dinsdag 1 januari 2013

Een zinvol en liefdevol 2013

Dat wens ik iedereen die hier wel eens komt en mijn blog leest of bijhoudt. Vooral liefdevol!

Was vandaag redelijk vroeg wakker, want gisteren niet zo laat naar bed gegaan. Een beetje saaie en vooral rustige  jaarwisseling, maar dat kwam omdat ik niet echt in de stemming was, het thuisblijven ook wel goed vond en mijn dochter nog tot laat moest werken.

Ze had heel lief wat bladerdeeghapjes met feta en spinazie (haar succesnummers) voor ons gemaakt, maar verder had ik geen tafel vol met hapjes - dat had ik anders altijd wel. Zelfs geen Oliebol. De hele avond op een glas water doorgebracht.Past denk ik beter in onze nieuwe manier van met eten omgaan. Verder niet eens de straat op geweest; het regende keihard dus dat nodigde niet echt uit tot even de buren geluk wensen. Of naar mooi vuurwerk kijken. Het knalvuurwerk was weer oorverdovend en ik vroeg me echt af hoe leuk het was om in de stromende regen je rotjes af te steken...

Gisteren ons dorp viel me de lange rij bij de voedselbank op. Tot ver op de straat stonden de mensen te wachten op hun pakket eten.
Nee...het was de rij voor de bakker; voor Oliebollen. En niet alleen daar, maar overal waar er een Oliebollenkraam stond, stonden mensen in overvolle rijen. Alsof er geen economische crisis is. Ik bakte altijd zelf Oliebollen, vooral toen mijn kinderen nog veel heel veel hongerige pubervrienden hadden die in de middag al langskwamen en mijn versgebakken batch direct kwamen keuren. Mmmm....lekker mevrouw.
Kost geen drol, wel wat werk...maar wat een gezelligheid!  En die geur trekt wel weer weg.

Nu ben ik benieuwd wanneer het eerste dieet word gemeld in de bladen en de sportscholen weer overvol zijn...tot februari.

Ik wil zelf ook nog wat kilo's kwijt, maar ga heel bewust mezelf een gezondere manier aanleren van met eten omgaan. Gisteren nog even langs de natuurvoedingswinkel in ons dorp geweest en daar o.a. Speltknackebrod en gezonde Muesli (zonder kleur en smaakstoffen)  voor dochterlief gehaald. Merk dat nu ik gewend ben om veel minder vlees te eten, - heb 3/4 jaar geen vlees, vis of kip gegegeten - ik het vlees niet echt mis. En dat ik geniet van de sojavervangers hiervoor. Of gewoon een maal met veel groenten. Of een eitje extra. In de middag een lekkere salade. Een handje noten. En gewoon nadenken wat overeten me oplevert. Heb ik dat echt nodig?? Of is het een opvulling voor een leegte ergens in mijn ziel? En heb ik al goed voor mijn lijf gezorgd? En al tegen de mensen die me lief zijn gezegd dat ik van ze hou?








Geen opmerkingen: