maandag 4 augustus 2014

Maandag Multi Colour

Toen ik vanochtend de restanten van een aantal keren wat ze in Australië zo mooi "A Multicolour Yawn" noemen in mijn wc-pot zag, was ik zo blij dat ik niet meer getrouwd was met mijn ex-man.

Die stond na een nachtje ziek zwak en misselijk voelen niet met een kopje thee klaar, maar was aan het zeuren over dat ik hem wakker hield met mijn gehoest, of dat ik de wc-pot beter schoon moest maken, want wat een klerezooi had ik er 'weer' van gemaakt en ik was toch al een lelijk lui dik wijf en nou moest hij dan ook nog eens op die smerige wc-pot zijn behoefte doen. Ik was nergens goed voor en kon niet eens schoonmaken. Dat was toch het minste wat zijn/een vrouw zou moeten kunnen.

We hadden 2 wc's dus hij kon makkelijk even die van beneden gebruiken, maar dat was allemaal teveel moeite.

En ik was inmiddels al zo murf gekleineerd dat ik niet zei dat ze voor hem in rijen stonden en het een kleine moeite was om even de wc-borstel door de pot te halen. Dat hij zich niet kon voorstellen dat ik al blij was dat alles IN de pot terecht was gekomen en ik geen energie had om na een aantal keren over mijn nek te zijn gegaan en het laatste restje werkelijk uit mijn tenen kwam, alles keurig te ontsmetten, gaf aan hoe weinig empathisch hij was.
Het hakte er denk ik extra in omdat ik slechte herinneringen heb aan ziek (mogen) zijn als kind. Dan was je lastig, het kwam nooit uit en mijn moeder zuchtte en mopperde dat het weer zoveel extra werk voor haar was. Dat was het ook, weet ik nu als moeder, maar daar kan dat kind of de zieke niets mee.

Die heeft meer aan een opgewekte of liefdevolle reactie. Zo....lekker even schoonmaken die zooi en maak je maar geen zorgen. Iets wat ik bij mijn kinderen heb geprobeerd te doen. Er voor ze zijn als ze je nodig hebben en je eigenbelang even in de la leggen dan. En gezellig met ze mee kotsen omdat ik zo slecht tegen dat geluid en die geur kan. Tot hilariteit van mijn kinderen, die dan moesten lachen om mijn reactie. Wat lekker afleidde van ziek, zwak en misselijk.

Dus vanochtend als eerste de wc maar even goed schoongemaakt, zonder zeuren of klagen. Ik vond mezelf wel een kopje thee waard na zo'n nacht.

En ook maar direct een wasje op 95 graden klaargezet. Goed voor de machine. Bed afgehaald en lekker in de was. Kan zo te zien straks heerlijk buiten droog wapperen.

Mijn rondje Bless the House gedaan en daarbij liet een nog een fles Ajax Limoengeur omvallen. Niet erg, want het huis ruikt nu helemaal naar Spic en Span!

En ook maar direct de taak voor vandaag gedaan; mijn vuilnisbak in de keuken even helemaal uitsoppen. Maar wat prettig is van die regelmaat van de Flylady; het wordt nu nooit meer een schraap en schuurwerkje. Gewoon sopje erdoor, lekker poetsen en klaar. Nu nog even de keukenvloer dweilen en dat gedeelte van mijn huishoudwerk zit er weer op.

Niemand die het ziet; maar ik wel en ben gewoon heel erg blij dat mijn huis netter en schoner is daardoor. En ik zin heb gekregen om grote taken ook aan te pakken met dezelfde methode. Het hoeft niet perfect, als je het maar doet. Met regelmaat. En niet te lang, uren schoonmaken is niet nodig.

Nou vloer...ik kom eraan met de mop!



5 opmerkingen:

Petr@ zei

Wel handig zo'n kindje die de vloer even doet tijdens het kruipen ;-)
Beter als een mopperende man, gelukkig maar dat je van hem af bent.
Het is heerlijk weer ja, bij mij hangt de was ook lekker buiten.

Anoniem zei

Alleen zijn als ik ziek, zwak en misselijk ben vind ik heel naar (gelukkig ben ik niet vaak ziek). Dan wil ik gewoon even vertroeteld worden. Maar samen zijn met iemand die er niet voor je is als je je beroerd voelt is eigenlijk nog veel naarder.
Doet me denken aan een voorvalletje van een tijd geleden, al was het stukken minder extreem dan jouw beschrijving van jouw ex. Vriend vroeg mij 's ochtends: "En... lekker geslapen?" Waarop ik zei: "Nee, de halve nacht boven de pot gehangen en jij was niet wakker te krijgen." Hij: "Oh, sorry" en hij draaide zich nog eens om. Ik kon hem wel wat doen!

Hoe is 't nu met je? Geen vervelende naweeën meer gehad van de vervelende nacht?

Anoniem zei

Beterschap. Soms is het prettiger alleen belabberd te zijn dan je groot moeten houden, weinig meeleven te ondervinden en nog van alles moeten wat van je verwacht wordt.

Pecunia zei

Beterschap enne...ik vind dat je het prima doet. Ik lees nu al een tijdje bij je en ik zie je vooruit gaan (nou ja zien, ik zie je niet maar je snapt wel wat ik bedoel). Knap van je om dan toch je rondje te doen! Ik heb à la FLYlady zaterdag 3x 20 minuten en zondag 2 x 20 minuten in de tuin gewerkt. En het knapt lekker op. Vandaag aan de garage begonnen. Twee keer 15 minuten puin weggehaald. Nog wel in totaal 1 uur bezig geweest om alles te sorteren en netjes op te bergen, maar het is een begin, de eerste stelling is klaar. Zoals FLYlady zou zeggen: babysteps. Het is er niet in één dag een zooitje geworden, het hoeft dus ook niet in één dag weg. :)

Anoniem zei

Beterschap toegewenst. Is Flylady er ook in het nederlands?
Yasr