dinsdag 11 november 2014

Traditie met een staart

Vanochtend zat ik alweer in de wachtkamer van de huisarts voor nog een onderzoekje. Zo'n onderzoekje waarbij je als vrouw de Gebraden Kiphouding aanneemt.

En ook dat was uiteraard weer geheel Peggy Lee-waardig. Hoe vaak heb ik al niet sex gehad in geheel andere houdingen en met mannen die het niet zo goed met me voorhadden als mijn huisarts tenslotte. Dus stel je niet aan en uit die broek.

Er lagen twee stapeltjes uitgezochte boeken om naar de Kringloop te brengen. Die had ik natuurlijk kunnen opsparen tot ik nog meer had, maar aangezien ik mijn spullen met de fiets breng, is het dan verstandiger om dit in kleine porties te doen. Sla ik bovendien nog twee vliegen in een klap; en beweging en opruiming. En weg is weg.

Toch nog maar even naar binnengelopen en vooruit....ook nog iets meegenomen voor de diepte-investering van wel € 0,50. Iets wat over niet al te lange tijd historische waarde heeft. Ga van de week eens kijken of ik daar echt een speculaaspopje uit kan halen. Hopenlijk niet zwart geblakerd!





Nou, ja Kunst en Kitsch zal ik er voorlopig niet mee lastig vallen.

Waar ik wel door lastig gevallen hoop te worden, zijn straks horden kinderen, want ik heb mijn schaaltje met snoep al klaarstaan. Toen mijn kinderen jong waren vond ik het altijd geweldig om de opwinding op hun gezichtjes te zien. Spannend in het donker met een lichtje langs de huizen en ook spannend wat je zou krijgen. En wie er wel of niet opendoet. Want je ziet door de gordijnen echt wel dat ze achter de bank liggen!

Dus geef ik buurtkinderen graag dat heerlijke gevoel terug. 



6 opmerkingen:

Ivy zei

Leuk, zo'n speculaasplank, ik heb er ook nog één, die in een hoekje van de kamer staat, heb hem nog nooit gebruikt. 't Is een oudje, maar ik hoef er ook niet mee langs Kunst en Kitch. Nelleke v.d. Krogt vertrekt daar trouwens, hoorde ik vanochtend op de radio.

Ik heb in Twente, Zuid-Holland en nu op de grens van Brabant/Gelderland/Limburg gewoond, maar nog nooit meegemaakt dat St. Maarten gevierd werd door zingende kindjes langs de deur. Wordt dit alleen in het noord-westen van het land gedaan?

Groetjes,

Mevrouw W. zei

Bij ons (ik woon in West Zeeuws-Vlaanderen) wordt ook niet aan St.Maarten gedaan.

Ik ben benieuwd naar je speculaas!

Christel | Het rijke wijf zei

Hahaha, gebraden kip houding. En dan zo overgaan naar de boeken voor de kringloop. Geweldig. Wat fijn dat jij het leuk vindt/vond, St. Maarten. Hoeveel kinderen heb je aan de deur gehad?

Nietzomaarzooo zei

Heel veel, in verhouding tot verleden jaar (4). En allemaal, behalve 1 kindje, hetzelfde liedje. Ik schat dit jaar zo'n 35 kinderen. Fijn, want alle snoep is op.

Lobke zei

Noord-Holland, met als ondergrens Haarlem, een stuk van Friesland en een klein stukje Limburg/Brabant dat St Maarten viert idd.

Het is echt een geweldig feest. Eerst die lampion bouwen, dan vroeg eten, en dan langs de deuren. En als je dan mensen idd achter de bank ziet liggen heel hard een niet zo vriendelijk 2e liedje er achter aan natuurlijk.

Wij hebben gister weer genoten. 2 Tassen vol met snoep, daar hoeven we de eerste maanden niet voor te zorgen. Vandaag mogen ze zich misselijk eten, en dan morgen het gewone snoepregime weer. 1 kleintje per dag, als ze het niet vergeten.

Anoniem zei

Even heerlijk gelachen om jouw stukje.
Yasr