stoeprand halen, want de vuilniswagen is weer geweest vandaag. Heb wel steeds minder afval. Kook vers dus geen Maggi/Knorrmixverpakkingen of zakjes of pakjes en als ik fruit of wat dan ook koop, dan doe ik dat niet in een plastic zak, maar gewoon los op de band. Eventueel plastic kan je hier apart inleveren. En papier ook, net als glas.

Zo; genoeg saaie huishoudelijke mededelingen. Thee drinken en weer opstaan.

Timer!!







11 opmerkingen:

  1. Vervelend die pijn in je rug, ik heb dat ook regelmatig, maar slik dan liever naproxen Kruidvat eigen merk, wat ook wat langer werkt.
    Wel goed van je, dat je gisteren toch op stap bent gegaan, ik ben dan meer een watje en zou niet gegaan zijn.
    Sterkte en plezier met de wandeling morgen, scheelt dat de man ook chronische rugpijn heeft...

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rekken en strekken doet mijn rug altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip. Voor mij is het in beweging blijven. Niet te lang in dezelfde houding zitten.

      Verwijderen
    2. Ook zittend kan je even strekken dan voelt het net alsof je anders bent gaan zitten.

      Verwijderen
  3. Fysio kost ca 35 euro per keer. Zou je die luxe toch eens 2x willen aanraden. Je gezondheid is toch belangrijk? Bij pijn meet je jezelf een verkeerde houding aan en krijg je elders pijn. Of wat als er iets knel zit en je straks omvalt omdat je been even geen toevoer heeft? Tuurlijk weet ik redelijkerwijs zal dit niet gebeuren. Maar het kan wel. En dan voor 70 euro die massage krijgen (op de juiste manier) en weer flierefluitend rond kunnen lopen. Ik zou het wel weten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind het momenteel nog niet nodig. Hou het wel in mijn achterhoofd hoor, mocht ik helemaal niks meer kunnen. Maar gaat wat beter.

      Verwijderen
  4. Je doet het prima. In beweging blijven op geleide van de pijn. De plek warm houden. Pijnstillen (3 maal daags 600mg ibuprofen eventueel in combinatie met 3x 1000mg paracetamol). Tip van de zuster ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn roze pilletjes bevatten 200 mg, maar nemen in ieder geval de scherpte van de pijn weg, waardoor ik blijf bewegen. Heb er pas eentje op vandaag, want ben niet zo'n pillenslikker. Timer staat nu op 7 minuten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is inderdaad belangrijk om in beweging te blijven. Dat weet ik van Hubbie die regelmatig door zijn rug ging.
    Goed van je dat je morgen gaat wandelen. En ik vind je niet watterig!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rugpijn is echt heel vervelend, je hebt al goeie tips gekregen. Maar ik heb er ook nog een paar, insmeren met Voltaren en onder de rode lamp (kringloop), helpt bij mijn man altijd goed. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen