woensdag 7 juni 2017

Mindful strijken

Er zal diep in mij, heel diep, wel een dienstmeisje verborgen zijn.

Want hoe blij word ik van een simpel huishoudelijk klusje als strijken.

Nou heb ik nooit een hele wasmand vol, want zodra de was van de waslijn af is gehaald, door mijn innerlijke dienstmeid, strijk ik dit ook vrijwel direct. Of de dag erna. Dus dan heb je nooit, wat Flylady noemt "Mount Washmore".



Afbeeldingsresultaat voor strijken

Maar hoe heerlijk, gewoon de slopen strijken. En als het nodig is, schone, gestreken slopen uit de kast kunnen trekken. En dat slaapt voor mij zo rijk.

Kan me nog herinneren dat toen ik op kamers woonde ik een rok had gemaakt met allemaal plooien bij de tailleband. Stond die rok te strijken zodat we dat weekend weer erop uit konden; lekker dansen en sjansen.

Toevallig was de moeder van mijn huisgenoot even op bezoek. En die riep mij hysterisch toe: Je moet eraan TREKKEN!!!!

He....dat zou ik later die avond doen. Dat dit ook bij strijken moest?? Wist ik veel. Mijn moeder deed haar strijkwerk altijd zelf. Ze vertelde later dat haar moeder haar thuis alle klussen liet doen, dus had ze zich voorgenomen dat haar kinderen nooit hoefde te helpen. Of niet zo ontzettend veel als wat zij moest.

Ook niet helemaal goed want zo leer je ook weinig huishoudelijke tips en trucs vanuit de praktijk.

Zijn er huishoudelijk klussen waar jullie blij en zen van worden en een ander van denkt...die is raar?





21 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik word vrolijk van onkruid wieden en de vaatwasser leegruimen. Opruimen vind ik ook nog wel aardig net als was vouwen en opbergen. Maar verder kan het huishouden me gestolen worden.

Anoniem zei

Strijken geen 10 overhemden achter elkaar , maar slopen , theedoeken , zakdoekjes , tafelkleden , servetten , de warmte en de geur van strijken geeft zo'n vertrouwd gevoel .
Inderdaad dan op een fris gewassen en gestreken kussensloop je hoofd neer kunnen leggen. Heerlijk is dat. Vroeger mocht ik van mijn moeder de zakdoeken strijken , dan voelde ik me super trots. Astrid

Mirjam Kakelbont zei

In het huishouden word ik nergens blij van (-: Ik ben vooral blij wanneer het schoonmaken/strijken weer achter de rug is. Als ik strijk, doe ik dat met m'n oortjes in en m'n iPod aan.
Groetjes

Jeanneke zei

Ik houd graag huis in mijn huishouden. Was ophangen, liefst buiten aan de lijn, in de winden als die droog is alles strak opvouwen en strijken. Ja, strijken doe ik nog altijd graag, sinds ik op mijn vijfde met zakdoeken, kussenslopen en luiers van baby broertje mocht beginnen. Later voor mijn eigen gezin... vooral ook de zelfgemaakte kinderkleding, broeken en bloesjes, rokjes en jurkjes, plooien en kantjes en bandjes. Een genot als het allemaal weer pico bello in de kast hing en lag/hangt en ligt.
O, ik vergeet bijna de afwas. Kan ik zo heerlijk bij mijmeren en serieuzer denkwerk verrichten, met de kwast en de voorpootjes in het sop. Ik word er ouderwets blij en, net als mijn huis, opgeruimd van. Ben trouwens ook niet vies van een kelder-, of zolderopruiming :>) Schoon genoeg zal ik van het huishouden niet krijgen...

pourquoi pas ??? zei

NEE. Ik ben net als Kakeltje, achteraf ben ik helemaal blij tot het de volgende dag weer moet.
Ach ik lieg een betje, ik zie er altijd tegenop maar eenmaal bezig is het best leuk.liefs

Lot zei

Ik schuur en verf eigenlijk liever de deuren en kozijnen dan dat ik ze schoonmaak.
Nee huishouden hou ik niet van. De laatste 20 jaar dat ik werkte had ik hulp 1x per 14 dagen, geweldig. Vooraf alles opruimen en dan in was alles lekker snel alles door de hulp heerlijk gedaan.

Vriend heeft spijkeroverhemden en als die mooi op hangertjes hangen dan kan ik daar wel tevreden naar kijken, maar echt blij en zen, nee dat niet.

Petr@ zei

Met 2 honden en een kat moet ik elke dag stofzuigen, niet mijn hobby, maar het knapt wel op, voor ongeveer een uur haha. Dan lopen ze drie keer door de kamer en kan ik overnieuw beginnen.
Ik kan wel goed nadenken tijdens het strijken! De beste sinterklaasgedichten worden tijdens het strijken bedacht ;-)

Joanne zei

Ik heb nergens een hekel aan, behalve aan koken. Dat doe ik eigenlijk nooit. Hubbie wel, dus daar bof ik mee.
Vroeger had ik een hekel aan strijken, nu vind ik het rustgevend, gek genoeg.

Liefs Frederique

Bertiebo zei

Ik heb een hekel aan zowat alle huishoudelijke klussen. Dat is wel erg eigenlijk. Maar... ik houd van wassen, de was ophangen en vouwen. En ik houd van opruimen. Verder kan ik niks leuks bedenken!

Iris Papilio zei

Strijken doe ik altijd bij de TV. Sinds ik een strijkbout heb met zo'n waterreservoir eronder heb ik er niet meer zo'n hekel aan. Was ophangen in de wind en zon vind ik heerlijk. Vaatwasser uit- en inruimen ook. 's Avonds voor ik naar bed ga mijn benedenverdieping in orde maken, lekker. 's Morgens mijn bovenverdieping aan kant maken, heerlijk! Aan dweilen en stofzuigen heb ik een vreselijke hemel.. bedenk opeens dat ik dat vandaag zou doen, dus.. ik doe het maar meteen anders komt het er weer niet van..

Nietzomaarzooo zei

:)

Nietzomaarzooo zei

Ja; was ophangen hou ik ook van.

Nietzomaarzooo zei

Is ook rustgevend; heen en weer en weer en weer..

Nietzomaarzooo zei

Sint zat te kijken, wie zijn mijter kon strijken?

Nietzomaarzooo zei

Schuren en verven dan heb je lekker blijvend resultaat; schoonmaken is maar eventjes dus dat snap ik wel.

Nietzomaarzooo zei

Zin maken dus. Mijn hobby is het ook niet echt, alleen sommige zaken vind ik wel prettig om te doen.

Nietzomaarzooo zei

Heerlijk toch als je er zo tegenaan kan kijken.

Nietzomaarzooo zei

en tegen de haren in?? ;)

Nietzomaarzooo zei

Ah...wat lief. En ja..zo'n vers gestreken sloop in de avond; ik vind dat ook heerlijk.

Nietzomaarzooo zei

Was er nou maar een dievengilde die zich op huishoudtaken richt!

Strijkijzer zei

Ik strijk alleen blouses, broeken en shirts hang ik gelijk uit zodat ik hier weer tijd mee bespaar.