dinsdag 22 januari 2019

Koud?

Nu moet ik smakelijk lachen om alle Code Geel en noodsituatie-rijtijden nu er wat vlokken sneeuw zijn gevallen.

Want kom net terug uit een land wat niet beter weet dan dat er sneeuw valt, de hele winter door. Heel veel sneeuw. Zoveel dat de sneeuwschuivers in de hoofdstad alles bij elkaar in grote hopen op stoepen schuiven en dan regelmatig die hopen in de zee dumpen. Regelmaat als in elke dag. Tot de zee bevroren is en dat dan ook niet meer kan zonder grote bergen sneeuw op het bevroren oppervlak. En na een paar weken sneeuw dan weet iedereen niet beter dan dat dit het is. Lagen sneeuw op elkaar gevroren en dan af en toe een nieuw laagje erop. Met daartussen vers blijvende hondendrollen, als verrassing als het gaat dooien.

Moest echt even - net als andere toeristen - met open mond blijven kijken naar de durfallen die in een buitenbad, in de Baltische zee (de Allas Sea Pool) een dipje namen. Daarnaast lag een verwarmd buitenbad waar de damp vanaf sloeg. Maar nog steeds koud natuurlijk als je eruit komt. Bij -12 graden!

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, boom, lucht en buiten

Er staat ook sinds enige tijd een reuzenrad in de haven en mijn broer vertelde me dat een van de cabines een sauna is. Dat lijkt me nou grappig voor een romantisch uitje. Not.

En ja, zo'n prive sauna was ik in bij iemand thuis jaren terug. Nog net even voordat ik naar het vliegveld moest en ik herinner me dat ik de hele terugweg heerlijk rozig was.

Maar eerlijk is eerlijk; net even een rondje gelopen in onze sneeuw en toch wel heel erg heerlijk. Die knisperende sneeuw onder je voeten. Lekker koud hoofd en dan weer thuiskomen. Waar een niet zo heel warme kamer toch heel warm overkomt. Altijd het voordeel van buiten zijn.

Wat mijn broer me ook vertelde, toen ik heel braaf als goede Nederlander, "pardon" zei als ik tegen iemand aanliep, dat Finnen dat niet doen. Die zeggen niks en lopen stoicijns door.

Ben tevreden over vandaag. Mijn taakjes en taken weer af kunnen strepen en dan ook nog even buiten geweest. Oh..er staat er nog eentje open: Relaxen.

Nou; dat moet dan maar he.






7 opmerkingen:

Anoniem zei

Gun jezelf een lekkere warm drankje!

Anoniem zei

Gekke Hollanders. In Canada is het net als in Finland normaal dat er vanaf november sneeuw ligt. Een ex-collega van mij emigreerde 12 jaar geleden. Zij hoeft de helft van het jaar niets in de tuin te doen. Ook wel handig...

Iris Papilio zei

Helaas, ik houd er niet van. En morgen MOET ik er echt doorheen. Hoop dat het snel weer weg is... Maar jij gaat morgen vast weer even naar buiten! Doe je goed!

izerina zei

Maar ook vroeger werd er niet zo vaak gewaarschuwd voor het weer. Je keek naar buiten en deed voorzichtig. Ik weet wel,dat ik met dreigende ijzel nog eens grote sokken mee nam naar het werk. Om lopend in die sokken over mijn schoenen naar huis te krabbelen.

Mevrouw W. zei

De hele winter sneeuw... ik moet er niet aan denken! Ik ben het hier na één dag al beu. Ik vind die sneeuw trouwens wel mooi hoor, maar de bijhorende kou vind ik een stuk minder. Ik kan daar slecht tegen en zelfs als het 20 graden is draag ik nog een vest. Ik voel me pas goed als het 25 graden of warmer is.

Petr@ zei

Ik vind de sneeuw ook prachtig, ben net naar zee en duin geweest. De wegen zijn niet glad meer gelukkig.
Maar zo'n heel pak sneeuw, maanden achter elkaar, brrrr gelukkig hebben we dat hier niet.

Anoniem zei

Tja, zou mijn man dan ook een Fin zijn ? Als hij tegen iemand aanloopt, zal hij zich, tot mijn ergernis, nooit excuseren maar bekijkt degene tegen wie hij gebotst is alsof het die ander zijn fout is.....