donderdag 22 februari 2024

Frans

Geen zin om uit mijn warme bed op te staan, maar ik moest van mijzelf. Douchen met een geur met Eucalyptus erin, altijd opwekkend. Kom op, tegen de lamlendigheid. En eerst dan even boodschappen halen. 

Zou ik gisteren na mijn werk doen, maar totaal geen zin erin en vond ook dat het wel kon wachten. Gegeten wat er nog was (restje Spinazie/brocollisoep) en ook prima. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen.

Lekker rustig in de supermarkt. Kon zelfs mijn plastic flesjes zonder in de rij te staan inleveren. Heb wel eens gehad dat het zo druk was, dat ik ze maar weer mee naar huis nam. Geen geduld om lang te wachten. Me netjes aan mijn boodschappenbriefje gehouden en snel weer thuis. Koffie gemaakt en even een rustmomentje. Administratie bijgewerkt. Dankbaar dat alles in de pas loopt. 

De stof was van mijn fietsketting losgeraakt. Misschien dat er was geprobeerd om 'm te jatten, maar goed. Zag gisterenmiddag wel een aantal pubers met van die dealertasjes bij het fietsenrek staan. Met nog een vrindje op een knetterbrommer, die later erbij kwam. Later liepen ze onverrichter zake weg. Maar zag ze wel aan veel fietsen morrelen. Als ik dat juist zag vanaf de halte he...Misschien dacht ik dat alleen. Achterdochtige geest. Fiets is er nog. Nu nog even pielen hoe ik die fietsketting repareer, want nu ligt de ketting bloot en hij zat net zo fraai in zijn rode jasje. 

Terugstoppen met een schroevendraaier werkt onvoldoende. Stof piepte er al weer uit. Vastnaaien? Mmm, dat werkt ook niet heel goed. Een dun postelastiekje eromheen houdt de stof aan de bovenkant vast, maar helemaal zoals het was, is het niet. Voor nu goed genoeg. Het is een gebruiksvoorwerp he...elke dag in weer en wind wordt de ketting gebruikt. Dus miep niet!

Had een bezoekje aan het Rijksmuseum gebracht en daar de Frans Hals tentoonstelling gezien. In Haarlem, in het Frans Hals museum uiteraard al stukken van hem gezien. Iedere keer leuk om naar andere dingen te kijken en te ontdekken. Maar nu dus stukken ook uit andere musea ook uit het buitenland. 

Erg mooi, hij schilderde heel los voor iemand uit de 17e eeuw. Ik had ook een audiotour erbij besteld, maar dat was een beetje dom, want met zo'n headset die je op je oren moet doen, dat zit met gehoorapparaten niet goed. Was het na 1 minuut al zat, dat heen en weer geschuif. Bij de balie zeiden ze dat ik ook via de app van het museum die audiotour kon horen. Die app had ik al op mijn telefoon staan en ik hoorde daarop die tour heel goed. Altijd fijn Tom Waes in je oren!

Dus tip voor mensen met een smartphone en gehoorapparaten (of gewoon je eigen oortjes); bespaar euro 6,50 en luister via de app van het Rijksmuseum, met je eigen oortjes of headset.



Was wel tamelijk gaar en vond het warm.  Ook beetje geurdoof van alle Oma-zeepjes luchten om mij heen (jahaaaa....ik ben ook een Oma, maar hoop zonder dit soort geurtjes) en de drukte. Je moet een tijdslot aangeven, maar dan nog stond er een lange rij. Ga eens kijken of er later nog plek is om nog een keertje te genieten. Vermeer was toen razendsnel uitverkocht en daar viste ik naast het net. Deze lijkt nog plek zat te hebben. Als ik dan een keertje vroeg kan is het hoop ik minder druk. Kan je wat langer stilstaan voor een bepaald schilderij.

Geen foto's gemaakt, want druk met mijn audioding. Maar gewoon leuk en interessant om te hebben gezien. En de link met het Haarlemse uiteraard. Waar ik in het Frans Hals museum al eerder diverse stukken zag die nu hier hangen. Bij uitzondering hier hangen, want eigenlijk 'mogen' ze de stad niet uit.

Ging daarna in de stromende regen lekker met de toeristenbus weer huiswaarts. Snel even wat te drinken bij de AH op het Museumplein gehaald voor de terugweg. Nog even overstappen en dan in mijn ''eigen'' bus, die uiteraard zoals altijd einde dag vol zat, maar toch nog een plekje want stapte op een strategisch goed punt over.

Natte broek uit, jas te drogen hangen en even bijkomen. En daarna eten koken met verse groenten. 

Blij dat het kon, dat ik wat leuks verzon voor deze middag om weer energie uit te putten. 

Jullie nog iets energie-opwekkends gedaan?












6 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ja ook een museum. Ik krijg er ook energie van.

Janny zei

Had een dag vrij en heb zelfs twee museums bezocht. De eerste was gepland, maar er was nog tijd over en dat gaf ruimte om nog een tweede museum te bezoeken.
Bij het eerste museum was een leuke presentatie die ivm de voorjaarsvakantie met name op kinderen was gericht, maar zo goed gepresenteerd werd dat het voor iedereen interessant was. Ik heb genoten.
En blij met de museum jaarkaart.

Anoniem zei

Ik heb dat ook gehad met de fietsketting.
Heb op de rand wat bisonkit gedaan en dan de stof met schaarpunt erin gestopt.
Dat gaat goed!

liesjedeventer zei

Omazeepjes-luchten, haha, goed getypeerd!

mrs H. te B. zei

Nee, te weinig energieopwekkends gedaan - behalve 40 cm2 tuin gewied. OOk nuttig!
Vwb fietskettingslot: mijn hoesje is versleten. Ben van plan er een stuk rubber - oude fietsbinnenband om te doen. Je geeft het goede voorbeeld - zo'n klusje wat ik "ooit nog eens" moet doen....

Sylvia zei

Ik ben gisteren na de lunch met mijn hoofd op mijn bureau in slaap gevallen. Weliswaar maar een paar secondes, maar toch.
Vanavond zwaar geschut inzetten.
Vandaag noodgedwongen dus me erg gedeisd gehouden. Koffie met een vriendin in de stad en een biosje.
Verder niets vandaag.
Morgen weer een dag.