woensdag 10 januari 2024

De betere klasse

Administratie bijgewerkt. Ook die van mijn moeder en een betaling van een rekening voor haar verzorgd. Alles loopt op schema. En door mijn begroting weet ik dat er straks weer een aantal zaken aan staan te komen qua betalingen doen. Maar daar hoef ik me niet druk over te maken. Het geld is er. 

Als ik hoor dat ik als het druk en lawaaiig is een koptelefoon kan opdoen om dat geluid te onderdrukken denk ik direct; joh...veel te dure oplossing. En bovendien nog meer meeslepen naar mijn werk. La maar. Als ik mijn gehoorapparaten of uitlaat of zo instel dat ze geluiden onderdrukken is het ook prima. En ik merk ook dat ik denk dat is voor mensen die daar genoeg geld voor hebben. Net als lezen dat je nu vooral Marino wollen kleding moet dragen met de kou. 

Ga straks even langs mijn moeder. Ze is jarig van de week, maar ik heb weinig extra tijd om haar te bezoeken. Een bedrijfs-iets dus dan ben ik ook laat thuis en gewoon werken de rest van de week dus ook te weinig tijd om op en neer te reizen.
Bovendien is mijn broer er nu ook en die wil ik graag zien. En hij gaat al weer snel terug naar huis en het weekend heb ik ook al afspraken staan. Dus lukt het ook niet.

Heb wel mijn gewonnen code van de WinterCity aktie van de NS voor een upgrade naar de 1e klas ingewisseld. Voor slechts 1 euro extra weten dat ik in ieder geval een zitplaats heb in plaats van hangen en krap zitten in de tweede klas. Luxe!

Gisteren zat ik op een klapstoeltje tussen manshoge koffers ingebouwd. Zo niet fijn. Maar ik kon nog zitten in ieder geval! En ging daarna naar mijn veilige huis, met verwarming en een fijn bed om in te slapen, dus zeur niet!

Reizen jullie wel eens Eerste Klas? Of Business Class?





6 opmerkingen:

mrs H. te B. zei

Eerlijk gezegd ga ik wel eens illegaal in de 1e klas zitten, als de 2e klas bezet is met kinderen en/of koffers die zo nodig een zitplek nodig hebben. Om dan te blijven staan, als in de 1e nog ruimte is.....

Geri Meftah Art zei

Sinds enkele jaren reizen wij 1-e klas. ik heb een abonnement, kan een aantal dagen gratis reizen en mijn man betaalt 40 % minder. Nu wij ouder zijn is het zo fijn om min of meer zeker te weten dat we kunnen zitten wanneer we van Den Haag naar Arnhem reizen en vice versa nu de treinen zo vol zijn. Ooit zochten we de eerste klas, die zat stampvol met mensen van 1 kantoor, allemaal dezelfde laptops. Uit arre moede maar naar de tweede klas gegaan, daar was volop plaats, ha, ha, ik krijg nog een lach op mijn gezicht, het was zo gek. Ook moesten we eens vroeg op reis, tijdens spitsuur, stampend vol, ook staan in de eerste klas. Toch ben ik blij met de mogelijkheid. Ik ben dol op treinreizen, toen ik jong was hen ik nooit kunnen bevroeden dat we ooit eerste klas zouden reizen.

Janne zei

Ja, veel prettiger en meestal voldoende zitplaatsen.

Petra1945 zei

Ik heb ook zo'n korting-abonnement (dat wordt trouwens zienderogen duurder...) en als 60-plusser kan ik keuzedagen bijkopen. Ook als je die niet eens opmaakt kan dat uit. En die kun je dan voor € 6 per keer opwaarderen tot eerste klasse (als je al niet, net als Geri hierboven, een eerste klasse-abonnement hebt genomen). Doe dat vaak op zondag, want als je zondagavond naar huis wilt puilt de trein uit!

Roelie zei

De code om te upgraden naar 1e klas kun je, meen ik, vaker gebruiken. Actie is tot 15 jan. Met mijn voordeeluren abo doe ik ook wel eens de klassewissel voor 6 euro. Reis dan vanuit Drenthe naar Amsterdam en vv. Heel prettig

Petra zei

Ja, ik reis ook wel eens eerste klas. Ik probeer dat vooral te doen als ze voorspellen dat het druk is, dan switch ik dus even voor één reis van tweede naar eerste klas. Soms ben ik heel blij met mijn eerste klas kaartje (als het inderdaad heel druk is in de tweede klas, maar ik nog een comfortabele zitplek vind in de eerste). Soms heb je in de eerste klas nog geen zitplek als het heel erg druk is, en dan wou ik dat ik mijn geld terug kon krijgen. Maar ja, ik stá dan wel in de eerste klas en ik word vervoerd, dus daar kan natuurlijk geen sprake van zijn.

Ik wou dat ik die beslissing tot extra betalen voor de eerste klas kon maken op het moment dat ik de trein in stap, dan kon je echt beslissen of het nodig was en of het zin had. Maar in werkelijkheid moet je dat al vóór de incheckpoortjes doen als je trein nog niet eens in zicht is. Dat is wel eens jammer. Is de trein onverwacht heel vol en heb ik niet geswitcht naar eerste klas, dan wordt het staan. Is de trein vrij leeg, dan zit ik eigenlijk wel net zo comfortabel in de tweede klas, maar dan toch een stukje goedkoper.