donderdag 8 februari 2024

Sneeuwklokjes

Zag wat sneeuwklokjes in de voortuin. Ha....de Lente is in aantocht (volgens het aloude kinderliedje dan). Maar die tere klokjes zien,  dat maakte me toch weer blij. 


Image by Karsten Paulick from Pixabay



Lijkt me heerlijk als je de middelen hebt om op elke moment jouw droomtuin te kunnen verwezenlijken. Een man/iemand met auto die alle afval wegmietert op de stort, die voor jou een geheel nieuwe schutting of een simpel hekje maakt. Zware zakken tuinaarde ophaalt. Nieuw kastje verven. Band plakken. Zware boodschappen halen. 

Niets van dit alles; wil ik iets, dan moet ik toch echt iedere keer die energie uit mijzelf putten en opzoeken en gaan doen. 

Maar de kracht in zo'n simpel bolletje, diep in grond, zit die ook niet in mij?  En ook ik heb een gezonde omgeving nodig om tot bloei te komen. Ook al zit er nog zoveel groeikracht in dat bolletje. Genoeg geestelijke voeding, bemoediging en zelfs liefde. De stress van een ongezonde werkomgeving kan ik zo een beetje af laten glijden. Tot ik morgen weer aan het werk ben. 

Aan het tuinieren maar weer dus. Naar buiten jij! Alles is wel zompig, maar tuinschoenen aan en ga maar gewoon beginnen ergens.

En altijd weer opbeurend. Niemand ziet wat ik gedaan heb (oh ja, dat komt natuurlijk omdat er hier nooit iemand komt), maar ik heb diverse emmers vol snoeiafval in de klikko gemieterd. En buiten geweest. Heel goed voor een mens.

Daarna weer zin om even mijn boek naar de bibliotheek te brengen, bij het grote winkelcentrum besluit ik als ik wegfiets. En 2 nieuwe boeken (nee, die derde laat je liggen, want dat krijg je niet uit in de leen-periode; niet doen dus) mee.

Nu een kop thee en even pauze en dan is de dag eigenlijk alweer bijna voorbij. Er ligt een flespompoen op het aanrecht, daar ga ik heerlijke soep van maken, dan heb ik ook gelijk voor morgen een verse maaltijd. En soep is vrijwel altijd een lekkere maaltijd. En zoals altijd geniet ik van het rustig snijden van een ui, de pompoen, wat wortels, alles aanfruiten, kruiden erbij en dan met wat water even laten koken. Vooral het geen haast hebben, of geen zin door tijdsgebrek, is prettig. 

Staafmixer erop, wat Griekse yoghurt erdoor en heerlijk. 

Kleding voor morgen al uitgezocht en dan hoef ik alleen nog maar even af te wassen en dan zijn de verplichte nummertjes (al ziet niemand dat ik de afwas heb gedaan, maar het helpt mij 'gezond'te blijven). 

Jullie al sneeuwklokjes gespot?





13 opmerkingen:

izerina zei

Wat een mooie vergelijking met de sneeuwklokjes

Bertiebo zei

Nee, wel gespeurd. Maar op de plekken waar ik altijd kijk is er niks te zien. Ik vond net als Izerina je vergelijking erg mooi!

zeeuws knoopje zei

Bij mij in de tuin bloeien ze al een aantal weken. Ik geniet er zo van!

KnutzEls zei

Wat er ook gebeurt, op een dag bloeien de sneeuwklokjes. En daarna de druifjes, narcissen, tulpen.... Reden om gewoon door te gaan.

liesjedeventer zei

Ja, hier ook sneeuwklokjes. Word ik zo blij van! O ja, en ook nog een klein geel bloempje dat ik niet kende. Het blijkt winterakoniet te zijn.

Alice K. zei

In mijn tuin helaas geen sneeuwklokjes, maar her en der in het dorp wel! Ik kijk er al naar uit vanaf 2 januari en ben heel blij dat ze nu echt bloeien. Wat goed dat je al in de tuin hebt gesnoeid, goed idee.
Over die man die hekjes en schuttingen plaatst, die wil ik ook wel. Zo'n man heb ik namelijk niet. Wel een lieve echtgenoot die wil afwassen en boodschappen doen.... 😉
Goede werkdag vandaag, goed je eigen grenzen bewaken!

groetjes, Alice K.

Geri Meftah Art zei

Ik zag ze deze week voor het eerst. Ik liep een iets andere route dan normaal naar het winkelcentrum en daar ineens, een tuin boordevol sneeuwklokjes. Altijd een "mijlpaal" binnen de jaargetijden.

Astrid zei

Ja, ik kijk er iedere keer naar uit.
Achter onze tuin ligt gemeentegrond,veel hedera,ieder jaar zet ik daar uitgebloeide bolletjes tussen. Het is mijn geheime tuin.Inmiddels vermeerderen de sneeuwklokjes zich. Voige zomer hebben we de voor en achtertuin "onderhouds vriendelijk"gemaakt (ilussie) In de voortuin nu ook hedera,van achter heb ik
gisteren 12 polletjes sneeuwklokjes in de voortuin gezet. Daar word ik zo blij van. Trouwens ik lees je blog graag. Astrid

pourquoi pas ??? zei

Even als reactie op onze tuin, juist op de foto die je zag gaat niet veranderen hoor. De rest was echt supersaai en we hadden te weinig planten dus daar ook ruimte voor.
Je hebt gelijk hoor het is fijn eenmman of vrouw in huis die van alles voor je doet wat je zelf niet kan en inderdaad. de X brengt meteen alles weg.
Gisteren zelf veel gedaan in achtertuin en dan vooral naalden van de boom weggehaald maar ook andere dingen en dan is het leuk als we bij elkaar kijken en complimenten maken.
Wil je een keer je tuin wel iemand over de vloer, laat maar weten hoor ik wil wel naar je tuin kijken.

Inge zei

Werd laatst al geraakt door een prachtige kaart met sneeuwklokjes in de sneeuw.
Voor mij symbool dat alles weer doorgaat wat er ook gebeurd, zo sterk en helder wit.
Gisteren speciaal naar de kasteeltuin in Haarzuilens, daar staan er duizenden!
Genoten...
Inge

Anoniem zei

Natuurlijk kan het gezellig zijn als je mensen in je tuin mag ontvangen en een compliment voor je tuin krijgt, maar jij bent uiteindelijk degene die het meest van de tuin gaat genieten!

Anoniem zei

Ik ben ook alleen. Zo treffend wat je schrijft!

Anoniem zei

Gezien en mijn hart maakte een huppeltje.
Op weg naar meer licht, warmte en vooral meer zon graag.

Prettige werkdag morgen en een mooi weekend.

Anneke