vrijdag 23 juni 2017

Afvallen nodig => pillen nemen waardoor je aan kan komen: schiet mij maar lek!

Ik kon de uitslag van de bloedtesten zelf ook al voorspellen, want was in een jaar tijd weer aardig (of onaardig) aangekomen. Broeken gingen opeens krimpen in de was, al mijn T-Shirt te heet gewassen; echt die wasmachine deed zo raar!!

Afbeeldingsresultaat voor gekrompen truitjes

Dat kan je jezelf een tijdje voorhouden, maar sta je na maanden weer eens op de weegschaal dan is meten toch echt weten.

Alles heb ik er zelf aangegeten. Dus niet gevoerd door een man/vrouw die van dikke vrouwen houdt.



Afbeeldingsresultaat voor feeder relationship


En dus opnieuw bekeek de huisarts mijn waarden en zonder mij in te lichten, zag ik dat er al een recept lag bij de apotheek en wist ik ook al dat die waarden niet goed waren en ik waarschijnlijk nog een extra pilletje van het een of ander erbij moest gaan slikken. Volgens het protocol. Gisteren werd ik (eindelijk) gebeld door de Diabetes praktijkbegeleidster. Mijn onrust/stresslevel zat al de hele week lekker te pieken, want volgens mij hadden we afgesproken dat ik begin van de week al gebeld zou worden. Maar ja...ik en mijn stresslevels. Onbetrouwbaar als de pest of eigenlijk heel betrouwbaar momenteel.

Toch nog iets extra erbij want alhoewel de waarden wel lager waren geworden, was 1 waarde (HBa1c) nog te hoog. Dus vandaar (de simpele uitleg).

Vandaag die krengen maar opgehaald.

Of ik al bekend was met de bijwerkingen?? 

Schiet ik direct in de contra stemming. Maar geduldig aangehoord, want daar betaal ik straks ook nog weer een stukje eigen bijdrage voor. Dus dan maar voluit genieten van die uitleg.

-zweten, beven en bleek zijn (nou ja...het lijkt wel mijn normale zomer toestand!!!);
-honger (ik moest echt even keihard ongegeneerd lachen. Apotheker niet.)Fijn als je af moet vallen;
- duizelig zijn, hoofdpijn (heb ik net allemaal achter de rug);
- problemen met zien - Alleen na 3 glazen Grappa;
-Onrust, verward zijn (Godsklere zeg.....daar heb ik de afgelopen tijd wel genoeg van gehad)
- u kunt ook zwaarder worden. Echt??

Ga ik dit dus vrijwillig slikken? Bovenop de Metformine.

Ik weet uit ervaring dat ik door een Koolhydraat-arme voedingswijze (dus geen dieet, want ik moet altijd zo blijven eten en vooral niet meer uit de bocht schieten) kan afvallen. Niet snel, niet spectaculair, maar wel gestaag en blijvend. En het hoeven geen 50 kilo's te zijn. 5% gewichtsverlies is al winst. Maar daarvan denk ik vaak dat ik dat haal door 1 x poepen. 

Of ik kan natuurlijk mijn lichaam online te gelde maken: Dik tevreden Zouden ze bij het UWV een hokje hebben met als beroep Dikke Vrouw?


Ik heb het boek van Grip op Koolhydraten in de keuken open liggen. Sterker nog; ik kook er recepten uit. Ik greep ook weer terug naar lekkere - vooral dat! - recepten uit de tijd toen ik 40 kg was afgevallen door een eiwitrijk/koolhydraat dieet met pakjes en zakjes en diegene die hier wel veel is aangekomen, vooral de bankrekening, is de dietist/adviseur. 

Grip op Koolhydraten



Ik roerbak me gek en twijfel of ik deze medicatie toch moet nemen. Mijn eerste hit is een negatief NRC artikel van vorig jaar hierover. Vooral dat het middel meer kans op hypo's geeft.

Mijn dochter vroeg me nog heel lief of ze maandag na haar werk even langs kon komen; met wat tractaties voor het Suikerfeest. Niet zo'n goed idee. Die traktaties.

Ik moet over een week of twee weer bloedprikken en kijken wat het effect is. En ja, er is me al verteld dat dit niet voor altijd zo hoeft te blijven, maar dat ik kennelijk nu, door mijn ziekzijn, niet de gezonde levenstijl kan hanteren en dus de hulp van medicatie nodig heb. Alsof ik ook dat niet goed kan (wat ook zo is).

Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.....







18 opmerkingen:

LLMM zei

Het is natuurlijk helemaal niet leuk dat dit zo gaat enzo, maar je liet me wel even van het lachen van m'n stoel vallen met 'Maar daarvan denk ik vaak dat ik dat haal door 1 x poepen.'

Ik weet ook niet zo goed of ik dit zou slikken, misschien idd eerst kijken of je het op een andere manier kunt redden?

Anoniem zei

Het is zo moeilijk om een eetpatroon te ontwikkelen, die gezond is en goed vol te houden!! Ik hou zelf gelukkig erg van groenten en roerbak dus ook erg veel en eet op die manier zo goed als geen vlees en bijna geen aardappels, rijst en pasta meer. Brood ook minder (twee sneetjes of 1 en 1 roggebrood), maar wel meer groenten dan voorheen, ook tussen de middag. Maar hemeltje, wat zijn die koekjes lekker, en de chips, en de chocola en, en ,en... ik haal nu tijdelijk even niets extra's meer in huis, dat scheelt en gun mezelf af en toe wat als het me word aangeboden bij een ander thuis bijvoorbeeld. Maar het is zwaar, zwaar. Blijf je het volhouden, word je zelf wel minder zwaar! Ik ben 28 kilo kwijt, voor mij voldoende, maar op gewicht blijven blijft een strijd.

PetraH zei

Ook van mij een dikke knuffel (ook letterlijk). Als je niet lekker in je vel zit is het extra moeilijk om goed op je eten te letten. En toch moet je het wel proberen te doen, want het is wel heel goed voor je. Ik heb nu gewoon geen lekker eten meer in huis (jammer dan voor vriendlief, maar bij hem kan er trouwens ook wel een kilootje of wat af). Niet in huis = geen verleiding.

Ik hoop dat het je lukt om je patroon van eten en bewegen een beetje te veranderen, want het is heel belangrijk voor je.

Ik duim en ik hoop dat het je lukt om langzaam maar zeker weer een betere grip te krijgen.

Anoniem zei

Ik heb geen diabetes, dus kan me ook niet zo goed een voorstelling daarvan maken en net maar eens wat over gelezen, het lijkt me echt heel lastig om daarmee te leven.

Weer een pilletje erbij om de waardes te verbeteren, maar waar je dan wel weer van aankomt, ik zou ook zo mijn twijfels hebben om dat te slikken.
Nog maar eens met de huisarts overleggen of dit nu wel zo verstandig is?

Zou het toch niet mogelijk zijn om je leefstijl wat aan te passen, al is dat verdomd moeilijk in deze periode, maar het kan ook power geven om tenminste iets onder controle te krijgen, waardoor je je mogelijk ook weer wat beter gaat voelen.

Soms kun je in een vicieuze cirkel zitten en ik weet waar ik het over heb, want het geldt net zo goed voor mij, maar ik heb wel het voordeel, dat ik wekelijkse gesprekken heb om mij op de rails te houden.
Jij staat er wel alleen voor, wat het een stuk lastiger maakt om gestructureerd en gemotiveerd je schouders eronder te zetten.

Houdt de moed erin, al zit die moed ergens in je grote teen, maar echt, er komt een dag, dat deze zwarte periode weer voorbij gaat of in ieder geval wat grijzer wordt met meer lichtpuntjes...

Sterkte!

Lot zei

Klinkt als een erg onprettig pilletje.
Is extra bewegen een optie nu je je weer wat beter gaat voelen?

Anoniem zei

Ik heb er geen verstand van maar je kunt het altijd een tijdje proberen. Als het een drama wordt, ga je gewoon terug naar de dokter.

Iris Papilio zei

Lastig als het je toch min of meer wordt opgedrongen, maar ja als het echt beter is? Ik moet nog maar zien of ik het voor elkaar krijg die waardes naar beneden te krijgen. Koolhydraatbeperkt gaat redelijk goed. We zullen zien, morgen op de weegschaal... Sterkte ermee!

Anoniem zei

Iemand uit mijn zeer nabije omgeving heeft ook diabetes. Ik zie dagelijks hoe moeilijk het kan zijn om je eetpatroon te veranderen en dat vol te houden om op die manier de bloedsuikerwaardes te verbeteren. Maar het werkt! Lukt het dan altijd om alles 100% verantwoord en gezond te doen? Nee!!, maar de groet lijn werkt wel. En inderdaad omdat je van medicatie voor diabetes zwaarder kunt worden, is het echt de moeite waard om door je eetpatroon te veranderen de noodzaak voor medicatie te verminderen. Blijf bewegen, blijf inspirerende boeken lezen, je FLY-lady routines doen (want uit je blogs lees ik dat ze je voldoening en houvast geven). Want weet je jij bent een waardevol mens, je hebt humor en een scherp observatie vermogen. Je hebt je door een moeilijk huwelijk heengeslagen en je er uit bevrijd, het is je gelukt om toffe kinderen goed op te voeden. Er is een kleinkind dat vreugde geeft, waar jij ook een steentje aan bij kan dragen door de liefde die jij aan dat kleinkind kan geven. Ik hoop dat je dat beetje moed uit je grote teen kan halen WANT JIJ BENT DAT WAARD!!
Liefs, Adja

Nietzomaarzooo zei

Fijn dat ik je heb laten lachen. Altijd goed te horen.

Nietzomaarzooo zei

Ik weet dat ik kan afvallen en ook hoe, maar daarna op gewicht blijven en dus niet terugvallen in oude gewoontes is moeilijk.
En ja; alles is lekker!

Nietzomaarzooo zei

Dank je. Het helpt om ook niet te vaak naar de supermarkt te gaan. Dan beperk ik de schade ook.

Nietzomaarzooo zei

Heb ook meer ondersteuning nodig merk ik om dat denken met mijn reptielenbrein te doorbreken.
Dank je voor je woorden. Doet me goed.

Nietzomaarzooo zei

Dat is een optie inderdaad, maar zodra het weer als moeten voelt komt mijn hoofd in opstand.

Nietzomaarzooo zei

Eerste pil zit erin. Dat is precies wat ik ga doen. En zelf letten op mijn voeding.

Nietzomaarzooo zei

Pink een traantje weg. Dank je!

Nietzomaarzooo zei

Ja he, voelt niet fijn. Maar ik weet dat die waardes naar beneden moeten. Stabiel moeten blijven en dan niet stabiel hoog.
Jij ook sterkte.

kliefje zei

Proberen hoor, die KHD minderen, ik zie bij "mijn" patiƫnten echt spectaculaire veranderingen. Niet altijd op het gewicht, maar wel op de hoogte van de suikers.
Succes!!

Nietzomaarzooo zei

Precies. Niet om er leuker uit te zien, maar om langer relatief gezond te blijven. Dank je!